رژیم غذایی رومی؛ چندش آورترین غذاهای جهان

فرشته کمال منش | سه شنبه, ۴ خرداد ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

در فرهنگ‌های مختلف سراسر دنیا براساس نوع ذائقه و علایق افراد رژیم‌های غذایی گوناگونی وجود دارد که ممکن است  که مردم فرهنگ‌های دیگر اصلا علاقه‌ای به رعایت آن نداشته باشند. در این مقاله از کجارو شما را با رژیم غذایی رومی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جداول غذایی روم باستان در گذشته پر از خوراکی‌های هم‌خانواده وحشتناک و غیرقابل تحمل بود. ما هنوز بسیاری از آن خوراکی‌ها را می‌خوریم ولی در این غذاها، برخی خوراکی‌ها و غذاهای سبک وحشتناک دیگری هم وجود دارند.

شهامت به خرج دهید و برخی غذاهای مورد علاقه و بسیار عجیب آنها را امتحان کنید.

۱. سس کرم گراب (Grub Ganache)

در تمام جمهوری روم (سرزمین روم) مزارع پرورش لارو (نوزاد حشره) وجود داشته تا لارو مورد نیاز برای گاناش را تامین کنند.

گراب

۲. خوراک موش کوچک (Dormice Delight)

این کار عملی و در عین حال غیر اشتهاآور است اما رومی‌ها پا را فراتر گذاشته و موش‌های محلی خود را می‌خورند. این موش‌های پوشیده از گیاه و عسل، نوعی منبع پروتئین خوشمزه و با کیفیت به شمار می‌روند.

dormice delight

dormice

۳. خوراک حلزون (Snail Snacks)

حلزون خاکی (Escargot) هنوز در اروپای غربی خوراکی به حساب می‌آید. اما بسیاری از ما حتی فکر خوردن این حیوان لزج کوچولو را نیز نمی‌کنیم، اما رومیان مزارع پرورش حلزون داشتند تا جانوران خوراکی بیشتری برای تهیه غذای دربار تامین کنند.

snail

۴. پیش‌غذای صدف خوراکی (Oyster Hors-d'oeuvre)

هیچ مهمانی رومی، بدون وجود پیش‌غذای صدف خوراکی در منوی آن تکمیل نمی‌شد. این صدف‌ها گونه‌ای جانوری هستند که به صورت گروهی به دنبال غذا می‌روند. روش یافتن غذا در آنها شبیه گروهی از بوفالوهای وحشی است.

oyster1

oyster 2

oyster 3

۵. سس ماهی برای همه (Fish Sauce Free For Alls)

آن زمان هنوز هاینز (Heinz) دستور درست کردن سس را ارائه نکرده بود (و در اروپا نیز گوجه وجود نداشت تا زمانی که گونه بومی آمریکایی آن کشف شد). بنابراین رومی‌ها همه نوع سس‌های ماهی وحشتناک را تهیه کردند که garum نامیده می‌شدند. تعداد کمی از این سس‌ها شبیه همان چیزی است که شما در بسته‌بندی‌های امروزی خریداری می‌کنید. این سس‌ها فقط برای ماهی نبودند بلکه از ماهی تولید شده بودند و سپس در دیگر غذاها از جمله دسرهای رومی استفاده شدند.

fish

۶. خوراک شترمرغ جوشیده (Boiled Ostrich Broth)

جوجه و مرغ و خروس همه جا وجود داشتند اما در آشپزخانه‌های رومی پرندگان عجیب دیگری پرطرفدار بودند. خب این پرندگان برای ما عجیب بودند اما این مربوط به قبل از زمانی است که ما شروع به خوردن این پرندگان کرده و آنها را در باغ‌وحش نگه‌داریم.

نزدیک‌ترین معادل سوپ جوجه در مورد شترمرغ ساب نامیده می‌شود و در آن به مقدار زیادی نعنا و انجیر به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

خوراک شترمرغ

۷. راگوی گوشت فلامینگو (Flamingo Fricasse)

فلامینگوها نیز بسیار در منوهای رومی یافت می‌شوند. آنها را با مقدار کمی سرکه و شوید کباب می‌کنند. زبان فلامینگو به طور جداگانه به عنوان یک غذای خوشمزه فروخته می‌شد.

Pig

۸. ترشی کلم (Pickled Cabbage Picnics)

کلم یکی از سبزیجات معروف امپراتوری روم بود (به همراه تره‌فرنگی و هویج‌های غیر نارنجی). این ترشی، خام مصرف شده و در سرکه خوابانده می‌شد (شبیه به کیمجی کره‌ای)، غذایی ثابت و تغییر ناپذیر که در هر سطحی از مردم استفاده می‌شد.

pickled 3

pickled 1

pickled 2

۹. آش سبزیجات (Porridge Stir Fry)

ما هنوز آش‌های مطبوع و شوربای آرد جو داریم. رومی‌ها نیز داشتند. اما حتی محبوب‌ترین آنها میان رومی‌ها خوراک آش مطبوعی بود که در آن سبزیجات و غذاهای دریایی سرخ شده با سس‌های ماهی دارای مزه تند ترکیب می‌شدند.

porride 1

porride 3

porride 2

۱۰. کتلت اسپیداچ (جانوری ده‌پا) (Cuttlefish Cutlets)

غذای دریایی بخش زیادی از رژیم غذایی رومیان بود اما آنها مشخصا برخی جانوران دریایی عجیب و غریب از جمله اسپیداچ (جانوری ده‌پا) را ترجیح می‌دادند که آن را شبیه calamari (نوعی غذای ایتالیایی که در آن زمان نیز محبوب بود) به سیخ می‌کشیدند.

cutlet 1

cutle t3

cutlet 2

۱۱. پیش‌غذای مارماهی (Eel Entrees)

مارماهی‌ها هم به صورت آب‌پز و هم به صورت کباب‌ شده محبوب بودند و ظاهرا با آب کرفس کاملا خوشمزه و طعم‌دار می‌شدند.

eel 1

eel 2

۱۲. خوراک مغز بره (با رز) (Lamb Brain Casserole With Roses)

این غذا تنها شامل مغز بره کباب شده در آب طبیعی آن نیست بلکه رومی‌ها مسافتی طولانی را برای تهیه گل رز و اضافه کردن آن به غذای خود طی می‌کردند. گل رز طعم‌دهنده محبوبی برای چنین غذای عجیبی به شمار می‌رفت.

lamb brain 1

lamb brain 2

۱۳. خوراک گوش خوک (Pig's Ear Poppers)

در یونان باستان گوشت گوساله محبوبیت زیادی داشت اما رومی‌ها به سراغ گاوها نرفتند بلکه به گوشت خوک علاقه داشتند. آنها گوشت تمامی قسمت‌های بدن خوک را دوست داشتند اما گوش خوک به عنوان یک غذای لذیذ طرفداران بسیار زیادی داشت.

flamingo

۱۴. خوراک گوشت نمک‌زده خوک (The Pork Parade)

اگر با ماشین زمان به زمان گذشته در روم باستان بازمی‌گشتید - که امیدواریم تیم گوگل و یا تیم الن ماسک (Elon Musk) روزی این امر را تحقق بخشند،‌ احتمالا شما نیز خوراک گوشت خوک را دوست خواهید داشت. بخصوص که مدل رومی گوشت خشک و نمک‌زده پهلوی خوک بسیار خوش‌طعم به نظر می‌رسد.آنها به روش خاصی دودی کرده و با نمک گیاهی خوشمزه‌ای ترکیب می‌کردند که تهیه‌کنندگان مدرن گوشت خوک نیز هنوز جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌اند.

۱۵. پنیر انتخاب مطمئنی بود (Cheese was the safe choice)

در میان خوراکی‌ها، پنیر نیز انتخاب مطمئنی بود. رومی‌ها امتحان‌ کنندگان عجیب و غریب انواع پنیر بودند و میزان قابل توجهی از پنیرهای سفت، نرم و قابل توزیع را داشتند که شامل انواع پنیر خوش‌طعم از جمله پنیر با طعم سس پستو تا چیزکیک‌های شیرین بودند.

آیا علاقه دارید طعم دیگر غذاهای رومی را نیز بچشید؟

آیا تمایل دارید که بیشتر در خصوص دیگر عادات غذایی روم باستان بدانید و یا اینکه چطور می‌توانید برخی از شیرینی‌های آنها را درست کنید؟ مطلب ".Illaria Gozzini Giacosa's " A Taste of Ancient Rome را چک کنید. این مطلب شامل یک دستوالعمل غذایی و کتاب تاریخ و بیان‌کننده این مطلب است که برخی غذاهای رومی که تند و زننده به نظر می‌رسند در مقایسه با طعم‌های جدید بسیار خوش‌طعم هستند.

آیا شما نیز غذاهای عجیب و غریب ملیت‌های دیگر را امتحان کرده‌اید؟ نظرتان در مورد خوراکی‌های مورد استفاده آنها چیست؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه