۴ راه برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
۴ راه برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

سفر در ایام تعطیلات یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذران اوقاتی خوش در کنار خانواده و دوستان است؛ ولی این سفرها ممکن است با مخاطراتی مانند مسمومیت مواجه شوند؛ البته با چند راهکار ساده می‌توان از این اتفاق ناخوشایند پیشگیری کرد. برای آشنایی با راهکارهای ساده جلوگیری از مسمومیت در سفر، در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

حتما تاکنون جمله معروف «پیشگیری مهم‌ترین عامل کاهش بیماری‌ها است» را شنیده‌اید؛ در واقع این جمله اصلی اساسی در زندگی روزمره و به‌ویژه در زمان سفر به شمار می‌رود. شاهد این مدعی، آمار ارائه شده در رابطه با افزایش بیماری‌های گوارشی همانند عفونت‌های ایکولی (E. coli) در طول سال گذشته است. بنابراین، برای داشتن خاطره خوشی از سفر فقط کافی است تا چند نکته ساده را رعایت کرد.

مسمویت غذایی در سفر

۱. خودداری از نوشیدن آب شیر

مسمویت غذایی در سفر

اگر مقصد سفرتان یکی از کشورهای در حال توسعه است، از نوشیدن آب آشامیدنی از شیر آب خودداری کرده و همیشه از آب بطری برای همه کارهای خود از جمله مسواک زدن استفاده کنید. همچنین اصلا از یخ نیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است تا برای تهیه یخ از آب شیر استفاده شده و در نتیجه، یخ نیز حاوی باکتری یا ویروس باشد.

۲. استفاده از سبزیجات پخته

مسمویت غذایی در سفر

بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سبزیجات دارای تخم و برگدار از مهم‌ترین عوامل ایجاد مسمومیت غذایی به شمار می‌روند. بنابراین، اگر در جایی حضور دارید که احتمال آلودگی آب در آنجا وجود دارد، بهتر است از سبزیجاتی استفاده کنید که کاملا پخته شده‌اند، زیا حرارت بالا باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

۳. پرهیز از غذاهای خیابانی

مسمویت غذایی در سفر

غذاهای خیابانی برخلاف رستوران‌ها در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند؛ علاوه بر این، نحوه و زمان تهیه و تازگی مواد اولیه آن‌ها نیز کاملا مبهم است. ولی اگر علاقه‌مند به چشیدن طعم غذاهای محلی هستید، بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که در حرارت بالا کبابی شده‌اند.

۴. مجهز باشید

مسمویت غذایی در سفر

اگر مدت زمان سفرتان بیش از ۳ هفته است، حتما برخی از داروهای پیشگیری مانند پپتو-بیسمول (Pepto-Bismol) را به همراه داشته باشید. نتیجه مطالعه‌ها نشان داده است که استفاده از ۶۰ گرم شربت یا ۲ عدد قرص جویدنی به مدت ۴ بار در طول روز، قبل و در طول مسافرت خطر ابتلا به اسهال را در گردشگران کاهش می‌دهد.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه