حملات تروریستی که باعث کشته شدن گردشگران شده اند

سارا صریحی | پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

متاسفانه حملات تروریستی به‌قدری زیاد و معمول شده‌اند که تقریبا هر هفته در گوشه‌ای از جهان چنین اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد و تلفات جانی بسیاری به جا می‌گذارد. حمله‌ی تروریستی در هر شکلی که باشد محکوم است و خشم جهانی را بر می‌انگیزد اما حملاتی که توریست‌ها را نشانه می‌گیرند این خشم را صدچندان می‌کند. در طول تاریخ چندین حمله‌ی تروریستی رخ داده است که در آن تعداد زیادی گردشگر جان خود را از دست داده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا درباره‌ی ۱۰ حمله‌ی تروریستی که در مناطق توریستی اتفاق افتاده‌اند بیشتر بدانید.

تروریسم پدیده‌ای است که با علت سیاسی و مذهبی جان افراد معمولی و شهروندان غیر نظامی را به خطر می‌اندازد و گاهی قربانیان این عمل وحشیانه گردشگرانی هستند که بی‌خبر از همه چیز برای گذراندن تعطیلات به یک کشور سفر کرده‌اند و متاسفانه در میان حملات تروریستی که تابه‌حال اتفاق افتاده‌اند، چندین بار مناطق گردشگری مورد هدف قرار گرفته شده است.

قتل عام اقصر

قتل عام اقصر

یکی از تلخ‌ترین حملات تروریستی روز هفدهم نوامبر سال ۱۹۹۷ در مصر اتفاق افتاد. دیر البحری که یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی و جاذبه‌های توریستی مصر است، توسط شش مرد مسلح که متعلق به جامعه‌ی اسلامی مصر بودند مورد حمله قرار گرفت و در این میان ۶۲ نفر قتل عام شدند که ۵۸ نفر آن‌ها توریست‌های خارجی بودند. در این حمله‌ی وحشیانه برخی از توریست‌ها با قمه تکه پاره شدند. در میان کشته شدگان یک کودک ۵ ساله و یک زوج ژاپنی حضور داشتند که اقصر را برای ماه عسل خود انتخاب کرده بودند. متاسفانه دوازدهم ژوئن ۲۰۱۵ هم یک حمله‌ی تروریستی دیگر در معبد کارنک در همین منطقه رخ داد.

کوتا، بالی

کوتا، بالی

دوازدهم اکتبر سال ۲۰۰۲، دو کلوب معروف در بالی بمب‌گذاری شد و قصد این حمله به‌طور ویژه گردشگران خارجی بود. ۲۰۲ نفر در این حادثه جان باختند که از میان آن‌ها ۸۸ نفر استرالیایی، ۳۸ نفر اندونزیایی، ۲۴ نفر انگلیسی، ۷ نفر آمریکایی و ۲۰ نفر از دیگر ملیت‌ها بودند. گروه وابسته به القاعده با نام جماعت اسلامی مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفتند. پس از حادثه برخی از عاملان دستگیر شده و اعدام شدند و مغز متفکر این حمله هامبالی، در حال حاضر در در زندان گوانتانامو بسر می‌برد. با توجه به اینکه ۴۰درصد از اقتصاد این جزیره بر پایه‌ی گردشگری است، این حادثه تاثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد بالی گذاشته است.

ساحل جیمباران و کوتا، بالی

ساحل جیمباران و کوتا

 یک حمله‌ی تروریستی دیگر علیه گردشگران خارجی در روز اول اکتبر سال ۲۰۰۵ در بالی رخ داد که در آن دو انفجار یکی در ساحل جیمباران و رستوران وارونگ (این رستوران نزد گردشگران خارجی محبوب است) و دیگری در میدان اصلی کوتا اتفاق افتاد. این دو حمله‌کننده‌ی انتحاری باعث کشته شدن ۲۳ فرد و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد. گروه تروریستی جماعت اسلامی بار دیگر مسئولیت این دو حمله را هم بر عهده گرفت. صنعت توریسم در بالی به‌دلیل این حملات تحت‌تاثیر قرار گرفته است، اما از آن پس مسائل امنیتی نیز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

حمله‌های چند جانبه، بمبئی

حمله تروریستی بمبئی

بیست و ششم نوامبر سال ۲۰۰۸ بود که گردشگران بمبئی قربانی یک حمله‌ی تروریستی چند جانبه شدند. ۱۲ شلیک و انفجار بمب در چهار روز اتفاق افتاد و مسئولیت این حملات را گروه تروریستی لشکر طیبه بر عهده گرفت. در این حملات ۱۶۴ فرد کشته و ۳۰۸ نفر زخمی شدند. مکان‌هایی که حملات در آن‌ها اتفاق افتاد شامل تاج محل، هتل‌های اوبروی تریدنت، ایستگاه قطار تاریخی شیواجی بوسله و کافه‌ی لئوپارد می‌شد. در میان تلفات ۲۸ نفر از توابع کشورهای دیگر بودند.

فرودگاه‌های بانکوک

فرودگاه بانکوک

این اتفاق جز حملات تروریستی محسوب نمی‌شود، اما قطعا باعث آسیب دیدن توریست‌ها شده است. معترضان تایلندی در بیست و ششم نوامبر ۲۰۰۸، دو فرودگاه در بانکوک را تصاحب کردند و باعث دو انفجار شدند که در آن‌ها چهار نفر کشته شدند. تمام پروازهای بین‌المللی کنسل شدند و توریست‌ها به اجبار در بانکوک گیر افتادند. خواسته‌ی معترضان استفا نخست وزیر بود.

بمب‌گذاری در اتوبوس در بورگاس، بلغارستان

بمب‌گذاری در اتوبوس در بورگاس

هجدهم جولای ۲۰۱۲ یک اتوبوس حاوی سرنشینان جوان اسرائیلی در بورگاس منفجر شد. از ۴۲ فرد سوار بر اتوبوس که تازه به بورگاس رسیده بودند ۵ نفر به‌همراه راننده‌ی بلغار کشته و ۳۲ نفر باقی زخمی شدند. این‌طور گفته می‌شود که این انفجار از سمت حزب‌الله بوده است.

نایروبی، کنیا

نایروبی

یک حمله‌ی تروریستی توسط گروه اسلامی الشباب در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ در یکی از مراکز خرید نایروبی رخ داد که در آن ۶۷ نفر کشته شدند. در بین کشته‌شدگان ۱۹ خارجی هم حضور داشتند. این مرکز خرید اغلب برای اجتماعات سیاسی، دیپلماتیک و مهاجرتی استفاده می‌شود. این حادثه باعث شد که بسیاری از کشورها به شهروندانشان توصیه کنند که حدالامکان به این کشور سفر نکنند.

شبه‌جزیره‌ی سیناء، مصر

شبه جزیره‌ی سیناء

اوضاع رو به وخامت صنعت توریسم مصر بار دیگر به‌دلیل انفجار یک اتوبوس حاوی سرنشینان کره‌ی جنوبی نابسامان‌تر شد. شانزدهم فوریه ۲۰۱۴ این حمله اتفاق افتاد و در آن چهار نفر کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند. شبه‌جزیره‌ی سینا یک جاذبه‌ی پرطرفدار توریستی در دریای سرخ بوده که متاسفانه اقدامات تروریست‌های جهادی از شهرت و محبوبیت این منطقه در زمینه‌ی گردشگری کاسته است. مسئولیت این حمله را انصار بیت‌المقدس بر عهده گرفت.

موزه‌ی ملی باردو، تونس

موزه‌ی ملی باردو

هجدهم مارچ ۲۰۱۵ موزه‌ی ملی تونس توسط سه تروریست مورد حمله قرار گرفت و در این اقدام ۲۲ نفر کشته شدند. بیشتر کشته‌شدگان اروپایی و سه نفر آن‌ها ژاپنی، کلمبیایی و یک روس بودند. این حادثه بعلاوه ۵۰ نفر زخمی هم بر جای گذاشت. مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت و پس از آن داعش تهدید به حملات دیگری هم کرد. چند روز بعد مردم تونس و برخی از حاکمان کشورهای مختلف در اعتراض به این حمله تظاهرات کردند.

ساحل سوسه، تونس

ساحل سوسه

بار دیگر و در ژوئن ۲۰۱۵ یک هتل در ساحل سوسه مورد حمله قرار گرفت. متاسفانه ۳۸ توریست که در ساحل مشغول گذراندن وقت بودند با بی‌رحمی تمام توسط یه فرد مسلح از گروه داعش که تنها ۲۴ سال داشت کشته شدند. بیشتر کشته‌شدگان اهل انگلستان بودند.

همان طور که مطلع هستید اخیرا هم شهرهای گردشگرپذیر مادرید، لندن، پاریس و نیویورک شاهد حملات تروریستی بوده‌اند. با اینکه در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از دنیا از این نظر کاملا امن و بی‌خطر محسوب نمی‌شود، نباید اجازه داد که ترس و واهمه بر ما غلبه کند و ما را از سفر بازدارد.

مطالب مرتبط:

منبع destinationtips

دیدگاه