روزشمار: ۲ تیر؛ امضای قرارداد تسليم فرانسه به آلمان در جريان جنگ جهانی دوم

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲ تیر؛ امضای قرارداد تسليم فرانسه به آلمان در جريان جنگ جهانی دوم

امروز ۲۲ ژوئن سالروز امضای قرارداد تسليم فرانسه به آلمان در جنگ جهانی دوم است. با روزشمار کجارو همراه باشید.

ارتش آلمان پس از اشغال هلند، نروژ و بلژيک در ماه مه ۱۹۴۰، به فرانسه حمله كرد و پس از شكست دادن نيروهای متحد انگليسی و فرانسوی، در روز چهاردهم ژوئن ۱۹۴۰ میلادی، پاريس را به تصرف درآورد.

نيروهای آلمانی در مسير پيشروی سريع خود، روز هفدهم ژوئن، شهرهای مهم فرانسه را نيز تصرف كردند و در جبهه‌ی شرق، تا مرز سوئيس و در غرب تا ساحل اقيانوس اطلس پيش رفتند. در اين هنگام، «مارشال هانری پُتَن»، قهرمان جنگ جهانی اول كه برای رهبری فرانسه در زمان جنگ برگزيده شده بود، چون ادامه جنگ را بی‌فايده ديد، در روز هفدهم ژوئن ۱۹۴۰ میلادی، تقاضای ترک مخاصمه كرد. هيتلر، بي‏درنگ اين تقاضا را پذيرفت و اين قرارداد در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰ میلادی به امضا رسيد. با امضای قرارداد ترک مخاصمه، عمليات نظامی بين نيروهای طرفين نيز سه روز بعد در روز ۲۵ ژوئن به پايان رسيد.

به موجب اين قرارداد، نيروهای آلمان، تمام مناطق شمالی فرانسه تا مرز سوئيس و هم‏چنين ايالات غربی فرانسه در طول اقيانوس اطلس تا مرزهای اسپانيا را اشغال كردند و در حدود يک سوم خاک اين كشور در جنوب شرقی فرانسه كه قسمتی از مرزهای سوئيس، ايتاليا، اسپانيا و سواحل مديترانه را شامل می‌‏شد در اختيار حكومت پُتَن قرار دادند. پس از آن، مارشال هانری پتن فرانسوی با حمايت آلمان به نخست وزيری فرانسه رسيد. با اين حال، ژنرال دوگل ديگر فرمانده نظامی فرانسه و اين حكومت، با توجه به مركز آن در شهر ويشی فرانسه، حكومت ويشی نام گرفت.

دوگل با حمايت تعدادی از نيروهای فرانسوی، در خارج از اين كشور، دولت فرانسه‌ی آزاد را تشكيل داد، تا آن كه در ماه مارس ۱۹۴۵ میلادی، فرانسه از اشغال آلمان خارج شد، دوگل به پاريس بازگشت و رياست جمهوری فرانسه را به دست گرفت. لازم به ذكر است قرارداد تسليم فرانسه به آلمان كه در حضور هيتلر به امضا رسيد در همان محلی منعقد شد كه قرارداد تسليم آلمان به فرانسه، پس از جنگ جهانی اول، امضا شده بود.

در همین روز:

  • تصويب طرح اجباری شدن كلاه شاپو برای مردان در مجلس شورای ملی (۱۳۰۶ شمسی)
  • درگذشت «احمد ابراهیمی» پیشکسوت آواز ایرانی (۱۳۹۲ شمسی)
  • درگذشت دانشمند و مورخ بزرگ اسلامی «ابوالعباس مقريزی» در مصر (۸۴۵ قمری)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه