رشته های ورزشی المپیک نوین؛ ژیمناستیک

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
رشته های ورزشی المپیک نوین؛ ژیمناستیک

ورزش ژیمناستیک از دیگر ورزش‌هایی‌ است که پیشینه‌ی تاریخی دارد و در این مقاله به چگونگی بوجود آمدنش و اینکه در کدام کشور متولد شد، صحبت شده است. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش ژیمناستیک

رشته‌های ورزشی مختلفی که به ژیمناستیک شباهت داشته باشد در کشورهایی چون چین و مصر دیده می‌شد. اما اگر بخواهیم به قبل‌تر بازگردیم ریشه‌ی ورزش ژیمناستیک به کشور یونان مربوط می‌شود و نام این ورزش برگرفته شده از لغت (gymnazein) یعنی تمرین کردن بدون لباس است.

از این ورزش مهیج مانند دیگر ورزش‌های مهم و کلیدی چون دو، پرش، کشتی، پرتاب دیسک و بوکس در  ساختن بدن و تبدیل کردن افراد جنگجو در حفظ و امنیت کشور یونان استفاده می‌کردند. سربازانی که تحت تمرینات این ورزش قرار می‌گرفتند، روح و بدن خود را برای جنگ‌های تن به تن آماده می‌کردند.

ژیمناستیک جزو مهم‌ترین آموزش‌هایی بوده است که از اهمیت و ارزش خاصی برای کشور یونان برخوردار بود و تمام مردم کشور یونان اعم از عادی و نظامی باید این آموزش‌ها را فرا می‌گرفتند. ژیمناستیک در مکان‌های ورزشی بدون سقف برگذار می‌شد، اما به مرور زمان این ورزش جزو برنامه‌های مدارس قرار گرفت و همراه ریاضی و موزیک به دانش‌آموزان یاد‌ می‌داند.

از شروع بازی‌های المپیک که ۷۷۶ سال قبل از میلاد و تا ۳۹۳ سال بعد از میلاد برگذار شد، ورزش ژیمناستیک در تمرین‌ها و آماده‌سازی ورزشکاران نقش بسزایی داشته است، اما بعد از اینکه بازی‌های المپیک متوقف شد، به تدریج از ذوق و پیشرفت ورزش ژیمناستیک کاسته شد تا اینکه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی مجددا در غرب اروپا متولد شد.

سال‌ها بعد، این ورزش جذاب به امریکا راه پیدا کرد و ارتش این کشور سربازانش را به تکنیک‌ها و مهارت‌های ژیمناستیک مجهز کرد. سال ۱۸۸۱ میلادی فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک به وجود آمد و از سال  ۱۸۹۶ با شورع المپیک مدرن در لیست مسابقات قرار گرفت و تا به امروز علاقه‌مندان بسیاری به این ورزش زیبا و حرفه‌ای روی‌ آورده‌اند.

امتیازدهی در ژیمناستیک به این شکل است که نوع حرکات و تکنیک‌های هر فرد توسط ۶ داور مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمترین و بیشترین امتیازی که به وسیله‌ی داوران اعلام می‌شود، حذف شده و میانگینی از امتیازهای ۴ داور دیگر محاسبه می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه