شهرهای گمشده که توسط گردشگران کشف شدند

سینا غرباوی | سه شنبه, ۱۱ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

شهرهای گمشده مناطقی هستند که روزگاری تمدنی بزرگ در آن وجود داشته است ولی با از بین رفتن‌شان به‌دلایل مختلف، تا قرن‌ها مکان جغرافیایی آن‌ها ناشناخته باقی مانده است. حال بعضی از این شهرها به‌طور اتفاقی توسط باستان‌شناسان یا گردشگران دوباره کشف شده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

مِساورده

«مساورده» در شهر کنونی کلورادو قرار دارد و آمریکایی‌های بومی آن منطقه بین سال‌های ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی در آن زندگی می‌کردند. زیبایی این شهر به‌دلیل ساختار عجیب و خانه‌های تراشیده شده آن در دل یک صخره بزرگ است. این شهر در اوایل قرن پانزدهم تخلیه شد و دوباره در سال ۱۷۷۶ میلادی توسط چند مبلغ دینی مکزیکی کشف شد. در سال ۱۹۰۶، تئودور روزولت رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، مساورده را به‌عنوان یک میراث ملی حفاظت شده اعلام کرد تا از تخریب آن جلوگیری شود.

مساورده

مساورده

مساورده

پمپی

«پمپی» شهری در دوران سلطنت رومی‌ها و واقع در ناپل فعلی است. اکثر این منطقه در سال ۷۹ میلادی همراه شهر دیگری به نام «هرکولانیوم»، به‌دلیل فوران آتشفشان وسویوس کاملا تخریب و به زیر ۶ متر خاکستر حاصل از آن مدفون شد تا اینکه در سال ۱۷۴۸ توسط یک مهندس اسپانیایی کشف و احیا شد.

پمپی

پمپی

ماچوپیچو

«ماچوپیچو» واقع در استان کاسکوی کشور پرو است. این سازه پیچ‌درپیچ در سال ۱۴۵۰ ساخته شد ولی ۵۰ سال بعد طی حمله اسپانیایی‌ها خالی از سکنه شد. تاریخ‌دان آمریکایی «هیرام بینگام» در سال ۱۹۱۱ توجه جهانیان را دوباره به این مکان جلب کرد.

ماچوپیچو

ماچوپیچو

پترا

«پترا» حدود به ۲۰۰۰ سال پیش پایتخت مردمانی عجیب به نام «ناباتینو» بود. این شهر عجیب که در دل یک کوه کنده شده بود به اعتقاد بسیاری از افراد یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا محسوب می‌شود. پترا واقع در اردن فعلی، در حال حاضر یک مکان گردشگری تحت حفاظت است که تا سال ۱۸۱۲ برای جامعه جهانی ناشناخته باقی مانده بود. این منطقه به دست «یوهان لودویگ بورخاردت» گردشگر سوییسی کشف شد.

پترا

پترا

پترا

سیداد پردیدا

«سیداد پردیدا» که معنای شهر گمشده می‌دهد، منطقه‌ای در کشور کلمبیا است که در سال ۸۰۰ میلادی توسط قوم «تایرونا» ساخته شد. این مکان در سال ۱۹۷۲ به دست گروهی که در جست‌و‌جوی گنج باستانی گمشده بودند کشف شد و در سال ۱۹۷۶ توسط باستان‌شناسان در دست تعمیر قرار گرفت.

سیداد پردیدا

سیداد پردیدا

سیداد پردیدا

تیکال

«تیکال» واقع در جنگل‌های استوایی گواتمالا، پایتخت یکی از قدرتمندترین فرمان‌روایان قوم مایا بود. این مکان به‌دلیل معماری پلکانی و خاص خود آن هم چهار قرن قبل از میلاد مسیح شهرت دارد. گفته می‌شود این مکان در قرن ۱۰ به‌دلیل مرگ و میر بسیاری از افراد این شهر، خالی از سکنه شد. هنوز هم با گذشت صدها سال و پیشرفت چشمگیر علم، نحوه ساخت بناهای این شهر یکی از معماهای بزرگ تاریخ‌دانان است.

تیکال

تیکال

موهنجو دارو

«موهنجو دارو»، به معنی تپه مردگان، واقع در ایالت «سیند» پاکستان است و حدود به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد بنا شده است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای متمدن زمان خود به شمار می‌رود که در قرن ۱۹ قبل از میلاد به‌دلایل نامعلوم به حال خود رها شد تا اینکه در سال ۱۹۲۴ توسط گردشگری به نام «جان مارشال» دوباره کشف شد.

موهنجو دارو

موهنجو دارو

تروی

«تروی» شهری نام‌آشنا برای مردم، چه از نظر تاریخی و چه از لحاظ داستان‌های اساطیری است. تروی پایتخت پادشاهی تروا، در شمال غرب آناتولی (ترکیه فعلی) قرار داشت. این شهر باستانی به دفعات مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد و به‌دلیل اهمیت بسیار بالایش، دوباره بازسازی شد. خیلی از باستان‌شناسان معتقدند که هنوز مکان اصلی این شهر کشف نشده باقی مانده است. اولین نفری که بعد از قرن‌ها دوباره پا به این شهر گذاشت، فرانک کالورت جهانگرد انگلیسی بود.

تروی

تروی

هاتوسا

«هاتوسا» شهری مستقر در ترکیه فعلی، مرکز قلمرو «هیتایت»ها، حدود به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بود. هیتایت‌ها یکی از اولین تمدن‌های بشری در «عصر برنزی» (دورانی که به استفاده از برنز در سلاح شهرت داشت) بود که بعد از چند قرن فرمانروایی مقتدرانه، به‌طور مرموزی از بین رفتند. هاتوسا توسط «ارنست چانتر» در سال ۱۸۹۳ دوباره کشف شد.

هاتوسا

هاتوسا

هاتوسا

دولاویرا

«دولاویرا» بزرگ‌ترین شهر اولین تمدن هند، قبل از فروپاشی در ۱۴۵۰ سال قبل از میلاد بود. شهرت این شهر به‌دلیل ساختار عجیب مخازن آبی و برج‌های دیده‌بانی آن بوده است که در سال ۱۹۶۷ توسط «جی. پی. جوشی» به جهانیان معرفی شد.

دولاویرا

دولاویرا

دولاویرا

مطالب مرتبط:

منبع ALLDAY

دیدگاه