نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر

هیچ چیز به‌اندازه پروازی ناخوشایند نمی‌تواند خاطره سفر در ایام تعطیلات را به کام مسافران تلخ کند. آیا راهی برای مقابله با مزاحمت‌های مسافران در طول پرواز وجود دارد؟

در پروازهای فرست کلاس، مسافران از امکانات رفاهی قابل‌توجهی مانند کابین‌هایی با تخت‌های سایز بزرگ یا حتی سوئیت‌هایی به‌همراه آشپزهای اختصاصی برخوردار هستند؛ از طرفی، در انواع دیگر مانند پروازهای اقتصادی یا Economy Class، اوضاع کاملا متفاوت است و حتی برخی اوقات پرواز با هواپیما به‌دلیل بی‌توجهی تعدادی از مسافران می‌تواند به یک شکنجه روحی و جسمی تبدیل شود.

برای مثال، هوای خشک درون کابین، فضای تنگ بین صندلی‌ها، عدم دسترسی به آب، خوراکی و سرویس بهداشتی، خروپف مسافر پشتی که صدایش گوش فلک را کر می‌کند، سر و کله زدن با بچه‌های بازیگوش مسافر جلویی، کشمکش با مسافر بغل دستی بر سر تصاحب دسته صندلی، امتناع مسافری برای بازرسی چمدان‌ها و موارد دیگری از این دست، می‌تواند شیرینی پرواز در آسمان را به کام شما تلخ کند.

حتی به‌تازگی، تغییر فضای داخل کابین و افزایش چیدمان صندلی‌ها به ۱۱ صندلی در هر ردیف بر مشکلات این بخش افزوده است، ولی با رعایت چند نکته می‌توان در این فضای آشفته نیز پروازی راحت را تجربه کرد. در ادامه با این نکته‌ها از زبان یک مهماندار باتجربه آشنا شوید.

هواپیما

جدال بر سر دسته صندلی

در پروازهای عادی (Economy Class) به‌دلیل فاصله کم بین صندلی‌ها، دسته‌‌ی آن‌ها مشترک است و ازاین‌رو، مسافران بر سر تصاحب آن با یکدیگر کشمکش می‌کنند! در چنین مواقعی کافی است تا مکان آرنج خود را در همان جهت اندکی عقب یا جلو ببرید تا هر دو بتوانید به‌راحتی از دستگیره صندلی استفاده کنید. در این صورت فضای کافی برای شانه مسافر کناری نیز وجود خواهد داشت. البته در حالتی که چیدمان صندلی‌ها به‌صورت سه تایی در یک ردیف است، فردی که در وسط قرار دارد می‌تواند از دستگیره‌های هر دو طرف استفاده کند و احتمالا جدال کمتری بر سر دسته صندلی خواهد داشت.

البته انتخاب صندلی در سفر هوایی،‌ نکته‌ای است که باید آن را پیش از پرواز و در زمان خرید بلیط هواپیما در نظر داشته باشید. برای جست‌و‌جوی آسان و انتخاب بهترین صندلی در پرواز می‌توانید از کجارو کمک بگیرید و فهرستی از شرکت‌های مختلف فروشنده بلیط هواپیما را مشاهده و ارزان‌ترین و راحت‌ترین کلاس پرواز را انتخاب کنید.

هم‌صحبتی با سایر مسافران

نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر

اگر مسافر کنار دستی قصد شروع صحبت را دارد، می‌توانید کاملا مودبانه و با شوخ‌طبعی پاسخ وی را بدهید. سپس با عباراتی مانند «هم‌صحبتی با شما بسیار خوشایند است؛ ولی در حال حاضر باید کار دیگری انجام بدهم» یا «برای رفع خستگی باید استراحت کنم» خود را از ادامه مکالمه ناخواسته معاف کنید. در چنین مواردی به‌همراه داشتن هدفون بسیار موثر است.

 اشغال فضا

اگر مسافر کنار دستی با روزنامه یا کیف‌دستی خود فضا را تنگ‌تر کرده است، می‌توانید ناراحتی خود را چنین ابراز کنید:

ظاهرا فضای داخل هواپیماها روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شوند، امکان دارد کمی کیف خود را جابه‌جا کنید؟

 وقتی صندلی‌ها تبدیل به تخت می‌شوند!

نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر

در حالی که شما می‌خواهید غذا بخورید یا با لپ‌تاپ خود کار کنید، ممکن است مسافر ردیف جلویی صندلی خود را به عقب بخواباند... در چنین وضعیتی چند راه‌حل پیش‌ پای شما قرار دارد:

  • برای ایجاد فضای بیشتر، شما نیز صندلی خود را اندکی به عقب بخوابانید.
  • از مسافر جلویی بخواهید تا اندکی صندلی خود را به جلو تا کند. در چنین مواردی که قصد دارید صندلی خود را به عقب بخوابانید، حتما وضعیت مسافر پشتی را بررسی کنید؛ زیرا وی ممکن است در حال غذاخوردن یا کار روی میز تاشو باشد.

صدای خروپف

بهترین راه‌حل برای چنین مشکلی به‌همراه داشتن هدفون‌های ضد صدا است. در غیر این صورت می‌توانید از مهمانداران خواهش کنید تا جایتان را عوض کنند.

همسفر خواب‌آلود

اگر نیاز دارید تا از سرویس بهداشتی استفاده کنید و همسفری که صندلی‌اش در مجاورت راهروی هواپیما قرار دارد، در حال خواب است، در چنین وضعیتی او را به‌آرامی بیدار کرده و بدون هیچ توضیح اضافی، «ببخشید» گفته و رد شوید. هرگز در چنین حالتی از روی مسافری که خوابیده رد نشوید.

کودک شلوغ در پرواز

هیچ فردی از حق ادب کردن فرزند سایر مسافران برخوردار نیست. بهترین کاری که در چنین مواقعی می‌توانید انجام دهید این است که در صورت امکان جای خود را عوض کنید. به‌یاد داشته باشید که شخصا مداخله نکنید.

نکاتی برای داشتن پروازی آرام و دلپذیر

لگد زدن به پشت صندلی

اگر کودکی از پشت به صندلی شما لگد می‌زند، به عقب برگشته و نگاهی به کودک و والدین وی بیندازید. در چنین حالتی معمولا والدین به کودک تذکر داده و وی را از انجام این کار منع می‌کنند. اگر کودک به کار خود ادامه داد، برخیزید و به وی تذکر دهید.

تنش با مهمانداران پرواز

به هیچ عنوان با مهمانداران پرواز درگیر نشوید، مگر اینکه بخواهید از هواپیما به بیرون پرت شوید! اگر در طول پرواز رفتار ناخوشایندی از مهمانداران مشاهده کردید، کافی است تا نام وی و شماره پرواز را یادداشت و به شرکت هوایی متبوعه ایمیلی را در اسرع وقت ارسال کنید. حتی می‌توانید تجربه خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر برای حصول نتیجه سریع‌تر منتشر کنید.

هواپیما

کلیه موارد ذکر شده تا این مرحله مربوط‌به پروازهای عادی (Economy Class) بود؛ اما اگر امکانات کافی برای رزرو پروازهای فرست کلاس داشته باشید، کمتر با چنین مسائلی روبه‌رو خواهید شد. آداب اولیه در پرواز فرست متفاوت خواهد بود. در ادامه با ۶ نکته مهم در این دسته از پروازها آشنا می‌شوید.

  • مرتب و آراسته لباس بپوشید؛ زیرا هرگز قادر به پیش‌بینی ملاقات‌های خود با افراد مختلف در این رده نیستید.
  • به میزان صدای هدفون خود در هنگام تماشای فیلم یا موسیقی دقت کنید.
  • کاور پنجره خود را ببندید.
  • از برداشتن بالش یا پتوی دیگران خودداری کنید.
  • نور صفحه لپ‌تاپ یا تبلت خود را در حالت ملایم قرار دهید.
  • لباس‌های خود را همیشه در مکانی به دور از دید دیگران مانند سرویس بهداشتی عوض کنید.

شاید این نکات، به‌ظاهر ساده باشند؛ اما به‌نوعی جزو آداب اولیه سفر هوایی محسوب می‌شوند و رعایت آن‌ها باعث می‌شود پرواز آرامی را در کنار سایر همسفرهای خود تجربه کنید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه