لوکیشن فیلم: کد داوینچی

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: کد داوینچی

در قسمت پانزدهم سری مقالات لوکیشن فیلم به یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان می‌پردازیم. فیلمی پر رمز و راز که ذهن شما را درگیر داستان عجیب خود می‌کند. با کجارو همراه باشید تا شما را با لوکیشن‌های فیلم سینمایی «کد داوینچی» آشنا کنیم.

کتاب کد داوینچی

مجموعه کد داوینچی نام رُمانی کارآگاهی و ماجرایی است از نویسنده آمریکایی، دن براون که از فروش و استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار بوده‌است و در فاصله چند سال پس از چاپ آن، یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئویی هم بر اساس آن ساخته شده‌است. این کتاب قسمت دوم با نام «فرشتگان و شیاطین» و قسمت سوم نیز با نام «نماد گمشده» در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید. در این کتاب (به‌خصوص در پاورقی‌های ترجمه فارسی آن) اطلاعاتی درباره خدای مؤنث، ادیان پگانی، دین یهودی و دیر صهیون وجود دارد.

کتاب

این رمان در سال ۲۰۰۳ بازار را تسخیر کرد و فروشش حتی از مجموعه هری پاتر نیز پیشی گرفت. تا ماه می ۲۰۰۶ بیش از ۶۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است و به ۴۴ زبان (از جمله فارسی) ترجمه شده است. محبوبیت و شهرت این کتاب به جایی رسید که شرکت‌های مسافرتی در سراسر دنیا، تورهایی ایجاد کرده‌اند که حول وقایع این کتاب می‌گردد و شرکتهایی مثل شرکت «راوینچیز» مسابقاتی با استفاده از مفاهیم کتاب ایجاد کرده‌اند.

این کتاب شدیدا علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین رو گروه‌های مختلف مسیحی و اسلامی علیه آن واکنش نشان داده‌اند.

این کتاب را چند مترجم به فارسی برگردانده‌اند. «رمز داوینچی» یا «راز داوینچی» یا «کد داوینچی» هر سه برای ترجمه عنوان کتاب به کار رفته‌اند. فروش کتاب بسیار موفق بود و بعضی ترجمه‌ها به چندین چاپ رسیدند، اما در پی اعتراض شماری از روحانیون مسیحی ایران، مقامات ایران چاپ این کتاب را ممنوع کرده‌اند.

با این حال نسخه‌هایی که از هفت بار تجدید چاپ این کتاب در انبارها و قفسه کتاب فروشی‌ها باقی‌مانده، همچنان اجازه فروش خواهند داشت.

درباره فیلم

کد داوینچی

«کلمبیا پیکچرز» (متعلق به سونی) سریعا فیلمی بر اساس این کتاب تهیه کرد که در اواخر می ۲۰۰۶ به نمایش عمومی درآمد. آکیوا گلدسمن فیلمنامه این فیلم را نوشت و ران هاوارد کارگردانی آن را به عهده گرفت. تام هنکس نقش رابرت لنگدان، آدری تاتو نقش سوفی نوو و ایان مک کلن نقش لی تیبینگ را بازی می‌کنند.

خلاصه داستان

متصدی موزه‌ی لوور به‌طرز عجیبی به قتل می‌رسد و پرفسور رابرت لنگدون (نمادشناس معروف) برای کشف راز این قتل به لوور دعوت می‌شود. مقتول قبل از مرگ با خون یک سری از اعداد و نمادها را روی زمین نوشته است و بدن خود را در حالت یکی از طرح‌های معروف داوینچی، قرار داده است. لنگدون با کمک یکی از مامورین کشف رمز پلیس فرانسه به نام سوفی نوو پرده از رازی برمی‌دارد که ۲۰۰۰ سال توسط یک انجمن سری و زیرزمینی پنهان مانده است. رازی که موقعیت کلیسای کاتولیک را به خطر می‌اندازد.

عوامل فیلم

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده:آکیوا گلدسمن
  • موسیقی:هانس زیمر

بازیگران

  • تام هنکس در نقش روبرت لانگدان
  • آدری تاتو در نقش صوفی نویو
  • آلفرد مولینا در نقش بیشاپ آرینگروسو
  • ایان مککالن در نقش لای تیبینگ
  • ژان رنو در نقش بزو فاچه

این فیلم با هزینه ۱۲۵ میلیون دلاری توسط کمپانی «کلمبیا پیکچرز» ساخته شد و توانست فروشی معادل ۷۶۰ میلیون دلار کسب کند که در نوع خود یک موفقیت بی‌نظیر محسوب می‌شود.

 لوکیشن فیلم

اغلب لوکیشن‌های فیلم در فرانسه قرار دارد و البته بخش‌های کوتاهی نیز در آمریکا فیلمبرداری شده است.

موزه لوور

لور

بعد از بحث‌های فراوان بالاخره به عوامل فیلم اجازه داده شد در موزه لوور فیلمبرداری کنند، اما اجازه نداشتند از هیچ نور مصنوعی به‌جز نور اصلی خود موزه استفاده کنند.

لئر

موقعیت موزه لوور روی نقشه

کلیساها

با توجه به داستان فیلم، نیاز به فیلمبرداری از کلیساهای زیادی بود که البته اغلب با مقاومت مسئولان آن‌ها روبه‌رو می‌شدند و در یک نمونه برای فیلمبرداری از کلیسای لینکلن برای فقط ۳ روز ۱۰۰ هزار یورو پرداخت کردند. از طرفی چون واتیکان اجازه فیلمبرداری به چنین فیلمی را در داخل مجموعه نمی‌داد، گروه تولید برای گرفتن صحنه‌های «وینچستر» مجبور شدند به انگلستان بروند و از کلیساهای پروتستان‌ها کمک بگیرند.

کلیسای لینکلن

لینکلن

این کلیسا که در قرون وسطی بلندترین ساختمان جهان به‌حساب می‌آمد، طراحی آن در سبک گوتیک است و برای ساختش بیش از صد تن سنگ مورد استفاده قرار گرفته است. برخی تاریخ ساخت آن را به سال‌های ۱۰۷۲ تا ۱۰۹۲ میلادی نسبت می‌دهند. البته ظاهرا در سال ۱۱۸۵ این کلیسا در یکی از شدیدترین زمین‌لرزه‌های تاریخ انگلستان به‌شدت تخریب شد. در تاریخ نوشته شده که پس از آن یک اسقف جدید به نام «آوالون» کلیسا را در دست گرفته و تا سال ۱۱۹۲ آن را بازسازی کرده است.

کلیسای وست مینستر ابی

وست

این کلیسا که در سال ۱۲۴۵ به دستور شاه هنری ساخته شده در لندن واقع شده است، اینجا در واقع یک کلیسای سلطنتی بوده و اغلب ازدواج‌های خاندان سلطنتی نیز در آن انجام می‌شد.

قلعه BELVOIR

قلعه

این قلعه زیبا که در شهر لستر انگلستان واقع شده است، هنوز هم به بخش خصوصی تعلق دارد، اما بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. این بنا یک بار نیز در اثر آتش‌سوزی صدمات فراوانی دیده است.

خوانندگان محترم کجارو، اگر شما نیز از طرفداران فیلم سینمایی کد داوینچی هستید، لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید تمام مطالب بخش لوکیشن فیلم را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه