شهری که توسط نازی‌ ها ویران شد

حمیده خادم زاده | دوشنبه, ۱۰ خرداد ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

در جنگ جهانی دوم ویرانی‌های شدیدی صورت گرفت و آتش هولناکی در دنیا به راه افتاد. علاوه بر اینکه تاریخ هیچ‌گاه این خاطره‌ی تلخ را فراموش نخواهد کرد تبعات این جنگ در بعضی نقاط دنیا به یادگار مانده است. شهر اورادور- سور-گلان یکی از شهرهای فرانسه است که این یادگاری تلخ را در دل خود جای داده است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

اگر تابه‌حال کنجکاو بوده‌اید که زندگی در طول جنگ جهانی دوم چگونه بوده است به شهر اورادور-سور-گلان در فرانسه سفر کنید. این شهر یک بنای یادبود جنگ و یک موزه بی‌نظیر محسوب می‌شود چراکه زمانی شهری کوچک و پررونق بوده است. در نهم ژوین ۱۹۴۴ اورادور-سور-گلان روستای کوچک فرانسوی بود که در آن ۶۵۲ نفر زندگی می‌کردند و در دهم ژوین شهر کاملا ویران شد. اکنون اورادور-سور-گلان دست نخورده و تنها باقی مانده است تا یادآوری از وحشت‌های جنگ باشد.

روستای کشاورزی   

یک منطقه‌ی کشاورزی در نزدیکی شهر لیموژ فرانسه بود. در ماه ژوین سال ۱۹۴۴ این شهر در منطقه تحت اشغال آلمان از فرانسه بود.

منطقه‌ اشغالی

منطقه‌ی اشغالی

آلمان بخش‌های زیادی از اروپا را گرفته بود. ارتش آلمان قبل از آن به چک‌اسلواکی، لهستان، دانمارک، نروژ، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند حمله کرده بودند. هلند و نروژ در برابر آلمان‌ها تسلیم شدند.

بازداشت و دستگیری

بازداشت و دستگیری در فرانسه

در دهم ژوین ۱۹۴۴ سربازان اس اس نازی وارد شهر اورادور-سور-گلان را که به آن معمولا اورادور می‌­گفتند،شدند. به تمام کسانی که در شهر بودند فرمان داده شد تا ظهر در میدان شهر جمع شوند و این گردآوری به‌صورت فرمان و دستور انجام شد.

حبس کردن

حبس فرانسوی ها توسط نازی ها

سپس تمام کسانی که در شهر بودند حبس شدند. مردها را در انبارها زندانی کردند. زنان و کودکان را در کلیسا حبس کردند.

قتل عام

قتل عام فرانسوی ها توسط آلمانی ها

بعد از آنکه همه را حبس کردند و درها را قفل کردند، نازی‌ها آتش را در شهر روشن کردند و همه‌جا را سوزاندند.

تخریب و ویرانی

تخریب نازی ها

روستانشینانی که سعی در فرار از شعله های آتش را داشتند با مسلسل و به ضرب گلوله کشته می‌شدند تا اینکه سربازان کل روستا را ویران و نابود کردند. از ۶۵۲ نفر ساکنان روستا،۶۴۲ نفر شامل ۲۴۵ زن،۲۹۷ کودک  و ۱۹۰ مرد کشته شدند

خشم آلمان‌ها

خشم آلمان ها

مقاومت فرانسه که در این زمان فعال بود، خاری در چشم جبهه‌ی آلمان‌ها محسوب می‌شد که با هدف خارج کردن آلمان‌ها از کشور شکل گرفته بودند. متفقین تنها چند روز قبل‌تر در ششم ژوین در ساحل نرماندی فرود آمدند. این موضوع به مقاومت فرانسه، عزم حرکت بیشتری داد و فعالیت آن‌ها را افزایش داد.

یادبود ملی

یادبود ملی فرانسه در جنگ جهانی دوم

در سال ۱۹۴۶، دولت فرانسه کل شهر ویران شده را به‌عنوان یک منطقه‌ی یادبود ملی اعلام کرد. هرچند که دولت فرانسه این منطقه را حفظ کرد اما اقدام به مرمت و بازسازی آن نکرده است.

 راز کشف نشده

تحقیقات نتوانسته‌اند شواهد و مدارک قطعی پیدا کنند که چه کسی دستور قتل عام را صادر کرده بود و اینکه آیا این موضوع با مقاومت فرانسه در ارتباط بوده است یا خیر. چند نظریه‌ مختلف وجود دارد که چرا این رویداد رخ داد. نظریه‌ای که به‌طور گسترده پذیرفته شده است این است که آلمان‌ها اطلاعات محرمانه‌ای مبنی بر اینکه روستاییان به جبهه مقاومت کمک می‌‌کنند دریافت کردند. در زمان قتل عام هفت پناهنده‌ی یهودی در روستا به سر می‌بردند.

ترس و انزجار

ظاهرا اینکه شهر بدون هیچ دلیل قابل‌قبولی نابود نشده است باعث می‌شود این واقعه بیشتر وحشت آور و مایه‌ی انزجار باشد.

 یادبود جنگ

بقایای جنگ جهانی دوم

در میان خرابه‌های شهر، هنوز می‌توانید  خودروی پژوی قدیمی‌ متعلق به شهردار شهر را ببینید. زنگ مدرسه همچنان آویزان است.اگر گوش‌های خود را تیز کنید می‌توانید صدای هراس‌انگیز رگبار مسلسل را بشنوید.فرانسه همچنان به حفظ شهر اورادور-سور-گلان به‌عنوان یک یادبود ادامه می‌دهد. پس از ورود به شهر، علامتی را می‌بینید که روی آن نوشته است: به یاد داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه