عجیب ترین فرودگاه جهان در ژاپن

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
عجیب ترین فرودگاه جهان در ژاپن

فرودگاه بین‌المللی کانسای، دومین فرودگاه بزرگ کشور ژاپن و در عین حال یکی از عجیب‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود.

فرودگاه بین‌المللی کانسای (Kansai International Airport) دومین فرودگاه مهم کشور ژاپن محسوب می‌شود که بر روی جزیره‌ای مصنوعی در میان خلیج ازاکا و ۳۸ کیلومتری جنوب غربی ایستگاه ازاکا قرار دارد. این فرودگاه در سال ۱۹۹۴ به‌منظور کاهش بار ترافیکی فرودگاه بین‌المللی ازاکا آغاز به کار کرده است.

از آنجایی‌که فرودگاه ازاکا در نزدیکی حومه پرجمعیت شهرهای ایتامی، تویوناکا و در جوار ساختمان‌های بلند مرتبه قرار دارد، راهی برای توسعه آن وجود نداشت. بنابراین، ایجاد فرودگاهی بر روی جزیره‌ای مصنوعی به طول چهار کیلومتر و عرض ۲.۵ کیلومتر برای راه‌حل پیشنهاد شد.

فرودگاه کانسای

فرودگاه کانسای یکی از فرودگاه‌های خاص و متفاوت در جهان است و یکی از شاهکارهای مهندسی در دنیا محسوب می‌شود. سالانه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر مسافر از این فرودگاه بین‌المللی به نقاط مختلفی در دنیا سفر می‌کنند.

فرودگاه کانسای

پس از تایید طرح، پروژه احداث آن در سال ۱۹۸۷ کلید خورد و در حدود ۴۸,۰۰۰ بلوک سنگی و بتنی در داخل دریا به‌صورت عمودی نصب شد. همچنین سه کوه برای دفن ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ مترمکعب زباله حفر شد. علاوه بر این، ۱۰,۰۰۰ هزار نفر کارگر در طی ۱۰ میلیون ساعت کاری و در عرض سه سال، با استفاده از ۸۰ کشتی، لایه‌ای به پهنای ۳۰ متر در داخل دریا را ایجاد کردند. پلی به طول سه کیلومتر تنها راه ارتباطی این فرودگاه با جزیره اصلی است.

فرودگاه کانسای

هزینه کل ساخت فرودگاه کانسای بالغ‌بر ۲۰ بیلیون دلار برآورد شده است که هزینه‌های احیای زمین، دو باند فرودگاهی، پایانه مسافری و تسهیلات رفاهی را در برمی‌گیرد. البته بخشی از هزینه‌های اضافی به دلیل سستی خاک در خلیج ازاکا بر پروژه تحمیل شده بود. از آنجایی‌که به دلیل رانش زمین و سستی خاک منطقه خطر جدی امنیت فرودگاه را دچار مخاطره می‌کرد، کلیه تدابیر لازم در خصوص مهندسی ژئوتکنیکی برای تامین امنیت پروژه پیش‌بینی شد. با وجود کلیه حوادث ناخوشایند در ابتدای پروژه، فرودگاه کانسای موفقیت بزرگی در زمینه مهندسی به شمار می‌رود. از اینرو، در سال ۲۰۰۱ فرودگاه مذکور در رده «شاهکارهای مهندسی هزاره» قرار گرفت و جایزه خود را از انجمن مهندسی عمران آمریکا دریافت کرد.

فرودگاه کانسای

تجربه‌های به دست آمده در طول ساخت این فرودگاه به‌حدی مورد توجه قرار گرفت که در پروژه ساخت سه فرودگاه مهم دیگر بر روی جزیره‌های مصنوعی از جمله فرودگاه نیو کیتاکیوشو (New Kitakyushu)، فرودگاه کوب (Kobe) و فرودگاه بین‌المللی چوبو سنتریر (Chūbu Centrair) مورد استفاده قرار گرفت

فرودگاه کانسای

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه