بهشتی به نام ایران

حمیده کریمی | سه شنبه, ۱ تیر ۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

تاریخ غنی ایران، شهرهای باستانی متعدد، بازارهای قدیمی با چندین قرن قدمت و بناهای تاریخی باشکوه و دیدنی، تنها گوشه‌ی کوچکی از زیبایی‌های بهشتی به نام ایران‌زمین هستند. این زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی متعدد همواره نظر گردشگران سراسر دنیا را به سوی خود جلب کرده است. در ادامه نمونه‌ای از توصیفات این گردشگران از ایران‌زمین را می‌خوانیم . با کجارو همراه باشید.

هتل عباسی اصفهان از قدیمی ترین هتل های جهان است و در باغ‌های ایرانی آن، زیر سایه‌ی درختان سربه‌فلک‌کشیده و در حال گوش دادن به صدای آب فواره‌های آبی حوض‌ها، پیشخدمت‌ها با لباس‌های متحدالشکل سنتی در سینی‌های نقره‌ای با چای زعفرانی از مهمانانی که روی تخت‌های مزین به فرش ایرانی نشسته‌اند، پذیرایی می‌کنند.

هتل عباسی

هتل عباسی

هتل عباسی

خانواده‌ها و زوج‌های جوان منتظر هستند تا پس از صرف فنجانی چای برای گشت‌وگذار و خرید به طرف مسجد و بازار که بیرون از دیوارهای این هتل سیصد ساله انتظارشان را می‌کشد، بروند.

اصفهان

اصفهان

در چند سال اخیر، تحریم‌های گوناگون علیه ایران موجب شده بود که گردشگران کمی این کشور دیدنی را برای سفر انتخاب کنند. اما با توافقات اخیر به نظر می‌رسد که گردشگری در ایران رونق خواهد یافت.

یک بار فردی در تهران به من گفت: دنیا تصور نادرستی درباره‌ی ایران دارد.

 گردشگران زن در ایران باید روسری یا شال سر کنند و موهای خود را بپوشانند. همچنین باید مانتو بپوشند. لباسی که دستان آن‌ها را می‌پوشاند و بلندی آن تا زانو می‌رسد.

 سفر من به ایران از تهران شروع شد و در تهران نیز خاتمه یافت. در این سفر دو هفته‌ای من از زیباترین شهرهای ایران یعنی شیراز و اصفهان و شهر باستانی پرسپولیس دیدن کردم.

قدمت پرسپولیس به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌شود. من در میان ستون‌های فروریخته و بقایای این شهر باستانی پرسه زدم. روی پلکان‌ها، تصاویری از کاروان‌هایی که از سراسر قاره برای پیشکش هدایا به پادشاه آمده‌اند حکاکی شده است. احتمالاً داریوش کبیر این مجموعه را ساخته است. مقبره‌ی او در نزدیکی این شهر قرار دارد.

 

تخت جمشید

تخت جمشید

یکی از مشهورترین شاعران ایران‌زمین حافظ است که در قرن چهاردهم میلادی زندگی می‌کرده است. یکی از دیدنی‌های شهر زیبای شیراز، محل تولد حافظ، مقبره‌ی او مشهور به حافظیه است.

حافظیه

در اطراف شیراز، چند ساعتی را به گشت‌وگذار در رشته کوه دنا پرداختیم. در کنار رودی خروشان نشستیم تا لقمه‌ای نان سنگک و پنیر بخوریم. اما تنها نبودیم. گروهی از چادرنشینان مشغول جمع کردن اسباب و اثاثیه و چادرهای خود بودند تا به نواحی قشلاقی سفر خود را آغاز کنند. حضور ناگهانی ما باعث شد که آن‌ها کار خود را رها کنند و برای خوشامدگویی به ما و پذیرایی به‌سمت ما بیایند. آن‌ها به وضوح خجالت‌زده به نظر می‌رسیدند. چراکه به‌دلیل جمع کردن وسایل سفرشان، نمی‌توانستند به‌خوبی از ما پذیرایی کنند.

عشایر

عشایر

عشایر

عشایر

در اصفهان و در چای‌خانه‌های سنتی مزین به فرش‌های ایرانی از خوردن چای لذت بردیم. در میدان زیبای نقش جهان مناره‌های فیروزه‌ای مسجد امام  زیر آسمان ابری و بارانی خودنمایی می‌کرد. پس از تمام شدن باران و صاف شدن آسمان، خانواده‌ها جایی را برای نشستن انتخاب می‌کنند یا در اطراف دومین میدان بزرگ جهان بعد از Tiananmen در پکن، از درشکه‌سواری لذت می‌برند. خریداران که بیشتر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند در پوشش‌های متفاوت از جمله پوششی سرتاسری و سیاه‌رنگ به نام چادر در بازار بالا و پایین می‌روند و با کیفی پر از ادویه‌جات، ظروف نقره و پارچه‌های ابریشمی از بازار بیرون می‌آیند.

اصفهان

اصفهان

اصفهان

اصفهان

پس از قطع شدن باران، طاقی از رنگین‌کمان روی میدان زیبای نقش جهان، نقش می‌بندد. دست‌های رنگارنگش گنبد زیبای مسجد شیخ لطف الله را نوازش می‌کند.

اصفهان

اصفهان

اصفهان

این‌ها گوشه‌ای از توصیفات گردشگران خارجی است که ایران را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. شاید بسیاری از آن‌ها با دید مثبتی به ایران سفر نکنند اما با کوله‌باری از تجربه‌های لذت‌بخش و به‌یادماندنی به کشور خود بر می‌شوند. چه بسا تجارب بی‌نظیر خود را با هموطنانشان به اشتراک می‌گذارند و آن‌ها را برای سفر به این قطعه از کره‌ی خاکی دعوت می‌کنند و اشتیاق آن‌ها را برای بازدید از آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و صنایع دستی ایران بر می‌انگیزند.

مطالب مرتبط:

منبع houseandgarden

دیدگاه