هفته نامه؛ از اتفاقات ترکیه تا بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از ۳۵ سال

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
هفته نامه؛ از اتفاقات ترکیه تا بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از ۳۵ سال

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از اتفاقات ترکیه، بازگشایی سفارت شیلی در تهران، دستگیری ۱۰ ایرانی در کویت، تاثیر المپیک ریو بر گردشگری برزیل و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

از ترکیه چه خبر؟

ترکیه

ترکیه که پس از کودتای نافرجام ماه گذشته شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند، این روزها مشغول چه کاری است؟ 

هفته‌ی گذشته مجوز سفر ایرانیان و برگزاری تور به این کشور صادر شد و گردشگران ایرانی می‌توانند مانند روال گذشته به این کشور سفر کنند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این تصمیم‌گیری را با توجه به درخواست طرف ترکیه‌ای پیرامون برقراری مجدد تورهای گردشگری ایران به مقصد ترکیه دانست و گفت:

از آنجا که دولت ترکیه علاقه‌مند به برقراری مجدد این تورها است و گردشگران ایرانی را جزو بهترین گردشگران و بازدیدکنندگان از این کشور می‌داند، در مورد امنیت و رفاه حال گردشگران ایرانی قول‌های مساعدی را به طرف ایرانی اعلام داشته‌ است.

اما آیا تورها به همان روال برگزار می‌شوند یا تغییراتی در کیفیت برگزاری تورها ایجاد شده است؟

هفته گذشته رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تهران اعلام کرد که آژانس‌های گردشگری ظرفیت سفر به ترکیه را ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

رضا اباذری درباره اوضاع بازار برای تقاضای سفر به ترکیه پس از اعلام لغو ممنوعیت سفر به این کشور، گفت:

قطعا‌ اوضاع خاص ترکیه از لحاظ امنیتی و نحوه پرداختن رسانه‌ها به این موضوع بر مخاطبان سفر به ترکیه بی‌تأثیر نبوده، اما ترکیه همچنان یکی از مقاصد سنتی است که گردشگران ایرانی به آن رغبت نشان می‌دهند.

اجازه‌ی برگزاری تور به ترکیه باعث خوشحالی بسیاری از آژانس‌ها شده است که تنها تورهای ترکیه برگزار می‌کردند. اما باید دید که این مدت عدم فعالیت چه عواقبی برای این آژانس‌ها در پی داشت.

مرتضی رحمانی موحد؛ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قطع کوتاه مدت اعزام تورهای گردشگری به ترکیه، وجود برخی نواقص در عقد قراردادهای گردشگری طرفین به‌عنوان بستری برای ایجاد خسارت به بخش خصوصی گردشگری ایران را عیان کرد، گفت:

طبق نشست اینجانب با دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان حوزه گردشگری ایران و بررسی دقیق شرایط ایجاد شده برای آن‌ها به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر ترکیه، مشخص شد که از نیمه مارس ۲۰۱۶ تاکنون بخش خصوصی ایرانی به‌دلیل فسخ قراردادهای متعدد تورهای مسافرتی، متحمل خسارتی حدود ۷ تا ۸ میلیون یورو شده است، لذا پیشنهاد می‌شود با دستور وزیر فرهنگ و گردشگری و همکاری بخش خصوصی ترکیه، سازوکاری سریع برای جبران خسارت‌های وارد شده و اصلاح نواقص در قراردادها و روند موجود تعریف شود.  

و اما نا امنی های گسترده در ترکیه و ضرر آژانس‌های ایرانی از این مسئله باعث شده تا آن‌ها به فکر جایگزین کردن مقصد جدیدی به‌جای ترکیه باشند. در این بین تورگردانان گرجستان را مقصدی فرهنگی و مناسب برای سفر خانواده‌های ایرانی می‌داند که به خاطر تشابه‌های نسبی با ترکیه موفق به جذب بخشی از گردشگران ایرانی شده است.

پس از برقراری ثبات نسبی در ترکیه و بازگشت گردشگران ایرانی و روسی به این کشور، ترکیه به فکر ساخت سومین فرودگاه بزرگ شهر استانبول و بزرگترین فرودگاه جهان است تا بتواند از طریق آن ضررهای وارده به اقتصاد خود را جبران کند. 

به گفته مجریان طراح فرودگاه که قرار است آن را به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل کنند، در معماری این فرودگاه آمیزه‌ای از هنر اسلامی و هنر ترک به کار می‌رود. با جداسازی این فرودگاه به دو بخش مستقل پروازهای ورودی و خروجی، تمهیدات جدیدی به‌منظور راحتی و رفاه مسافران در نظر گرفته می‌شود. فرودگاه دارای شش باند مستقل از هم است. این فرودگاه به‌گونه‌ای ساخته می‌شود که بدون آلاینده و دوست‌دار محیط‌زیست باشد. از نظر خدمات‌رسانی به مسافران، نزدیک به ۴۰۰ برند ترکیه‌ای و خارجی به مسافران، خدماتی در قالب رستوران، کافی‌شاپ و غیره را ارائه می‌کند.

با این حال همچنان وضعیت ترکیه آرام و طبیعی نشده است و هفته گذشته روز پنجشنبه یک خودروی بمب گزاری شده در منطقه وان ترکیه نزدیک به یک پاسگاه پلیس منفجر شد و دست‌کم یک کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری ها گزارش دادند که قبل از انفجار این بمب، درگیری‌های مسلحانه در محل وقوع این بمب‌گذاری روی داده است.

اما ناآرامی‌های ترکیه به اینجا ختم نمی‌شود و امروز باخبر شدیم که در یک عروسی در شهر غاز عینتاب انفجار انتحاری روی داده که در پی آن ۵۰ کشته به‌جای مانده و حدودا ۱۰۰ نفر زخمی شدند. 

نخست وزیر ترکیه در این راستا اعلام کرد که دولت و ملت ترکیه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی با هر اسم و گرایشی مصمم هستند.

ییلدیریم با محکوم کردن انفجار در جنوب ترکیه گفت:‌

تروریسم و سازمان‌های آن بار دیگر وجهه ظالمانه خود را از طریق هدف قرار دادن مراسم عروسی و تبدیل آن به ماتم نشان دادند.

وی تاکید کرد که ترکیه قوی است و از روحیه استقلال برخوردار است.

بیشتر بخوانید:


دستگیری ۱۰ ایرانی در کویت

کویت

روز سه‌شنبه، وزارت کشور کویت اعلام کرد که ۱۰ ایرانی را به‌دلیل ورود غیرقانونی به مرزهای این کشور بازداشت کرده است. در پی این خبر، بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت، اعلام کرد که حال عمومی ۱۰ تبعه ایرانی بازداشت شده در کویت از جمله فرد مجروح خوب است و سفارت ایران همچنان پیگیر وضعیت این ۱۰ هم‌وطن ایرانی است.

خبرگزاری رسمی کویت، نیز در این ارتباط نوشت که این ۱۰ نفر از طریق دریا وارد منطقه ساحلی «ابو الحصانیه» کویت شده‌اند.

وزارت کشور کویت همچنین اعلام کرد که سرگروه این ۱۰ نفر اعتراف کرده است که همگی آن‌ها در یک قایق وارد آب‌های کویت شده و در ساحل از قایق پیاده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:


سفارت شیلی در تهران بعد از ۳۵ سال

شیلی

در مهرماه سال گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل در نیویورک در مقرر این سازمان با همتای شیلیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو مقام در مورد بازگشایی سفارت شیلی در تهران و گسترش روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه کشورمان در حالی هفته آینده به شیلی سفر می‌کند که چند ماهی است این کشور در سکوت خبری بعد از ۳۵ سال بار دیگر سفارت خود را در تهران بازگشایی و کاردار موقت به ایران اعزام کرده است.

بیشتر بخوانید:


تاثیر المپیک ریو بر گردشگری

المپیک 2016

بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی پلیس فدرال برزیل که وزارت گردشگری این کشور آن را در اختیار رویترز قرار داده، در فاصله زمانی اول ژوئیه تا ۱۵ اوت درمجموع ۵۷۲ هزار و ۹۶۱ نفر برای تماشای رقابت‌های المپیک ریو به برزیل سفر کرده‌اند که این رقم مطابق با پیش‌بینی‌های پیش از آغاز المپیک است.

اگرچه المپیک ۲۰۱۶ ریو از تاریخ ۱۵ اوت آغاز شد، اما در این آمار و ارقام ورود ورزشکاران، تیم‌های همراه و دیگر خارجی‌های پیش از آغاز این رویداد بزرگ ورزشی نیز محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید:

دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه