معرفی بهترین مناظر طبیعی در اسکاندیناوی

سینا غرباوی | شنبه, ۸ خرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

منطقه اسکاندیناوی را می‌توان الماس تراش‌نخورده جهان دانست. سرزمین‌های بکر، دست‌نخورده و مجذوب‌کننده آن باعث شده که خیلی از افراد فقط با دیدن چند عکس، شیفته سفر به این خطه شوند. اگر می‌خواهید شما هم به جمع این دسته از مردم اضافه شوید، همراه کجارو باشید تا چند مکان رویایی را به شما معرفی کنیم.

ناحیه اسکاندیناوی واقع در شمال اروپا، شامل چند کشور از جمله نروژ، دانمارک، سوئد و ایسلند (و در برخی تقسیم‌بندی‌ها فنلاند و جزایر فارو) می‌شود. تمام کشورهای ذکر شده دارای بهترین مناظر طبیعی شناخته شده برای انسان هستند. از جنگل‌های انبوه و آبشارهای خروشان گرفته تا جزایر و کوه‌های عظیم سنگی، «سرزمین وایکینگ‌ها» به یکی از دیدنی‌ترین نقاط دنیا بدل شده است. با هم سری به زیباترین مکان‌های شناخته شده آن می‌زنیم.

آبدره گیرانگر (Geirangerfjord)؛ نروژ

«آبدره گیرانجیز» در سال ۲۰۰۵ توسط یونسکو در لیست میراث‌های جهانی قرار گرفت ولی متأسفانه این مکان با ساختن نیروگاه‌های برق در اطراف آن تهدید می‌شود. این فلات به‌دلیل داشتن آبشارهای کم ارتفاع، مقصد خوبی برای کایاک‌سواران است.

گیرانجیر نروژ

گیرانجیر نروژ

گیرانجیر نروژ

شفق‌های قطبی؛ نروژ

شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است. این پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است که معمولا در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین به وجود می‌آید. شهر «ترومزو» که شمالی‌ترین شهر نروژ است یکی از بهترین مناطق جهان برای دیدن شفق قطبی به شمار می‌رود. حتی تصور گذراندن شبی زیر آسمان بی‌کران در حال نظاره ستاره‌های بی‌شمار و شفق‌های قطبی، بسیار لذت‌بخش است.

شفق قطبی

شفق قطبی

شفق قطبی

دریاچه سیلجان؛ سوئد

«دریاچه سیلجان» واقع در مرکز کشور سوئد چیزی حدود به ۱۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. بخش عظیمی از این دریاچه در اثر برخورد یک شهاب سنگ در ۳۷۷ میلیون سال پیش تشکیل شده است. امروزه این مکان به یکی از زیباترین مناطق گردشگری سوئد تبدیل شده است.

دریاچه سیلجان سوئد

دریاچه سیلجان سوئد

دریاچه سیلجان سوئد

صخره مونز؛ دانمارک

اگر به‌سمت شرق دریای بالتیک سفر کنید، امکان ندارد صخره‌ عظیم گچی «مونز» را نبینید. این منطقه با طبیعتی زیبا از جمله درختان سربه‌فلک‌کشیده، تپه‌های سرسبز و چمنزارهای وسیع احاطه شده است که ارزش دیدنشان را دو چندان می‌کند. رنگ سفید گچی که این صخره دارد به‌دلیل وجود بقایای موجودات میکروسکوپی با قدمتی بیش از ۷۰ میلیون سال است.

صخره مونز

صخره مونز

دریای وادن؛ دانمارک

«دریای وادن» زیستگاه گیاهان و موجودات مختلفی از خوک دریایی است. این دریا از معدود مکان‌های باقی مانده در جهان است که تقریبا از گزند انسان‌ها به دور مانده و تمام گونه‌های موجود در آن سالم و دور از خطر انقراض هستند.

دریای وادن

دریای وادن

دریای وادن

روستای اسموگن؛ سوئد

در آخرین نظرسنجی انجام شده، «اسموگن» به‌عنوان سومین روستای زیبای اروپا شناخته شد. این دهکده زیبا که تنها ۱۳۲۹ نفر جمعیت دارد، یکی از بهترین مقاصد برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. توجه به شهرت اسموگن نه فقط به‌دلیل زیبایی، بلکه به خاطر وجود اسکله بزرگ چوبی و خانه‌های کوچک و نزدیک به هم آن است. هر ساله هزاران نفر برای فرار از هیاهوی شهری، تعطیلات خود را در این مکان می‌گذرانند.

دهکده اسموگن

دهکده اسموگن

دهکده اسموگن

مجمع‌الجزایر لوفوتن؛ نروژ

«لوفوتن» یک مجمع‌الجزایر واقع در وسط مدار قطب شمال است که شگفت‌انگیز بودنش را مدیون آب زلال و طبیعت دست‌نخورده خود است. این مکان مقصد بی‌نظیری برای صخره‌نوردان، موج‌سواران و دوچرخه‌سواران کوهستانی به شمار می‌رود.

لوفوتن نروژ

لوفوتن نروژ

شهر آلسوند؛ نروژ

«آلسوند» از رنگارنگ‌ترین شهرهای جهان است. خانه‌های این شهر از معماری خاصی استفاده می‌کنند و چه در شب و چه در روز، جلوه خیره‌کننده‌ای به قامت این بندر زیبا می‌بخشند. ناگفته نماند که این شهر از مهم‌ترین و مدرن‌ترین بنادر ماهیگیری در کل اروپا به حساب می‌آید.

شهر آلسوند

شهر آلسوند

شهر آلسوند

خورشید سیاه؛ دانمارک

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری که تابه‌حال شنیده‌اید. «خورشید سیاه» یک پدیده جالب است که در جنوب غرب دانمارک رخ می‌دهد. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر هنگام کوچ زمستانی خود، برای مدتی در شهری به نام «جوتلند» استراحت می‌کنند و در این برهه، مناظر شگفت‌آوری را رقم می‌زنند. تعداد این پرندگان به‌قدری زیاد می‌شود که به عقیده ساکنان محلی، رنگ خورشید به سیاه تغییر پیدا می‌کند. به‌طور حتم دیدن پرواز هزاران پرنده که مانند رقصی زیبا هماهنگ شده است خالی از لطف نیست.

خورشید سیاه دانمارک

خورشید سیاه دانمارک

خورشید سیاه دانمارک

پارک ملی اولانکا؛ فنلاند

پارک ملی اولانکا که به «خانه کاج‌ها» هم معروف است در شمال فنلاند قرار دارد و طبیعتی بی‌نظیر مخصوصاً در فصل پاییز دارد. به‌دلیل وجود آب و هوای مناسب و رود همیشه جاری در این پارک، زیستگاهی مناسب برای انواع حیوانات به‌خصوص پرندگان فراهم شده است.

پارک ملی اولانکا

پارک ملی اولانکا

پارک ملی اولانکا

 یخچال طبیعی واتنا؛ ایسلند

به جرأت می‌توان گفت که یخچال طبیعی «واتنا» یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اسکاندیناوی است. این غول سفید که بزرگترین یخچال طبیعی کل اروپا هم به شمار می‌رود، تقریبا ۸ درصد از کل کشور ایسلند را تشکیل داده است. جذاب‌تر از خود این یخچال، غارهای یخی هستند که در آن، جا خوش کرده‌اند. این غارهای یخی حیرت‌انگیز، باقی‌مانده از فوران آتشفشانی در سال ۱۹۹۶ میلادی هستند که باعث ذوب شدن قسمتی از این یخچال شد و بعد از آن به مرور زمان با سرد شدن و یخ بستن میلیون‌ها لیتر آب، قندیل‌های کریستال مانندی در دل این غارها شکل گرفت تا یکی از مناظر بی‌نظیر در هستی را پیش چشم بازدیدکنندگان خود بی‌آورند.

غار یخی

غار یخی

غار یخی

مطالب مرتبط:

دیدگاه