معرفی ۱۰ مکان دیدنی الهام گرفته شده از نمایشنامه های شکسپیر (قسمت اول)

محسن نظری | چهار شنبه, ۲۶ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

با چهارصدمین سالگرد مرگ شکسپیر، ما ۱۰ مکان را برای توریست‌های مستقلی که شکسپیر را در مغز و قلب یا حتی کوله‌پشتی خود حمل می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو همراه باشید. 

 Shakespeare locations

تمام دنیا یک صحنه نمایش است. این دیالوگ معروف ژاک در نمایشنامه «همان‌طور که شما دوست دارید» شکسپیر است. هیچ نویسنده‌ای در تاریخ مانند شکسپیر قادر به هدایت یک نمایشنامه نبوده است. در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه فرزند معروف استراسفورد (منطقه‌ای در لندن و محل تولد، زندگی و مرگ شکسپیر) از اروپا یا حتی اسکاتلند دیدن کرده باشد، ولی بیشتر لوکیشن‌های نمایشنامه‌های او در کشورهای دیگر و خارج از انگلستان واقع شده است. کشورهایی که شکسپیر در زمان خود فقط در کتاب‌ها درباره آن‌ها خوانده و هیچ حضور فیزیکی در آن‌ها نداشته و با این حال بازهم موجب معروفیت آن کشورها و اماکنشان شده است.

خانه ژولیت در ورونا‌ (شهری در شمال ایتالیا) که در نمایشنامه رومئو و ژولیت به آن اشاره شده شاید باعث جذب توریست‌های فراوانی شده است، ولی این محبوبیت آن‌قدرها شامل حال مرکز تاریخی آزینکورت نبوده است. آزینکورت شهری در شمال فرانسه است که در آن نبرد تاریخی آزینکورت بین هنری پنجم انگلستان و پادشاهی فرانسه  رخ داد و پس از اینکه نابغه‌ای مانند شکسپیر نمایشنامه هنری پنجم را نوشت، محل وقوع این نبرد به صورت یک مرکز توریستی برای بازدیدکنندگان ساخته شد.

یا می‌توان از میدان رم دیدن کرد، میدانی که در مهم‌ترین بخش‌های نمایشنامه ژولیوس سزار از آن یاد شده است یا جزیره ریالتو در ونیز، بخش پر رفت و آمد این جزیره که در نمایشنامه کمدی تاجر ونیزی به آن بسیار اشاره شده است و به احتمال خیلی زیاد دیالوگ‌های این نمایشنامه‌ها هنگام بازدید از این اماکن از ذهن هر طرفدار شکسپیر عبور خواهد کرد. جهان صدف خوراکی او بود (به معنی اینکه برای او ساخته شده بود)؛ عبارتی که در نمایشنامه زیبای همسران خوش ویندزور ابداع کرد و بعدها مورد استفاده خیلی‌ها قرار گرفت. برای کسانی که عاشق شکسپیر هستند، این لحظه‌های کوچک ارتباط گرفتن با نمایشنامه‌های او در اماکنی خیلی دورتر از زادگاهش، استراسفورد، به‌عنوان یک یادآوری از جامعیت یک شاعر‌(اشاره به شکسپیر) می‌تواند به صورت عجیبی تاثیر گذار باشد. او یک نابغه بود بدون هیچ مرز جغرافیایی. همیشه مرجعی در برای نمایشنامه‌‌های او وجود داشت، به‌عنوان مثال نقطه مقابل‌ها در نمایشنامه «تاجر ونیزی» تا برمودا در نمایشنامه «طوفان» یا حتی برای کوهستان‌‌های آفریقایی در نمایشنامه «اتلو»، حتی نحوه فهم و ادراک او از فضای بیرونی جو زمین غیر طبیعی بود (من دور زمین را تقریبا در ۴۰ دقیقه می‌زنم). دیالوگ شخصیت پاگ در نمایشنامه «رویای نیمه شب تابستان» که می‌تواند نوعی پیش‌بینی از ماهواره‌‌های مدرنی باشد که به دور زمین می‌چرخد. در زیر به بررسی تک تک این مکان‌ها می‌پردازیم.

 ۱. شب دوازدهم 

Dubrovnik

محیط یکی از دوست داشتنی‌ترین کمدی‌های شکسپیر به شدت شبیه به کرواسی مدرن است. پس چقدر مودبانه است که دوبروونیک، جواهر شهرهای ساحلی کرواسی، این محبت شکسپیر را با برگزاری ???????‌??? ???????? ?????? جبران کند. تم اصلی جشنواره امسال هملت است و با کلیک روی لینک می‌توانید بلیط و اطلاعات شرکت در این فستیوال را تهیه کنید.

دوبروونیک قبلا در جمهوری راگوسا قرار داشت‌ (کشوری که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۸۰۸ میلادی و فتح توسط ناپلون به صورت خود مختار در جنوب کرواسی قرار داشت) و یکی از قلعه‌‌های مهم این شهر لوریه ناتس است که این فستیوال در آن قلعه برگزار و از آن به‌عنوان نمادی از دادگاه اورسینو (صحنه‌ای در شب دوازدهم شکسپیر) استفاده می‌شود. این قلعه قرن ۱۱ برای دفع محاجمان ونیزی ساخته شده بود. عاشقان واقعی شکسپیر می‌توانند اتلو را در حال سفر دریایی خود از ونیز به قبرس تصور کنند که از کنار این قلعه عبور می‌کند. هتل دوبروونیک ویلا یک بوتیک هتل زیبا در این شهر است که اقامتی عالی برای شما به ارمغان می‌آورد. در راهنمای سفر به کرواسی در کجارو می‌توانید اطلاعات کاملی درباره سفر به این کشور تاریخی کسب کنید. 

 ۲. مکبث

Glamis Castle

«مکبث» یا تراژدی مکبث نام یک نمایشنامه دیگر از ویلیام شکسپیر است، نمایشنامه‌ای کوتاه ولی یکی از‌ محبوب‌ترین آن‌ها. انتظار اینکه جاذبه‌های توریستی اسکاتلند شباهت کامل به لوکیشن‌های نمایشنامه‌های این نویسنده داشته باشند بیهوده است، ولی با همه این‌ها  شباهت‌های زیادی با نمایشنامه مکبث در این شهر قابل نمایش است. در این نمایشنامه مکبث، یک پادشاه قرن ۱۱ اسکاتلندی، خان و فرمانروای ??? ?????? در شهر آنگوس اسکاتلند بود. این قصر که یک جاذبه توریستی و از زیبایی‌های شهر آنگوس به شمار می‌رود، زادگاه و خانه کودکی الیزابت شهبانوی مادر، مادر الیزابت دوم، ملکه حال حاضر بریتانیا، است. یک ساختمان مجلل با تاریخی پر شکوه. 

پادشاه دنکن، شخصیت افسانه‌ای نمایشنامه مکبث، شاید در دنیای واقعی در این مکان کشته نشده است، ولی حس تاریک و ترسناکی که در این قصر احساس می‌شود تداعی‌کننده روح‌زدگی این قصر در نمایشنامه شکسپیر است. سر زدن به شهرهای تاریخی دانکلد و بیرنام که در نمایشنامه به آن‌ها اشاره شده است هم خالی از لطف نیست. دانکلد یکی از دوست داشتنی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای اسکاتلند است، در حالی بیرنام  در نمایشنامه موجب وحشت مکبث به خاطر پیشکویی جادوگران شد و همیشه این شهر این خاطره ترسناک را با خود به همراه دارد. در راهنمای سفر به اسکاتلند در کجارو می‌توانید اطلاعات کاملی درباره سفر به این کشور تاریخی کسب کنید 

 ۳. رام کردن زن سرکش

Padua

این نمایشنامه کمدی در حدود سال‌های ۱۵۹۷-۱۵۹۴ نوشته شده است. جغرافیای شکسپیر به نامنظم بودن و سرگردانی رسوا بود. او هیچ وقت در شهر پادوا ایتالیا نبوده است، مکانی که برای نمایشنامه رام کردن زن سرکش استفاده کرده بود. او از این مکان به‌عنوان اقامتگاه هنرها یاد کرده که کاملا هم درست است. قدمت دانشگاه این شهر به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. شکسپیر در ادامه نمایشنامه خود از شهر لومباردی استفاده می‌کند به نوعی غیر قابل باور است، چون این شهر با پادوا در استان ونتو در نزدیکی شهر ونیز فاصله زیادی دارد . به هر حال اگر از هر کسی پرسیده شود اعتراف می‌کنند که پادوا یکی از لذت‌بخش‌ترین شهرهای ایتالیا است، مگر اینکه کسی با یک زن سرکش به آنجا سفر کرده باشد. از جمله جاهایی که این شهر به آن معروف است می‌توان قصر سلطنتی و زیبای سنت آنتونی اشاره کرد، ولی با همه این‌ها در این شهر می‌توان فروشگاه‌های زیبا، خیابان‌هایی با گذرگاه‌های طاق‌دار و هتل‌های بسیار شیک را هم دید. در راهنمای سفر به ایتالیا در کجارو می‌توانید اطلاعات کاملی درباره سفر به این کشور تاریخی کسب کنید

 ۴. ریچارد سوم

Leicester

این نمایشنامه یک اثر تاریخی از شکسپیر است که داستان تراژیک به قدرت رسیدن شاه ریچارد سوم و سقوط وی را بیان می‌کند. ولی حتی شکسپیر هم نمی‌توانست پیش‌بینی کند پادشاهی که در نمایشنامه او تمام قلمرو خود را با یک اسب عوض می‌کند، بقایای بدنش در آخر از زیر یک پارکینگ عمومی در شهر لستر انگلستان کشف شود. ریچارد سوم در نبرد باسورث کشته شد و مراسم تدفینی نداشت و مکان دفنش هم نامعلوم بود تا اینکه در سال ۲۰۱۲ پژوهشگران دانشگاه لستر اسکلت او را از زمین یک پارکینگ عمومی در شهر لستر پیدا کرده و در کلیسای جامع لستر دوباره دفن کردند. 

ولی شکسپیر اطلاعات زیادی راجع به منطقه باسورث داشت، چون این منطقه از محل زندگی او یعنی استراسفورد ۴۰ مایل فاصله داشت و به دلیل جنگ بزرگ و تاریخی که در منطقه ?????? به وقوع پیوسته این منطقه از معروفیت بالایی برخوردار است. جنگی که موجب پایان نبرد سی ساله رزها و روی کار آمدن سلسله تودور شد. شکسپیر در زمان جوانی خود به احتمال زیاد داستان‌ها و نقل قول‌هایی را از کسانی که پدربزرگ‌هایشان در این نبرد حضور داشت شنیده بود. ریچارد سوم، پادشاه پارکینگ ماشین‌ها، یکی از ماندگارترین کاراکترهای شکسپیر است. برای دانشجویان تاریخ جنگ و تاریخی سلطنتی و حتی افراد که می‌خواهند از این مکان دیدن کنند و با تاریخ این جنگ بیشتر آشنا شوند، یک مکان دیدنی عالی در جبهه تاریخی باسورث وجود دارد. 

۵. تاجر ونیزی 

Venice

این نمایشنامه کمدی در حدود سال‌های ۱۵۹۶-۱۵۹۴ نوشته شده است. به نوعی غیر قابل باور است که شخصی که خالق معروف‌ترین کاراکتر یهودی در تاریخ بوده است، خود در تمام عمرش با هیچ یهودی ملاقات نداشته باشد یا حتی از شهری که این نمایشنامه در آن اتفاق می‌افتد، یعنی ونیز دیدن نکرده باشد. ولی با این حال نمایشنامه او ونیز را در شکوه بازرگانی زمان خود نشان می‌دهد و مانند شهر نیویورک امروزی از لحاظ تجارت بسیار بزرگ و سود‌ده و لذت بخش است. پول در آن زمان ونیز نقش پادشاه را ایفا می‌کرد و یهودیان آن زمان که بیشتر وام ده بودند همیشه در حال بحث و جدال به دلیل مطالبه بالای سود پول‌ها بودند.

 معاملات بزرگ و خوب همیشه در جزیره ریالتو به‌عنوان مرکز معاملات آن زمان برپا بود. حتی در سال ۲۰۱۶ هم سوغاتی فروشان کهنه و رنگ و رو رفته در جزیره ریالتو صف کشیده‌اند و محل سکونت اقلیت کلیمی در این جزیره جوی زیبا و قابل اتکا در این جزیره دارد. در این منطقه مغازه‌های کلیمی، چند کنیسه و یک رستوران کلیمی در کنار آبراه قرار دارد. در راهنمای سفر به ونیز در کجارو می‌توانید اطلاعات کاملی درباره سفر به این کشور تاریخی کسب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه