آخرین گروه شکارچیان چادرنشین در جنگل‌های نپال

حمیده خادم زاده
حمیده خادم زاده سه شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
آخرین گروه شکارچیان چادرنشین در جنگل‌های نپال

اقوام کهن زیادی در برخی از مناطق کشورهای شرق آسیا زندگی می‌کنند که سبک زندگی آن‌ها تفاوت‌های بنیادینی با زندگی بشر امروزی تفاوت دارد. شکارچیان چادرنشین شرق نپال گروهی از همین اقوام سنتی هستند که با شکار میمون و دیگر حیوانات وحشی غذای خود را تامین می‌کنند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط

«شکارچیان صیاد» (hunter-gatherers) بنا به متن کتاب‌های تاریخی، گروهی از اقوام کهن هستند که ده‌ها هزاران سال پیش قبل از روی کار آمدن کشاورزی و دامداری زندگی می‌کردند. از آنجا که این مردم زندگی خیلی سخت و دشواری داشتند، بسیاری از آن‌ها تسلیم مرگ شدند. با این حال، در اعماق جنگل‌های دور افتاده‌ی نپال، گروه کوچکی از مردم چادرنشین در قبیله‌ای به نام «راته» (Raute) زندگی می‌کنند. آن‌ها غذای خود را از طریق به دام انداختن حیوانات وحشی به دست می‌آورند.

تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید توسط عکاسی به نام «اندرو نویی» (Andrew Newey) در منطقه‌ی سورکت (Surkhet) واقع در بخش شرقی نپال گرفته شده است و نشان از سبک زندگی بسیار ساده و ابتدایی این مردم دارد.

در اینجا رسم به این منوال است که هر کسی در قبیله، بدون توجه به سن و سالش باید در امور زندگی کمک کند. در حال حاضر، این قبیله با جمعیتی کمتر از ۱۵۰ نفر در حال محو شدن است

شکارچی چادرنشین

مردم راته شکارچی هستند و مهارت خاصی در به دام انداختن میمون‌ها به عنوان منبع غذایی دارند. در تصویر بالا، یکی از بزرگان قبیله در حال بازگشت از یک شکار موفق به سمت خانه است.

قطع درخت

مردم راته چنان به محیط‌زیست خود اعتماد دارند که دست به کاشتن هیچ‌گونه گیاهی نمی‌زنند. در این تصویر یکی از اعضای قبیله مشغول قطع یک درخت است.

زنان قبیله

در این تصویر هم زنی لباس‌های روشن به تن دارد.

کودکان قبیله

همان‌طور که گفتیم صرف نظر از سن و سال، همه‌ی افراد قبیله باید در کارها از قطع کردن درخت گرفته تا ذخیره‌سازی غلات شرکت کنند. در اینجا کودکی مشغول حمل برشی از چوب است.

کودک نپالی

از آنجا که مردم قبیله‌ی راته، زندگی چادرنشینی دارند در یک مکان خاص ثابت نبوده و مدام در حال جابه‌جا شدن هستند. هیچ‌کس در این قبیله شغلی ندارد و به مدرسه هم نمی‌رود. تصویر بالا دختر بچه‌ای با لباس‌های سنتی را نشان می‌دهد.

تقسیم وظایف قبیله

مانند اقوام ده‌ها هزار سال پیش، جنسیت در تعیین وظایف افراد نقش دارد. زنان حاضر در عکس مشغول ذخیره کردن غلات و پخت‌وپز هستند.

قبیه راته در نپال

اهالی راته این مهارت را دارند که با چوب به همه چیز شکل بدهند و از طریق تجارت آن، پوشاک و اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند.

قبیله راته در نپال

یکی از دلایلی که مردم راته کمتر شناخته شده هستند، علاقه‌ی آنها به انزوا است و ترجیح می‌دهند که به ندرت با دیگر مردم محلی وارد ارتباط نشوند.

مردم راته در نپال

مردم راته زندگی سختی دارند. ضمن این که با کمتر شدن بعضی از عاداتشان این زندگی سخت‌تر هم می‌شود. به‌طوری که مجبور هستند مدام در حال حرکت و جابه‌جایی باشند.

قبیله راته در نپال

در سال‌های اخیر، با فرسایش تدریجی جنگل مردم راته مجبور شده‌اند که بیش از گذشته با مردم محلی وارد تعامل و ارتباط شوند.

قبیله راته در نپال

زندگی مردم راته در داخل چادر سپری می‌شود. این چادرها با استفاده از برگ و شاخه‌های درختان راه‌اندازی شده و با انداختن پارچه‌های رنگی بر روی آن‌ها درجه‌ی حفاظت خود را افزایش می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه