کاوشگرانی که قبل از کلمب آمریکا را کشف کردند

مینا رهبری | پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

در تاریخ، «کریستف کلمب» به‌عنوان کاشف قاره‌ی آمریکا شناخته‌ می‌شود. اما آیا واقعاً او اولین کسی است که به این قاره پا گذاشته است؟ مدارک و افسانه‌هایی وجود دارند که خلاف این را نشان می‌دهند. طبق این اسناد چندین نفر قبل از کلمب به آمریکا رفته‌ و ماجراهای خود را به شکل داستان برای مردم خود تعریف کرده‌اند. با کجارو همراه باشید تا با کاشفان ناشناخته‌ی آمریکا آشنا شوید.

زمانی که کریستف کلمب در راه سفر به هند غربی تصادفاً دنیای جدیدی را کشف کرد، خبر آن برای خیلی‌ها بسیار قدیمی بود. آنها کسانی بودند که قبل از کلمب، و سفر مشهورش پا به آمریکا گذاشته بودند.

۱. بومی‌های آمریکا

هنوز هم سؤالات متعددی در مورد این که بومی‌های آمریکا از کجا به این منطقه آمده‌اند وجود دارد. بسیاری بر این باور هستند که حدود ۱۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سال پیش مهاجرانی از آسیا به آمریکا سفر کرده‌اند، هرچند این مردم شاید از دو مکان مختلف به اینجا آمده باشند، اما در هرصورت از لحاظ تاریخی آن‌ها اولین انسان‌هایی هستند که آمریکا را کشف کرده‌اند. بعد از رفتن به این قاره جدید، آن‌ها شروع به تشکیل جامعه‌ی کوچک در این سرزمین کردند. اما بسیاری دیگر از این بومیان احتمالا بعداً و به آمریکا آمده‌اند.

کاشفان آمریکا ۱

۲. تاجران مصری

احتمال دارد مصریان باستان حدود سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد با قبایل جنوبی آمریکا دادوستد می‌کردند. دانشمندان نمی‌توانند برای آن مقدار تنباکو و کاکائو که در مومیایی‌های مصر کشف کرده‌اند هیچ توضیح دیگری پیدا کنند، چون این محصولات در آن زمان فقط در آمریکا وجود داشته است.

کاشفان آمریکا ۲

۳. لحی پیامبر

با توجه به کتاب «مورمون»، یک پیامبر باستانی به نام «لحی» و پیروانش در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد مسیح به آمریکا سفر کرده‌اند. لحی در اورشلیم زندگی می‌کرده تا اینکه خداوند به او فرمان داد که آنجا را ترک کند و جستجوی سرزمین موعود برود. لحی یک کشتی ساخت و عازم سفری در اقیانوس شد. کشتی او در آمریکا لنگر انداخت. این داستان بعدها در کتاب ثبت شد. شواهد DNA اثبات می‌کند که بومیان آمریکا اصالتاً اهل خاورمیانه نیستند. با این حال هیچ اثر و شی‌ء‌ برای تحقیق در مورد این افسانه وجود ندارد.

کاشفان آمریکا ۳

۴. دریانوردان ایرلندی

«سنت برندان» دریانورد، مأموریت‌های تبلیغی بسیار زیادی در سراسر ایرلند انجام داد و برای گسترش دین مسیحیت با کشتی به تمام جزایر بریتانیا سفر کرد. او برای پیدا کردن باغ عدن (بهشت) یک کشتی ساخت و ۱۸ الی ۱۵۰ نفر را به خدمت گرفت. او در پایان سفر خود یک بهشت پیدا کرد و تمام آن راه را به ایرلند برگشت تا داستان‌های آن را تعریف کند. او به مدت هفت سال مفقود بود. چندین قرن این افسانه به‌صورت شفاهی و سینه‌ به ‌سینه انتقال یافت و سرانجام روی کاغذ ثبت شد، ولی هیچ مدرک و وسیله‌ی ایرلندی در آمریکا برای اثبات این قضیه پیدا نشده است. بعضی‌ها می‌گویند که این داستان صرفاً یک حکایت است و به هیچ سفر واقعی اتفاق نیفتاده است. اما اگر داستان‌های برندان واقعاً حقیقت داشته باشد بسیاری از مورخان شگفت‌زده می‌شوند.

کاشفان آمریکا ۴

۵. لیف اریکسون

«لیف اریکسون» که یک وایکینگ جستجوگر  بود، حدود سال ۱۰۰۰ پس از میلاد دنیای جدید را کشف کرد. او «نویا اسکوشیا» را کشف کرد و آن را «وینلند» نامید. بعدها آنجا یک جامعه‌ی کوچک شکل گرفت. نیوفانددلند قدیمی‌ترین کوچ‌گاه اروپاییان در آمریکا است. آنجا بیش از ۲۰۰۰ اشیا و وسایل وایکینگ‌ها کشف شده است که قدمت آن‌ها به زمان «لیف اریکسون» برمی‌گردد.

کاشفان آمریکا ۵

۶. شاهزاده مادوک

افسانه‌ها و روایات قوم ولز از سفر شاهزاده مادوک سخن می‌گویند. یکی از پسران نامشروع پادشاه ویند با دو کشتی از ساحل شمال ولز حرکت کرد. آن‌ها به سمت غرب می‌رفتند و طبق گفته‌های این افسانه آن‌ها در نزدیکی آلابامای امروزی لنگر انداختند. شاهزاده به ولز برگشت و داستان‌های فوق‌العاده‌ای از سرزمین غربی که کشف کرده بود، تعریف می‌کرد و دیگران را متقاعد کرد تا برای بار دوم با او به آنجا سفر کنند. زمانی که در سال ۱۱۷۱ او ولز را ترک کرد دیگر هرگز آنجا دیده نشد. برخی شواهد تاریخی ناقص وجود دارد که نشان می‌دهد، داستان‌های ولز بر اساس واقعیت بوده است. کاشفان اولیه‌ی آمریکا از یک قبیله‌ی سرخ‌پوستان صحبت کرده‌اند که پوستی سفید داشتند و با لهجه‌ای شبیه لهجه‌ی ولزی صحبت می‌کردند. این قبیله‌ی سرخ‌پوستان در سال ۱۸۳۷ بر اثر آبله تلف شدند. بنابراین برای تائید این افسانه هیچ مدرکی در دست نیست.

کاشفان آمریکا ۶

۷. ابوبکر دوم

ابوبکر دوم در سال ۱۳۱۱ پادشاه مالی بود. او بر بخش عظیمی از غرب آفریقا حکومت می‌کرد و ثروت فراوانی داشت. اما او تمام این‌ها و تاج‌وتخت خود را رها کرد تا به سفری بزرگ به سمت غرب برود. طبق یک افسانه او با بیش از ۲۰۰۰ کشتی عازم سفر شد و هرگز به مالی برنگشت. بیشتر این افسانه به‌صورت شفاهی به نسل‌های بعد منتقل شده است و هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که ثابت کند او به آمریکا رفته است.

کاشفان آمریکا ۷

۸. کاوش‌گران پلینزی

تمام مردم «پلینز» جز کسانی بودند که با کشتی به سرتاسر اقیانوس آرام سفر کردند. آن‌ها مستعمرات خود را در جزیره‌ی ایستر، نیوزیلند و هاوایی ساختند شواهدی از DNA نشان می‌دهد که آن‌ها بین سال‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ آمریکا را کشف کرده‌اند. مورخان به این احتمال شک دارند چون پلینزی‌ها از کشتی‌های قایق مانند استفاده می‌کردند که برای سفرهای طولانی در اقیانوس مناسب و معقول نیستند.

کاشفان آمریکا ۸

۹. هنری سینکلر

«هنری سینکلر» فرمانده نیروی دریایی اسکاتلند بود و درحدود سال ۱۳۹۰م. وظیفه‌ی آرام کردن شتلند را برعهده داشت. زمانی که یک ماهیگیر داستان‌هایی از سرزمین شگفت‌انگیز در غرب را تعریف کرد، او با ۱۳ کشتی جنگی که در اختیار داشت برای کشف این مکان عازم سفر شد. در افسانه‌ها گفته شده که او کشتی‌هایش را تا آن سوی گرینلند برده و «سرزمینی حاصل‌خیز» کشف کرده است. او در سال ۱۳۹۹ به اسکاتلند برگشت تا داستان‌ سفر خود را تعریف کند. او می‌خواست دوباره به آن سرزمین برگردد اما در سال ۱۴۰۰ در یک جنگ کشته شد. مورخان اسنادی را که به اثبات این افسانه کمک می‌کند، مورد سؤال قرار می‌دهند و می‌گویند ممکن است تمام آن‌ها جعلی باشد. با این حال در نووا اسکوشیا یک قبیله‌ای وجود داشت که داستان پادشاهی را تعریف می‌کردند که از یک جزیره‌ی بسیار دور آمده بود و فقط یک سال آنجا ماند و با کشتی دوباره برگشت. نوه‌ی سینکلر کلیسای «روزلین» را ساخت و تصویری از گیاهانی شبیه ذرت و کاکتوس را روی سنگی حکاکی کرد. شما این گیاهان را فقط می‌توانید در آمریکا بیابید.

کاشفان آمریکا ۹

۱۰. ژنگ هی

«ژنگ‌هی» یک جهانگرد مشهور چینی بود که به سراسر اقیانوس هند سفر می‌کرد. او به همراه ۲۰۰۰۰ نفر و ده‌ها کشتی عازم اقیانوس اطلس شد و بدون شک به آفریقا نیز سفر کرد. در سال‌های ۱۴۰۵ تا ۱۴۳۳ او حداقل ۷ بار به سفر رفت. ژنگ‌هی معتقد بود که در سال ۱۴۳۳ در دریا گم شده. برخی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که او به آمریکا رفته است. یک نقشه‌ی اصیل چینی وجود دارد که به اثبات این فرضیه کمک می‌کند. در آمریکا هیچ اثر و مدرکی از ژنگ هی پیدا نشده است.

کاشفان آمریکا  ۱۰

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه