۱۰ روش ارزان برای سم ‌زدایی بدن در فصل بهار

سعید ضیاء | یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

فصل بهار خیلی زود آمد و دیگر در اواسط آن به سر می‌بریم، اما تابستان همین نزدیکی است. برای بسیاری از افراد، تابستان یعنی یک سم‌زدایی فصلی برای بدنشان اما شاید مواد و ترکیبات لازم برای این کار بسیار گران باشد. با این حال نگذارید این مسئله مانع شما شود. با یک برنامه مناسب و چند دستور‌العمل مقرون به‌صرفه می‌توانید سم‌زدایی مناسبی برای خود درست کنید. با کجارو همراه باشید.

 مقالات مرتبط:

آبِ طعم‌دار درست کنید

آب‌های سم‌زدا باعث سوزاندن چربی و از بین رفتن سموم بدن می‌شود. علاوه بر این، گزینه‌ای بسیار عالی به جای سوداها بوده و می‌توانید هر زمان از سال آنها را بنوشید؛ نه فقط در فصل‌هایی که تصمیم به سم‌زدایی دارید. برخی از بهترین‌های آب‌های طعم‌دار متشکل از آب با لیمو، خیار، گریپ‌فروت، انواع توت‌فرنگی، کیوی و حتی نعناع است. از طرفی می‌توانید آب لیمو را با دارچین و مقداری سرکه سیب مخلوط کنید.

میوه‌ها و سبزیجات فصلی بخرید

ماده اصلی هر ترکیب پاک‌ساز و تمیزکننده‌ای، میوه‌ها و سبزیجات تازه است. این فرآورده‌ها معمولا به گرانی غذاهای بسته‌بندی نیستند، خصوصا وقتی آنها را به‌طور فصلی یا عمده از کشاورز محلی خریداری می‌کنید. شما می‌توانید محصولاتی نظیر این را در بازارهای کشاورزان تهیه کرده و حتی یک هفته زودتر هم آنها را سفارش دهید. بهار زمانی عالی برای پاک‌سازی است، چرا که بسیاری از گیاهان و سبزیجات خوشمزه با آب شدن برفِ زمستان در دسترس هستند.

باشگاه را رها کرده و مجانی در خانه ورزش کنید

در شرایطی که در دوران پاکسازی به سر می‌برید می‌توانید تمرین و نرمش‌های لازم را انجام داده و بدن را به عرق بیاندازید، اما لازم نیست این کار را در باشگاه‌های گران‌قیمت انجام دهید. یکی از بهترین نرمش‌ها برای پاک‌سازی، یوگا است. ورزش وینیاسا را دنبال کنید که باعث افزایش ضربان قلبتان شده و مستلزم پیچ و تاب‌های فراوانی است. این پیچ و تاب‌ها در واقع چیزی است که برای شنیدن صدای اندام‌های درونی خود باید انجام دهید؛ این پیچ و تاب‌ها به بخش میانیِ روده بزرگتان فشار وارد کرده و وقتی که از بند آن رها می‌شود، خون تازه و اکسیژن با سرعت به سوی عضلات می‌رود تا آنها را بازیابی و مرمت کند.

خواب مناسب داشته باشید

هر برنامه پاکسازی موفقیت‌آمیزی، سه مؤلفه اصلی دارد: زمان برای استراحت، پر کردن بدن با ترکیبات و مواد کامل مغذی و نیز افزایش میزان مصرف برخی از مکمل‌ها برای دفع سموم. زمانی‌ که غذاها و مکمل‌ها را به اندازه کافی مصرف می‌کنید، همه آنچه نیاز دارید انجام نرمش‌هایی سبک و سپری کردن دوران نقاهت و بازیابی بدن است. بسیاری از ترکیبات پاکساز، علائمی مانند سردرد و خستگی به همراه دارد که در هر صورت باعث می‌شود بخواهید بخوابید. علاوه بر این، وقتی هم که خواب هستید، پولی پرداخت نمی‌کنید و نیازی نیست برای چیزی هزینه کنید.

قهوه صبح را ترک کنید

این نمونه‌ی مهمی است که نشان می‌دهد پاکسازی چطور می‌تواند کمکتان کند برای چند روز پول پس‌انداز کنید. بسیاری از برنامه‌های پاکسازی توصیه می‌کنند نه تنها در حین برنامه، بلکه در روزهای نزدیک به آن و بعد از آن قهوه و الکل نخورید. این بار اگر از خواب بیدار شدید و باز هم خواستید قهوه بخورید، به‌ جای آن از چای سبز استفاده کنید. چای سبز، سطح انرژی بهتری در اختیارتان گذاشته و دارای مزیت‌های ضدسالخوردگی بوده و علائم قطع مصرف حادی هم ندارد.

عصاره گیاهی مخصوص خود را درست کنید

بسیاری از ترکیبات پاکسازی که روی سالادها ریخته می‌شود، سرشار از کلروفیل هستند که باعث افزایش عملکرد و ارتقاء سطح کارکرد دستگاه گوارش می‌شود. این مسئله به بدنتان کمک می‌کند تا بتوانید سموم را دفع کرده و و از طرفی در عمل سم‌زدایی کبد هم نقش بسزایی دارد. اگر از خوردن سالاد کلم خسته شده‌اید، سعی کنید به جای آن عصاره گیاهای و سبزیجات درست کنید. از طرفی می‌توانید کلم، اسفناج، جعفری و کرفس را برای درست کردن نوشیدنی‌های تازه با هم مخلوط کنید. اگر می‌خواهید احساس ماجراجویانه‌ای داشته باشید می‌توانید چند حبه سیر هم در آن بریزید تا میزان سم‌زدایی و کارکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهید.

برنج و لوبیای خشک‌ شده مصرف کنید

برنج و لوبیا غذاهای اشباع‌کننده‌ای هستند که مواد مغذی زیادی داشته و درست کردنشان بسیار راحت است. از طرفی، تهیه آنها در فروشگاه محل بسیار ارزان هستند. یادتان نرود پیش از آنکه لوبیاها را بپزید آنها را خیس کرده و بعد برنج را در پلوپز بریزید. همچنین می‌توانید کمی ولخرجی کرده و به جای برنج از کوینولا استفاده کنید و آن را به همان روش در پلوپز بپزید. کوینولا خواص سم‌زدای فراوانی داشته و سرشار از آمینواسید است. علاوه بر این، فیبر و فسفر زیادی دارد که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید بیرون بروید، برای خود نوشیدنی درست کنید

در شرایطی که دوستانتان مشغول مهمانی هستند و شما در دوره پاکسازی به سر می‌برید، می‌توانید خیلی راحت در مهمانی آنها حضور داشته باشید. فقط باید عصاره از‌ پیش‌ ساخته‌ شده خود را همراه داشته باشید. با این کار دیگر فریب آنها را نخواهید خورد و مجبور نمی‌شوید در خوردن نوشیدنی با آنها شریک شوید. برخی از بهترین عصاره‌هایی که می‌توانید درست کنید ترکیب آب با خیار، آناناس و فلفل هالپانو یا ترکیبی از لیمو، شیره افراد و فلفل هندی است.

از مواد پاکسازی بسته‌بندی‌شده خودداری کنید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای یک پاکسازی درست و دقیق، باید از ترکیب عصاره‌های از پیش بسته‌بندی‌ شده استفاده کنند که چندان هم مواد کاملی نیست و نتایج مثبت و کارسازی هم برای این افراد به همراه ندارد. اگر برنامه‌تان واقعا پُر بوده و در حال پاکسازی هستید این گزینه‌ها، گزینه‌های مناسبی هستند، اما به خاطر داشته باشید که هدف کلی پاکسازی از بین بردن عادات قدیمی و بازیابی و جوان‌سازی بدن است. از این مسئله مطمئن شوید که زمان زیادی برای استراحت، آرام‌ کردن روح و جسم و آماده کردن آگاهانه غذا دارید. تنها انجام این کار به مراتب از مصرف عصاره از پیش آماده ریشه چغندر مفید‌تر است؛ خصوصا به این دلیل که عصاره‌های میوه‌ها و سبزیجات اگر تازه مصرف شوند، میزان مواد مغذی بیشتری دارند.

از حمام‌های نمک اپسوم (یا نمک فرنگی) به طور مداوم استفاده کنید

در شرایطی که دوره بازیابی با پاکسازی و سم‌زدایی بدن بسیار خوب و مفید است، اما برخی از کارها ممکن است هزینه‌های سنگینی داشته باشد. اگر عملیات سم‌زدایی و پاکسازی را در خانه انجام می‌دهید، می‌توانید سطح آن را کمی ارتقاء داده و از حمام‌های نمک اپسوم در آب داغ استفاده کنید. کافی‌ است وان حمام را با آب داغ پر کنید و دو فنجان نمک اپسونم به آن بیافزایید. نمک اپسوم باعث شل شدن عضلاتتان می‌شود، به دفع سموم کمک کرده و دردها و گرفتگی‌های عضلانی را کاهش می‌دهد. پیش از آنکه وارد آب شوید، باید پوستتان را با برس‌های مخصوص تمیز کرده و وقتی کارتان تمام شد، با آب سرد خود را شستشو دهید.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه