تور مجازی: اولان باتور؛ پایتخت مغولستان

سارا کرایی
سارا کرایی یکشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: اولان باتور؛ پایتخت مغولستان

مغولستان یکی از کشورهایی است که کمتر درباره آن می‌شنویم و می‌خوانیم. به همین دلیل است که در این مطلب از تور مجازی به سراغ این کشور رفتیم و به معرفی پایتخت آن، اولان‌باتور، می‌پردازیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

پایتخت امروزی مغولستان، به‌عنوان یک شهر، قدمت چندانی ندارد. در واقع سال ۱۶۳۹ بود که یک صومعه بودایی در محل تلاقی دو رود تول و سلب (Tuul and the Selbe) ساخته شد و یک قرن و نیم بعد، چادرنشینان بودایی (Bogd Gegeen) زمین‌های اطراف این صومعه را برای سکونت دائمی خود برگزیدند. از آن زمان، آنجا قصر بزرگان (Urga) نام نهاده شد و کم‌کم به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مغولستان تبدیل شد؛ اما از سال ۱۹۱۱ بود که به‌عنوان پایتخت، نام صومعه اعظم (Niĭslel Khüree) را به خود گرفت و بعدها، در سال ۱۹۲۴، با شکل‌گیری جمهوری پارلمانی مغولستان، نام شهر به اولان‌باتور (قهرمان سرخ) تغییر یافت.

مغولستان

امروزه، این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی کل کشور و خانه بیش از نیمی از جمعیت مغولستان است. اینجا جایی است که سنت‌ها با زندگی مدرن در می‌آمیزد. در این شهر، ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌های بلند در جوار خانه‌های سنتی و قدیمی و جدیدترین‌های صنعت خودرو در کنار اسب‌ها و ارابه‌ها به چشم می‌خورند.

مرکز اولان‌باتور، میدان چنگیز است که تا سال ۲۰۱۳ به میدان سوخباتار (Sükhbaatar Square) معروف بود. اینجا کاخ دولت، بازار بورس مغولستان و بسیاری ساختمان‌های مهم شهر و همچنین بناهای چنگیز خان قرار گرفته است. کمی دورتر از این میدان، معبد چویجین لاما قرار دارد که به افتخار (Luvsankhaidav) ساخته شده و یکی از بهترین نمونه‌های معماری قرن بیستم به حساب می‌آید.

مغولستان

یکی از جالب‌ توجه‌ترین مراکز بودای اولان‌باتور، صومعه (Gandantegchinlen) است ـ ساختمانی که از «خرابی‌های معابد مذهبی» در سال ۱۹۳۰ جان به در برده است. سال‌ها پیش، دولت تمامی معابد به‌جز تعداد محدودی را نابود کرد که از آن تعداد به جا مانده به‌عنوان موزه‌های مذهبی برای بازدید گردشگران خارجی استفاده می‌شود. معابد شگفت‌انگیز بودا برای اینکه تاثیرگذاری بیشتری روی گردشگران داشته باشند با طلا و سنگ‌های قیمتی زیبایی تزیین شده‌اند. در حال حاضر، درهای صومعه گندانتکچیلن با ۱۵۰ راهبی که در آن مشفول‌اند، به روی مردم و گردشگران باز است. مهم‌ترین شی مقدس این صومعه، مجسمه‌ای ۲۶ متری است که در اوایل قرن ۲۰ میلادی به‌عنوان نماد استقلال مغولستان ساخته شد. حدود ۴۵ کیلوگرم طلا و ۵۶ کیلوگرم نقره برای ساخت این مجسمه مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین ۲,۲۸۶ سنگ قیمتی در این مجسمه به کار رفته است.

مغولستان

کاخ بغد خان (جایگاه آخرین حاکم مغولستان) از سال ۱۹۲۴، کاربری موزه داشته است. این ساختمان در قرن ۱۹ تا ۲۰ میلادی ساخته شد و به‌عنوان کاخ تابستانی و زمستانی استفاده می‌شده است. علاوه بر ترکیب بی‌نظیر معماری مغولی و حس و حال ساختمان‌های آن دوران، این کاخ برای داشتن مجموعه بی‌نظیری از مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و بسیاری هدایا که به بغدخان هدیه می‌شده است شهرت دارد.

دیدنی‌های اولان‌باتور از مرزهای آن فراتر رفته است: چهار قله زیبا، شهر را از هر طرف احاطه کرده‌اند که به باور مردم هر یک از این چهار قله مکان‌هایی مقدس‌اند. بلندترین آن‌ها، کوهستان بغد خان با ارتفاع ۲,۲۵۶ است. نام این قله با نام چنگیز خان به‌طرز عجیبی عجین شده است. گفته می‌شود که چنگیز خان مغول، زمستان ۱۲۲۵-۱۲۲۶ را در این کوهستان برای جنگ تانگتز (Tanguts) آماده می‌شده است. طبق افسانه‌ها، او سلاح و گنجینه با ارزش خود را در اینجا مخفی کرده و شاید به همین دلیل است که امروزه این کوهستان به‌شدت محافظت می‌شود.

تصاویر پانوراما

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

پیشنهادها و انتقادات خود را از ما دریغ نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه