کابو پولونیو، دهکده‌ ای توریستی اما بدون امکانات اولیه

زهره ملکی
زهره ملکی سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
کابو پولونیو، دهکده‌ ای توریستی اما بدون امکانات اولیه

در زندگی شلوغ و پرهیاهوی امروزی، سفر به دهکده‌ای دورافتاده و اقامت در منطقه‌ای دنج و آرامش بخش به‌طور حتم تجربه‌ای بکر و خوب خواهد بود. دور ماندن از تنش و استرس‌های زندگی مدرن حتی اگر برای مدت بسیار کوتاهی باشد خواسته و آرزوی بسیاری از افراد است. در این مقاله با دهکده‌ی «کابو پولونیو» در کشور اروگوئه آشنا خواهیم شد  که با وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، در این دهکده از امکانات و وسایل آسایش و راحتی هیچ خبری نیست. در ادامه با کجارو همراه باشید.

کابو پولونیو دهکده‌ای است کوچک و ساحلی که بالای یک منطقه‌ی شنی واقع شده است. این دهکده‌ی ساحلی که به سمت آب‌های اقیانوس اطلس پیش رفته است در سواحل شرقی کشور اروگوئه، در استان روچا (Rocha) قرار گرفته است. در ساحلی‌ترین قسمت این دهکده یک فانوس دریایی زیبا و باشکوه وجود دارد. این فانوس دریایی مشرف بر دو جزیره‌ی سنگلاخی ساخته شده است که در این جزایر، گروهی از شیرهای دریایی زندگی می‌کنند. این فانوس دریایی تنها ساختمانی است که در کل این دهکده به شبکه‌ی برق رسانی متصل شده است.

۱

هیچ کدام از خانه‌های این دهکده به برق و آب لوله‌کشی مجهز نیستند، این خانه‌ها حتی فاقد سیستم فاضلاب هستند. تنها تعداد انگشت شماری از خانه‌ها و مغازه‌ها ژنراتور یا پنل خورشیدی دارند و یا اینکه از نیروی باد برای تامین برق و روشن کردن خانه‌هایشان استفاده می‌کنند، اما اکثر مردم این دهکده‌ی ساده و با صفا، بدون این امکانات زندگی خود را سپری می‌کنند. آب آشامیدنی این دهکده از طریق چاه ها یا جمع کردن آب باران تامین می‌شود.

کابو پولونیو۲

 کابو پولونیو توسط تپه‌های شنی روان از بقیه‌ی مناطق کشور مجزا شده و به یک منطقه‌ی دور افتاده تبدیل شده است. این دهکده حدودا در هفت کیلومتری بزرگراه اصلی واقع شده است اما هیچ جاده‌ای وجود ندارد که به کابو پو لونیو منتهی شود. تنها راه رسیدن به این دهکده این است که پیاده یک مسیر شنی را طی کنید و یا بوسیله‌ی اتومبیل‌های دو دیفرانسیل (آفرود) از بین شن‌ها و تپه‌ها عبور کنید.

۳کابو پولونیو

درسواحل زیبای آتلانتیک، منطقه‌ای طبیعی وجود دارد که محل زندگی دسته‌ای از شیرهای دریایی است. زیستگاه این شیرهای دریایی و تپه‌های شنی روان در این منطقه، از جمله جاذبه‌های اصلی این دهکده است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. کابو پولونیو یکی از بزرگ‌ترین کلونی‌های شیر دریایی را در آمریکای جنوبی دارد. دو جزیره‌ی زیبا در شرق و شمال این دهکده واقع شده‌اند. شیرهای دریایی، این جزایر را به زیستگاه خود مبدل کرده‌اند، از بالای فانوس دریایی این جزایر قابل مشاهده هستند. از اواخر ماه سپتامبر تا نوامبر دیدن وال‌هایی که در آب‌های آرام این منطقه در پی پناهگاهی برای خود هستند بسیارعادی است به طوری که وال‌های بسیاری در آب‌های ساحلی دیده می‌شوند. کابو پولونیو یکی از تاریک‌ترین آسمان‌ها و روشن‌ترین مهتاب‌ها را دارد زیرا خیابان‌های این دهکده تیر چراغ برق و هیچ گونه روشنایی ندارند.

کابو پولونیو۴

این دهکده‌ی توریستی در فصل زمستان نسبتا خلوت است. در طی فصل سرما فقط دوستداران سرسخت طبیعت و حیات وحش، دانشمندانی که درباره‌ی وال‌ها و شیرهای دریایی تحقیق می‌کنند و ماهیگیران در این منطقه دیده می‌شوند. اما در فصل تابستان این دهکده‌ی ساحلی آرام و با صفا به یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری در کشور اروگوئه تبدیل می‌شود که عمدتا گردشگرانی از برزیل و آرژانتین به این منطقه سفر می‌کنند.

کابو پولونیو۶

 به دلیل هجوم گردشگران به این منطقه، روز به روز بر تعداد هاستل‌ها و رستورانهای این دهکده افزوده می‌شود اما اکثر مسافران ترجیح می‌دهند که به جای اقامت در هاستل‌ها، در خانه‌های اجاره‌ای این دهکده به طور موقت سکونت کنند. خوشبختانه در این دهکده خدمات تلفن همراه و اینترنت راه اندازی شده است و استفاده از موبایل و اتصال به اینترنت امکان‌پذیر است. اما این دهکده هنوز هم به شبکه‌ی برق رسانی متصل نشده است و تنها مکانی که مسافران می‌توانند در آنجا باتری تلفن همراه‌شان را شارژ کنند فروشگاه خواربار فروشی دهکده است. در این فروشگاه نیز زمانی می‌توانند تلفن خود را شارژ کنند که ژنراتور در حال کارکردن باشد. در طی شب افراد محلی با نور شمع زندگی خود را می‌گذرانند، در این دهکده اگر این مسئله را فراموش کنید و از قبل به اندازه‌ی کافی شمع خریداری نکرده باشید، مجبور خواهید شد که در تاریکی شب، کورمال کورمال به این طرف و آن طرف بروید. در حقیقت نبود برق از مهمترین شکایت‌های ساکنین و گردشگران این منطقه است.

کابو پولونیو۱۳

صاحب یکی از رستوران‌های این منطقه  به خبرنگاری از نیویورک تایمز که به این دهکده‌ی توریستی سفر کرده بود می‌گوید که ساکنین کابو پولونیو برای تامین بنزین موتور برق‌های خود با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند، او در ادامه تعریف می‌کند زمانی که برای تهیه‌ی بنزین موردنیاز ژنراتور رستوران، به شهر رفته بود چطور کامیون او خراب می‌شود و در میانه ی راه گرفتار می‌شود. او در پایان می گوید:

از این به بعد در رستوران حتی نمی‌توانیم موزیک گوش کنیم یا از مخلوط کن برای تهیه‌ی معجون و نوشیدنی استفاده کنیم.

در چنین شرایطی ساکنین مجبور هستند که با استفاده از آسیاب‌های بادی و نیروی باد، برق مورد نیاز خود را تامین کنند. بسیاری از ماهی‌گیران و کسبه‌ی این منطقه برای خنک و سالم نگه داشتن مواد غذایی خود به برق احتیاج دارند.

اما برای توریست‌ها، کابو پولونیو یک فرصت استثنائی را ایجاد کرده است تا برای مدت کوتاهی از هیاهو و سر و صدای زندگی شهری فاصله بگیرند. این دهکده یکی از آن مکان‌هایی است که جستجوگران سکوت و آرامش را به سمت خود جذب می‌کند.  

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه