هفته نامه؛ از خشک شدن تالاب هامون تا حمل و نقل های گردشگری

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۰
هفته نامه؛ از خشک شدن تالاب هامون تا حمل و نقل های گردشگری

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از پیش‌بینی بارش‌های پاییز سال جاری، خشک شدن تالاب هامون، تغییر نام نوتلابار، انفجار بمب در وان ترکیه و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

محیط زیست

وضعیت بارندگی در پاییز امسال چگونه خواهد بود

خبرهای محیط زیست متفاوتی در هفته گذشته به گوش رسید که اولین آن مربوط به آب و هوای پاییز سال جاری است، طبق گفته‌ی شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، پاییز پر بارانی در راه نیست، و مرد باید در مصرف آب صرف جویی ویژه‌ای داشته باشند. 

وی درباره پاییز سال ۱۳۹۵ تاکید کرد:

بر اساس مطالعات انجام‌شده در پژوهشکده اقلیم‌شناسی و بر مبنای خروجی مدل‌های مختلف پیش‌بینی فصلی، بارش‌های پاییز ۹۵ با تاخیر آغاز شده و علاوه بر آن در برخی مناطق کشور نیز با کمبود ۱۰ تا ۲۰ درصدی نسبت به شرایط بلندمدت و مورد انتظار همراه است.

بنابراین با توجه به اینکه حدود ۲۶ درصد از بارش‌های کشور در پاییز اتفاق می‌افتد (در برخی استان‌های دیم خیز نظیر کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و بوشهر این عدد به بیش از ۳۰ درصد هم می‌رسد) و هرگونه اختلال در دریافت این مقدار می‌تواند مجموع بارش سالانه را با مشکل جدی مواجه سازد (حتی با نگاه خوش‌بینانه به زمستان و بهار آینده) باید مسئولان و متصدیان مدیریت منابع آب کشور و همچنین آحاد مختلف مردم در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و شرب نسبت به این موضوع حساس باشند.

شایسته است با صرفه‌جویی در مصرف آب، به کاهش و کنترل خشکسالی در کشور کمک کنیم.

تالاب هامون خشک شد

خبر بعدی متاسفانه مربوط به خشکی تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان است. با بررسی آخرین وضعیت تالاب هامون، توسط پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون، اعلام شد که این تالاب متاسفانه به‌طور کامل خشک شده است.

پژوهشکده بین‌المللی هامون در بررسی جدید خود، آورده است که می‌توان گفت بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است جز در مواردی بسیار کم که در اواخر مرداد ماه با رها سازی آب از چاه، به‌طور جزئی آبگیری شده است، باقی قسمت‌ها کاملا خشک است.

این مطالعه که به استناد تصاویر ماهواره لندست ۸ از بستر خشک تالاب هامون منتشر شده است، با نمایش تصاویر ماهواره‌ای، تاثیر آب رهاسازی شده (۲۰ میلیون مترمکعب) از منابع داخلی با میزان ماندگاری آب در تالاب هامون را نیز بررسی کرده است.

در ۲۰ سال گذشته یک دهم از جنگل های جهان از بین رفته است

متاسفانه خبر بعدی هم مربوط به محیط زیست و از بین رفتن آن است. محققان بیان کردند که روند نابودی جنگل‌های بکر جهان به‌خصوص در آمریکای جنوبی و آفریقا به‌شدت در جریان است و همین امر می‌تواند به یک مشکل زیست محیطی نگران کننده در آینده تبدیل شود. 

دانشمندان در نشریه 'کارنت بیولوژی' استدلال می‌کنند که نواحی طبیعی با وجود ارزش اکولوژیک و فرهنگی در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی محافظت از حیات‌وحش نادیده گرفته می‌شوند.

حدود ۲۰ درصد خشکی‌های زمین به‌عنوان طبیعت خالص طبقه‌بندی ‌شده است. منظور دانشمندان از طبیعت خالص سرزمین‌های مبرا از دست‌کاری گسترده توسط بشر مثل خانه‌سازی، توسعه و صنعت است.بخش اعظم این فضاهای بکر در آمریکای شمالی، شمال آسیا، شمال آفریقا و استرالیا قرار دارد.

تعداد یوزهای ایرانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ قلاده تخمین زده شده است

در میان اخبار خشکسالی و بحران، خبری امیدوار کننده هم در هفته‌ی گذشته به گوش رسید. در این خبر تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ قلاده اعلام شده است.

مهندس نبی‌الله قائدرحمتی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد:

واژه یوزپلنگ یکی از واژه‌های اصیل ایرانی بوده که از ترکیب دو کلمه یوز و پلنگ حاصل شده است. یوز بُن مضارع مصدر یوزیدن به‌معنای "جَستن، جهیدن و طلب کردن" بوده و ازاین‌رو یوزپلنگ، به‌معنای پلنگی است که به‌دنبال شکار خود گشته و آن را با جستن و دنبال کردن می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:


حمل و نقل گردشگری

بیشترین اخباری که هفته‌ی گذشته به گوش رسید مربوط به اخبار حمل و نقل گردشگری بود. این بخش را با خبر صدور مجوز تاسیس ۶ شرکت هواپیمایی جدید آغاز می‌کنیم.

موافقت با تاسیس ۶ شرکت هواپیمایی جدید

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از موافقت اصولی با درخواست تاسیس ۶ شرکت جدید هواپیمایی و دو شرکت هلی کوپتری در جلسه مشترک مسئولان عالی سازمان هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی درباره تاسیس شرکت‌های جدید هواپیمای گفت:

با تصمیمی که برای صدور موافقت اصولی به این شرکت‌ها گرفته شد، این شرکت‌ها از این پس باید به‌دنبال فراهم کردن مقدمات کار و تامین سرمایه باشند. سپس بعد از اخذ موافقت‌نامه اصولی، شرکت‌های هواپیمایی تا ۶ ماه بعد زمان دارند تا نسبت به تامین سرمایه لازم، پنج فروند هواپیما و الزام‌های مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظام‌نامه‌ها اقدام کنند و بحث کفایت سرمایه را زمانی می‌توانند تامین کنند که مجوز بهره‌برداری دریافت کنند.

راه اندازی مسیر گردشگری بندرخصب - بندرعباس از اول مهرماه

خبر بعدی مربوط به راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی است. خبر اول مربوط به مسیر گردشگری بندرخصب - بندرعباس از اول مهرماه سال جاری است. 

محسن ضیایی، روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، درباره راه‌اندازی مسیر دریایی بندرخصب-بندرعباس گفت:

این طرح در پی تعامل جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان در خصوص ارتقای بیشتر همکاری‌های چند جانبه اقتصادی، تجاری، سیاسی و گردشگری اجرا خواهد شد.

خط مسافری دریایی ایران - پاکستان راه اندازی می‌شود

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی خط مسافری دریایی در مسیر بندر «چابهار – کراچی» در سال ۹۶ خبر داد. 

کامبیز مشتاق گوهری با اشاره به موقعیت بندرهای کراچی و چابهار گفت:

با توجه به نزدیکی دو بندر چابهار و کراچی به یکدیگر در نوار ساحلی عمان، ضرورت وجود خط دریایی جهت توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد.

هواپیمایی تفتان بعد از ۱۲ سال بازگشت

هواپیمایی تفتان پس از ۱۲ سال باز فعالیت خود را از سر گرفت. پرواز md بوئینگ این شرکت، «تهران - زاهدان - تهران» هرروز ساعت ۶:۰۰ زاهدان را به مقصد تهران و ساعت ۲۰:۳۰ تهران را به مقصد زاهدان ترک می‌کند.

در اخبار دیگر مطالب زیادی مربوط به حمل و نقل ریلی به گوش رسید که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۲۵۰ کیلومتر سرعت خواهد داشت

خبر اول مربوط به قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان است که گفته می‌شود تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد داشت. مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با بیان اینکه سرعت عملیات زیرسازی بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، اعلام کرد سرعت سیر و بهره‌برداری این پروژه بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است تا در صورت نیاز بتوان تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.

همچنین تا دو سال آینده قطارهای کانتینری دو طبقه در مسیر تهران-بندرعباس وارد ناوگان ریلی می‌شوند.

قطار کانتینری ۲ طبقه در مسیر بندرعباس - تهران راه‌اندازی می‌شود

محسن پورسیدآقایی،  مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در آیین امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین اظهار کرد: ایجاد بندر خشک آپرین یک برنامه دیرینه بوده که از ۴۰ سال قبل این منطقه به‌عنوان مرکز لجستیک در غرب تهران ساخته شود.

وی با بیان اینکه این طرح مهم مدت‌ها روی زمین مانده بود، تصریح کرد:

برنامه‌ریزی زیادی در راستای چگونگی بهره‌برداری برای جذب سرمایه‌گذار و کارایی لازم این بندر خشک انجام شد که در نهایت توانستیم مدلی را برای سرمایه‌گذاری تدوین کنیم.

اخبار دیگر مربوط به ناوگان ریلی مربوط به گردشگری ماجراجویی روی ریل‌های کشور است. 

بیشتر از یک قرن است که قطارها به جاذبه‌ای برای گردشگری تبدیل شده‌اند، اما در تمام این سال‌ها کمتر پیش آمده که راه آهن خودش به‌تنهایی محصول گردشگری شود، اتفاقی که در ایران رخ داده است.

محمد محسنیان، مبتکر گردشگری راه آهن و مجری این تورها در ایران است که پس از چهار سال تحقیق و شناسایی مسیرهای ریلی، نظر مسئولان راه آهن را نسبت به اجرای نوع متفاوتی از گردشگری روی ریل های آهنی جلب کرده است. او درباره این ایده می‌گوید:

راه‌آهن دغدغه شخصی‌ام بود. از حدود چهار سال پیش این موضوع را پیگیری می‌کردیم. برنامه کسب و کاری درباره آن نداشتیم، صرفا پای یک علاقه شخصی در میان بود که بعدها با دوستان دیگری به اشتراک گذاشتیم و نظرشان جلب شد و بازخورد خوبی هم گرفتیم. راه را با همین رویکرد ادامه دادیم و از همین دریچه هم به بازکشف راه آهن ایران پرداختیم.

مجری تور گردشگری راه آهن درباره نوع قطارهای مورد استفاده در این تورها نیز توضیح می‌دهد:

قطار مورد استفاده فعلا از نوع «ریل باس» است که حالت اتوبوسی دارد در مسیر شمالی استفاده می‌شود، اما در حال مذاکره با رجا هستیم تا از ظرفیت‌های دیگر آن برای اجرای این تور در سایر مسیرهای ریلی استفاده کنیم.

فروش تورهای گردشگری راه آهن ایران هنوز گسترده و فراگیر نشده، اما محسنیان از رایزنی با تعدادی آژانس مسافرتی خبر می‌دهد که این این تور را در دسترس عموم قرار خواهد داد و می‌گوید:

از مهرماه امسال اجرای تورهای گردشگری راه آهن در مسیرهای شناسایی شده، رسما شروع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه