شهرستان چادگان؛ بهشتی در استان اصفهان

سینا غرباوی
سینا غرباوی سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
شهرستان چادگان؛ بهشتی در استان اصفهان

چادگان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است. آب و هوای مطبوع و معتدل همراه با طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری اطراف اصفهان برای توریست‌ها و همچنین اهالی این شهر تبدیل شود. 

موقعیت جغرافیایی

تاریخچه

نام باستانی این شهر «پاراتاک» بوده که بعدها به چادگان تغییر پیدا کرد. نام چادگان از دو بخش «چاد» و «گان» تشکیل شده است. چاد کلمه‌ای ترکی به‌معنای شیار، شکاف و دره و گان، پسوند نسبت است. قرار گرفتن بافت قدیم شهر چادگان در میان دره‌ای کوچک با معنای لغوی آن یکسان است. سابقه تاریخی این منطقه به‌درستی معلوم نیست، ولی آنچه مسلم است در دوران صفویه با کوچاندن ترک زبانان توسط شاه عباس اول به این ناحیه و نیز به‌واسطه داشتن موقعیت طبیعی مساعد و نزدیکی به زاینده رود، منطقه آبادی بوده است. اگر به نوشته‌های مورخان رجوع شود، آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه به پاراتاک آمده و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است. درباره اقامت اسکندر در این محل روایات مختلف است، اما از میزان نفوذ وی در این خطه، می‌توان به همین نکته بسنده کرد که مکانی را که اکنون به‌صورت روستایی در مجاورت چادگان قرار گرفته به نام وی نام‌گذاری شده و هنوز هم به «اسکندری» معروف است.

چادگان

چادگان

پیدایش شهر چادگان نه بر اساس ضرورت‌های تاریخی یا سیاسی، بلکه بیشتر به‌علت شرایط مناسب محیط طبیعی بوده است. وجود رودخانه مهم زاینده رود مهم‌ترین عامل پیدایش شهر چادگان بشمار می‌رود. آنچه مشهور است در این محله پاراتاک به‌طور کلی منهدم شد و مردم شهر خانه‌های مخروبه خود را رها کرده و در دو کیلومتری شهر قدیم بنای شهر جدیدی را گذاشتند. با توجه به ستون‌های سنگی شکسته و آجرهای بزرگ و بقایای ظروف سفالی و مفرغی، این نکته واضح است که چادگان دارای تمدنی وسیع بوده است.

امکانات رفاهی

مجموعه تفریحی چادگان با سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه‌های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی مجهز شده است. از دیگر امکانات موجود می‌توان به احداث رستوران برای پذیرایی میهمانان، تجهیز و راه‌اندازی استخر مطابق استانداردهای معمول در سانس‌های مختلف جهت استفاده خانم‌ها و آقایان، احداث زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی نیز اشاره کرد.

از آنجایی که شهر چادگان روی تپه‌های کم ارتفاع بنا شده است، سیمای خاصی در شکل‌گیری شهر ارائه می‌کنند. همین طور این اختلاف ارتفاع، عامل مهمی در جهت حفظ مزارع و باغات و کنترل توسعه مناطق مسکونی در بافت کشاورزی شهر به شمار می‌آید.

مکان‌های دیدنی

دهکده تفریحی زاینده رود

چادگان

چادگان

دهکده تفریحی چادگان یکی از زیباترین تفرج‌گاه‌های استان اصفهان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت واقع شده است. در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به‌طور کامل راه‌اندازی شده است.

انالوجه

چادگان

چادگان

«انالوجه» روستایی از توابع شهرستان چادگان است. انالوجه تا پیش از شهرستان شدن چادگان، جزئی از شهرستان بزرگ‌تر «فریدن» بوده است. مردم این روستا ترک زبان بوده و اصالتا از ایلات شیرازی بوده که در قدیم الایام به این منطقه مهاجرت کرده و سکنی گزیده‌اند. نام اصلی این روستا «ایلچه» و در مرحله بعدی به «ایلانچه» و سپس به «آنالوچه» و در آخر به انالوجه تغییر یافته است.

خانه معظم‌الملک میر پنج

خانه معظم الملک

خانه معظم الملک

خانه معظم الملک

مهم‌ترین جاذبه تاریخی چادگان، خانه «معظم الملک میر پنج» به شماره ثبت ۲۱۸۱۵ است. این ساختمان دارای زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آینه‌کاری‌های ظریف است. تزیینات خانه متاثر از تزیینات قرن گذشته اروپا ولی ساخت آن مطابق با موقعیت جغرافیایی این منطقه بنا شده است. به همین دلیل و به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلو ایوان اتاق خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه قرار گرفته‌اند. در مقابل عمارت هم حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌سازد.

مشهد کاوه

آرامگاه کاوه آهنگر

«مشهد كاوه» یكی از دهستان‌های شهرستان چادگان است. این دهستان را با نام‌هایی چون دهستان كاوه، دهستان كاوه آهنگر یا مشهد می‌شناسند. اسم این دهستان «كودلیه» بوده و بعد از قیام كاوه آهنگر نام این دهستان تغییر كرده است؛ زیرا آرامگاه كاوه آهنگر و پسرش در این مكان قرار دارد. این آرامگاه تجلی عشق به ایران‌زمین كاوه آهنگر یكی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.

همه اهالی منطقه از پیر تا جوان كاوه را می‌شناختند و روایات مربوط به او را با جزئیات شنیدنی می‌دانستند و به‌درستی بازگو می‌كردند و حتی مهاجران ترك زبان كه از دوران صفوی تا كنون چند نسل در این منطقه زندگی كرده‌اند، آن‌چنان وابستگی به كاوه دارند كه می‌گویند، كاوه هم ترك بوده است!

نكته شایان توجه دیگر اینكه هنوز هم پس از گذر هزاره‌ها می‌توان جلوه‌هایی از روحیه دلاوری و جنگجویی و سپاهی‌گری نیاكان مردم منطقه‌ی فریدن را در شیوه‌ی زندگی مردم امروز و حتی بازی‌های محلی كودكان و نوجوانان و جوانان در هر كوی و برزن مشاهده كرد. در هر حال به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت مطلوب روستای «كاوه آهنگر» یا «مشهد كاوه» در یك منطقه خوش آب و هوا و دارای جاذبه‌های گردشگری برجسته، رویكرد هرچه بیشتر گروه‌های ایران‌شناسی و گردشگری به دیدار از آرامگاه كاوه آهنگر به‌عنوان نماد قیام ملی ایرانیان در برابر بیگانگان، علاوه بر تقویت روحیه‌ی نیروهای ملی و ایجاد هم‌بستگی بیشتر، موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه خواهد شد.

چو کاوه برون شد ز درگاه شاه برو انجمن گشت بازارگاه       همی بر خروشید و فریاد خواند جهان را سراسر سوی دادخواند

دریاچه سد زاینده رود

چادگان

دریاچه زاینده رود

دریاچه زاینده رود

دریاچه سد زاینده رود با مساحت ۴۵ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. ارتفاع این دریاچه حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است. سد زاینده‌رود در سال ۱۳۴۹ خورشیدی روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان به‌منظور تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق ساخته شد. حجم مخزن این سد در بیشترین میزان ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن ۱۰۹۰ میلیون مترمکعب است. متأسفانه خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته حجم آب ذخیره این سد را که تنها منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی ساکنان استان اصفهان و استان‌های همجوار است به‌شدت کاهش داده است. دریاچه سد زاینده‌رود زیستگاه ماهیانی همچون انواع قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد است و افراد بسیاری برای ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌کنند.

اگر از این شهرستان زیبا دیدن کرده‌اید یا قصد انجام این کار را دارید، نظرات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه