زندگی در یزد چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی چهار شنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
زندگی در یزد چگونه است؟

یزد، شهر بادگیرها، شهر کهن و تاریخی ایران، شهر خشتی، شهری است نسبتا مذهبی با مردمانی آرام و صبور که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد.

استان یزد در مرکز ایران میان عرض­‌های جغرافیایی ۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه­‌ شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۶ درجه و ۳۰ دقیقه­‌ شرقی قرار گرفته است.

این استان از شمال و غرب با استان اصفهان، از شمال شرقی با استان خراسان رضوی، از شرق با استان خراسان جنوبی، از جنوب غربی استان فارس و از جنوب شرقی با استان کرمان همسایه است و به خاطر دور بودن از مرزهای کشور همواره از بحران­‌ها و فشارهای فرهنگی و نژادی در امان بوده است. استان یزد در حدود ۷۲۱۵۶ کیلومتر مربع پهنه دارد که تقریبا ۴٫۳۷ درصد از پهنه­‌ ایران را در بر می‌گیرد. این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۱۴ شهر، ۱۴ بخش و ۳۸ روستا است.

آنچه باید درباره یزد بدانید

بافت تاریخی یزد

عکس‌ از وب‌سایت خبر فارسی

یزد کجاست؟

منطقه یزد یکی از سرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت سه هزار سال است.

برخی از مورخان، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می‌دهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عده‌ای دیگر از تاریخ‌نویسان در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول (۴۲۱-۳۳۹ م) در این محل شهری به نام «یزد گرد» بنا شده است.

نام یزد از همین عنوان گرفته شده است و به‌معنای مقدس، فرخنده و درخور آفرین است.

مورخان یونانی شهر کهن و باستانی را «ایساتیس» خوانده‌اند که احتمالا بعد از ویرانی شهر کهن «کثه» پدید آمده است. پس از ظهور اسلام و گرایش مردم ایران به دین اسلام به یزد لقب «دارالعباده» داده شده است. این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راه‌های معتبر مؤسسه‌های راهداری، مراکز پستی و چاپاری برخوردار بوده است.

بافت تاریخی یزد

عکس‌ از وب‌سایت Tourbox iran

راهداری در یزد قدیم چندان اهمیتی داشت که خاندان آل مظفر از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند. در طی قرون متمادی آبادی‌های کوچک و بزرگ متعددی در این سرزمین پدید آمده و از میان رفته است. آنچه اینک سر افراز از میان ریگ‌های روان اعصار، مصون از رخدادهای مخرب تاریخی بر جامانده، یادگارهای گویا از سرنوشت تاریخی این سرزمین و نشانگر فرهنگ و تمدن پر بار است. گر چه قدمت آبادی نشینی و تمدن در این سرزمین از هزاره جلگه‌های یزد تکوین یافته است، منابع مکتوب پیدایش را به عهد پیشدادیان نسبت داده‌اند.

یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا است. استان یزد از سرزمین‌های کهن و تاریخی ایران‌زمین است.

نام شهرستان­‌ها

  • ابرکوه، اردکان، بافق، تفت، خاتم، صدوق، طبس، مهریز، مِیبُد، یزد

نام شهرها

  •  احمدآباد، اشکذر، بهاباد، حمیدیا، خضرآباد، زارچ، شاهدیه، طبس - عشق‌آباد، مروست، مهردشت، ندوشن، نیر، هرات

نام روستاها

  •  اردکان: نصرت آباد، ارجنان بفروئیه، پاگنده، ترک آباد، عقدا، گاپله، میرزا حکیم، هفتادر، خرانق، رنجیره، رکن آباد
  •  بافق: بهاباد، قطروم
  •  تفت: نیر، سخوید، رودبزان، زین آباد، فراشاه، بورق، توران پشت، دره زرشک، ده شیر، مانیچ، شواز
  •  یزد: طرزجان، خورمیز بالا، دره، خورمیز پایین، خویدک، سریزد، فهرج، محمد آباد، مدوار، منشاد، مهرپادین، بغدادآباد، بندر آباد - غر آباد، میمونه، ابراهیم آباد،‌ندوشن
  •  مهریز: میرک آباد

جاهای دیدنی یزد در یک نگاه

عکس‌ از وب‌سایت GoToYazd

ابن حوقل در کتاب «ایران فی صورة الارض» درباره یزد می‌نویسد:

از مهم‌ترین شهرهای ولایت اصطخر از سوی خراسان «کثه» است و آن حومه یزد و ابرقویه است... اما کثه که حومه یزد است شهری است در کنار بیابان و هوای آن خشک سالم است و مانند شهرهای کوهستانی فراخ نعمت است و روستایی دارد که محصولش ارزان است. بیشتر بناهای آن دراز شکل است و از گل ساخته شده است. در آنجا شهری است استوار که قلعه‌ای با دو دروازه آهنین دارد: یکی به نام ایزد (باب ایزد) و دیگری در مسجد (باب‌المسجد) که نزدیک مسجد جامع است. این جامع در ربض قرار دارد و آب‌های آن از قنات تأمین می‌شود.

جمعیت زبان و دین مردم یزد

آبنمای شهر یزد

عکس‌ از وب‌سایت Lonely Planet

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان یزد درمجموع ۵۸۲٬۶۸۲ نفر است که این تعداد در ۱۶۸٬۵۲۸ خانوار زندگی می‌کنند که از این جمعیت ۲۹۷٬۵۴۶ مرد و ۲۸۵٬۱۳۶ نفر زن هستند. در این شهرستان ۴۸۴٬۱۶۷ نفر جمعیت شهری و ۴۲٬۰۰۹ نفر جمعیت روستایی اعلام شده است.

مردم یزد به زبان فارسی رایج با لهجه یزدی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه‌ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده‌اند. در استان یزد برخی ویژگی‌های گویشی میان شهرستان‌های مختلف محسوس است. معتقدان به آیین زرتشتی در میان خود به زبان بهدینی (گَورونی یا دری زرتشتی) سخن می‌گویند پو به‌ویژه مراسم مذهبی خود را با این زبان انجام می‌دهند. گویش یزدی بخشی از فارسی دری (فارسی خالص و اولیه ایرانیان) است.

مراسم مذهبی در یزد

عزاداری در یزد

عکس‌ از وب‌سایت GoToYazd

اکثریت قریب به اتفاق مردم استان یزد پیرو دین اسلام و شیعه دوازده امامی هستند. به همین دلیل مجموعه مراسم تحت‌تاثیر رفتارها و کنش‌های فرهنگی اسلامی و ملی صورت می‌گیرد. مراسم عروسی، اعیاد ملی و مذهبی نظیر عید نوروز، عید فطر، عید غدیر خم، عید مبعث و سالروز تولد پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به‌ویژه نیمه شعبان به‌طرزی باشکوه و مفصل برگزار می‌شود.

مراسم مربوط به جشن‌ها و اعیاد زرتشتیان نیز از جذابیت خاصی برخوردار است. مراسم عروسی و همسرگزینی طی مراحلی صورت می‌گیرد. خواستگاری، وکیل پرسان، گواه گیران، عروس‌کشان و پاتختی از جمله این مراحل است.

به‌واسطه حضور هموطنان زرتشتی در استان یزد، جشن‌های باستانی بسیاری در این استان برگزار می‌شود

جشن‌های ماهانه (برابر شدن نام روز با نام ماه مثلا روز فروردین با ماه فروردین) جشن‌های مفصلی موسوم به گاهنبارها، نوروز جمشیدی و مراسم پنج روز پایان سال، روز تولد آشو زرتشت پیامبر ایران و باستان (روز خرداد از ماه فروردین مصادف با ششم فروردین) و جشن سده یا جشن بزرگداشت آتش اهورا مزدا منصوب به هوشنگ پادشاه پیشدادی در روز دهم بهمن ماه از مهم‌ترین مراسم شادی هستند که از سوی زرتشتیان باشکوه خاصی برگزار می‌شود. مراسم عید پسح، یهودیان به‌مدت هشت روز به مناسبت نجات قوم بنی اسرائیل توسط حضرت موسی (ع) در کنیسه «هاداش» یزد از طرف اقلیت بسیار کوچک یهودی برگزار می‌شود.

مراسم نخل‌برداری که از قدیم‌الایام در یزد مرسوم بوده است، جذابیت خاصی دارد. نخل به‌عنوان تابوت امام حسین (ع) شناخته می‌شود. نخل، چوب بستی عظیم به‌شکل برگ درخت است که شباهتی به برگ خرما ندارد. نخل با پارچه سیاه سر تا پا سیاه پوش می‌شود و صدها شمشیر، قمه و خنجر برهنه با تزیینات خاصی مانند آینه ها، میوه‌ها، پولک‌ها، منگله‌ها، دستمال‌های ابریشمی رنگی بر دو طرف بدنه نخل بسته می‌شود. در دهه اول محرم یا در دهه آخر ماه صفر (دو ماه خاص عزاداری شیعیان) نخل توسط مردم عزادار مانند کشتی به حرکت در می‌آید و سه دور گرد میدان نخل می‌چرخد و آن‌گاه آرام آرام به درون آشیانه خود باز می‌شود. همراه‌با چنین مراسمی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و عزاداری انجام می‌شود.

اقتصاد یزد

نیروگاهی در یزد

عکس‌ از وب‌سایت GoToYazd

استان یزد از دیر باز منطقه‌ای صنعتی بوده و صنایع آن به دو صورت صنعتی و دستی رواج داشته است. فرش‌بافی، چاقوسازی، سبدبافی، سنگ تراشی، پارچه‌بافی، زیلو بافی، سرامیک، سفال سازی، کرباس بافی، طلا و نقره‌کاری از صنایع دستی یزد هستند.

این استان از نظر صنایع کارخانه‌ای اکنون دارای کارخانه‌های تولیدی بزرگ و کوچک است. علاوه بر کارگاه‌های کوچک نساجی و شیرینی‌سازی که شمار آن‌ها بسیار است، ده‌ها واحد تولیدی دیگر وجود دارد که در رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند. صنایع ماشینی ریسندگی و بافندگی از سال ۱۳۱۲ هجری شمسی، در استان یزد پدید آمد. اساس این دگرگونی وجود صدها کارگاه سنتی بافندگی و هزاران بافنده ماهر و هنرمند در این منطقه بوده که هم‌زمان با نخستین حرکت‌های صنعتی شدن ریسندگی و بافندگی در کشور، به مراکز تولیدی کارخانه‌ای روی آوردند. استان یزد با دارا بودن ۳۳۰ واحد تولیدی نساجی، نیمی از منسوجات کشور را تولید و عرضه می‌کند و ۷۰ درصد زمینه‌های اشتغال صنعتی استان یزد، به این صنایع تعلق دارد.

علاوه بر صنایع ماشینی و صنایع دستی؛ صنعت شیرینی‌سازی نیز در استان یزد از قدمتی دیرینه برخوردار است و محصولات آن صاحب شهرتی‌ جهانی هستند که از مرزهای ایران فراتر رفته ‌است. مهم‌ترین شیرینی‌ها یزدی با نام‌های قطاب، پشمک و باقلوا شهرت دارند.

استان یزد در بخش کشاورزی به‌دلیل خشکی آب‌و‌هوا و میزان بارندگی کم در بین استان‌های ایران، کمترین اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داده است. عمده محصولات کشاورزی یزد شامل خرما، پسته و گندم می‌شود.

ویژگی آب و هوای یزد

مناظر طبیعی یزد

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

آب و هوای استان عمدتا گرم و خشک و ميزان بارندگي بين ۵۰ تا ۳۵۰ میلی‌متر در سال است. نوسان درجه حرارت در زمستان و تابستان و حتی در شب و روز بسيار زياد است. حداکثر حرارت ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل ۲۰ درجه سانتی‌گراد زير صفر متغير است. ميانگين روزانه دما برای تمام سال بين ۹ تا ۱۱ تا هفت تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغير است. محدوده استان يزد جزئی از فلات مرکزی ايران است که کويرهای ايران نيز عمدتا در اين فلات جای دارند. بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را قسمت‌هایی از کويرهای مختلف پوشانده است.

پوشش گياهی استان يزد سطح مراتع استان ۶۵۱۸۰۰۰ هکتار برآورد شده که ۷۸۱۱۶۳ هکتار آن را مراتع خوب ۲۸۰۹۹۷۸ هکتار آن را مراتع متوسط و ۲۹۲۶۸۵۹ هکتار آن را مراتع ضعيف تشکيل می‌دهد.

به این ترتیب، آب و هوای استان یزد به‌علت قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، دارای زمستا‌ن‌های سرد و نسبتا مرطوب و تابستان‌های گرم و طولانی و خشک است. در ایام تابستان،‌ ییلاق‌های شیرکوه پناهگاه مردم گرمازده این استان است.

مسیرهای دسترسی به یزد

  •   شهرستان يزد (مرکز استان) از مسير شرقى به شهرستان مشهد مرتبط می‌شود. براى رسيدن به مشهد می‌بايستى از شهرهاى طبس، بشرويه، فردوس، گناباد و تربت حيدريه عبور کرد.
  •  از مسير غربى با استان فارس در ارتباط است و براى رسيدن به شيراز می‌‏بايستى از شهرهاى تفت، ابرکوه، آباده گذر کرد.
  •  از مسير جنوبى با استان کرمان در ارتباط است و براى رسيدن به کرمان بايد از شهرهاى مهريز، انار، رفسنجان عبور کرد.
  •  از سمت شمال نيز با استان اصفهان در ارتباط است و براى رسيدن به اصفهان بايد از شهرهاى ميبد، اردکان و نائين عبور کرد.
  •  مرکز استان يزد از طريق راه‌‏آهن از يک طرف به شهرستان‏‌هاى بافق، زرند، کرمان، سيرجان و معادن سنگ آهن گل گهر و از طرف ديگر به شهرستان‏هاى اصفهان و قم و تهران متصل می‌‏شود.

حمل‌ و‌ نقل یزد

راه‌آهن یزد

راه‌‏آهن استان به دليل قرار گرفتن در مسير قطب‌‏هاى مهم و عظيم تجارى يکى از فعال‏‌ترين و با اهميت‌‏ترين نواحى راه‌‏آهن کشور در زمينه حمل‌و‌نقل کالا به شمار می‌‏رود و همواره در زمينه حمل‌و‌نقل بين ۱۳ ناحيه راه‌آهن کشور مقام اول را دارا بوده است.

علاوه بر راه‌آهن عظيم بافق-بندرعباس از مهم‌‏ترين اقدامات انجام شده در طول سال‏‌هاى اخير اجراى پروژه‏‌هاى خطوط فرعى راه‌آهن اردکان چادرملو (۱۹۸ کيلومتر) و کارخانه فولاد آلياژى (۱۵ کيلومتر) است.

هم‏چنين خطوط جديد راه‏آهن ميبد-باد و راه‌آهن بافق-مشهد به طول ۹۷۷ کيلومتر در دست اجرا و خط آهن شيراز-يزد به طول تقريبى ۴۵۰ کيلومتر در دست مطالعه است.

فرودگاه یزد

فرودگاه یزد

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

همچنين استان يزد داراى يک فرودگاه در مرکز استان است که در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‏‌بردارى قرار گرفته و داراى امکانات نسبتا خوبى است و هم‌اکنون به‌عنوان فرودگاه بين‌المللى آماده خدمات‌رسانى است.

جاهای دیدنی‌ یزد

شهر یزد به‌واسطه اقلیم گرم و کویری، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در فضل‌های پاییز، زمستان و بهار است و مسافران زیادی را به‌خود جلب می‌کند. از جمله جاذبه‌های این استان می‌توان به چشمه مرتضی علی یزد، آبشار دره گاهان تفت یزد، قنات زارچ یزد، ساباط های یزد، حمام خان (گرمخانه نور)، آب‌انبار شش بادگیر یزد،  خانه لاری ها، دخمه زرتشتیان، مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)، باغ دولت آباد یزد، موزه آینه و روشنایی یزد، آتشکده بهرام یزد، زیارتگاه چک چک و میدان امیر چخماق یزد اشاره کرد. نظر و تجربیات خود را در خصوص زندگی در یزد با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سایت یونسکو

مطالب مرتبط:

دیدگاه