روزشمار: ۲۲ اردیبهشت؛ زادروز «ژاکلین کاکرن» از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۲ اردیبهشت؛ زادروز «ژاکلین کاکرن» از نخستین زنان خلبان نیروی هوایی آمریکا

«ژاکلين کاکرن» متولد ۱۱ می ۱۹۰۶ میلادی یکی از پيشگامان صنعت هوانوردی آمريکا به ‏شمار می‌آيد.

«بسیل لی پیتمن» در فلوریدا به دنیا آمد. او کوچکترین فرزند از ۵ فرزند «ماری» و «ایرا پیتمن» بود. بسیل درکودکی از خانواده خود جدا شد و به نیویورک مهاجرت کرد. خانواده‌اش ادعا می‌کردند که او با مردی به نام «جک کاکرن» ازدواج کرده است اما خود جک معتقد بود که بسیل نام خانوادگی او را از دفترچه تلفن پیداکرده است تا با استفاده از آن نام، زندگی جدیدی را آغاز کند. این‌گونه بود که بسیل با نام «ژاکلین کاکرن» مشهور شد.

کودکی ژاکلین کاکرن

کمی بعد، ژاکلین با یکی از مردان ثروتمند آن زمان با نام «فلیود اودلام» آشنا شد. اودلام به ژاکلین کمک کرد تا برای خود کسب‌وکاری راه بیندازد. در ابتدای دهه ۳۰ ژاکلین به پیشنهاد یکی از دوستانش به فراگیری فنون پرواز پرداخت. ۳ هفته پس از آغاز دوره او یک خلبان شده بود و ۲ سال بعد توانست مجوز پرواز تجاری خود را بگیرد. اودلام از همسر خود طلاق گرفت و در سال ۱۹۳۶ با ژاکلین ازدواج کرد. او همیشه برای ژاکلین بهترین دوست و یاور محسوب می‌شد.

ژاکلین کاکرن

ژاکلین که دوستانش او را ژاکی می‌نامیدند، در سال ۱۹۳۴ در اولین مسابقه پرواز خود شرکت کرد. در سال ۱۹۳۷، او تنها زنی بود که در مسابقه پرواز بندیکس شرکت کرده بود. پس از آن او به برپایی مسابقه سرعت برای زنان پرداخت. در سال ۱۹۳۸، او مسابقه بندیکس را برد و یک رکورد ارتفاع و یک رکورد سرعت را به نام خود ثبت کرد.

ژاکلین همیشه در زمره اولین‌های هوانوردی بود. او اولین زنی بود که توانست یک بمب‌افکن را از اقیانوس اطلس عبور دهد. اين پرواز در طی جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ و به مقصد انگلستان و در طی کمک‌های نظامی آمریکا به بریتانیا انجام شد. او نامه‌ای به همسر روزولت نوشت و از او خواست تا در تأسیس سپاه پروازی زنان ژاکلین را یاری دهد. در سال ۱۹۳۴ «سپاه کمکی زنان» نیروی زمینی تشکیل شد و ژاک به ریاست آن رسید. کمی بعد نام این واحد به «سپاه زنان» نیروی زمینی تغییر یافت.

ژاکلین کاکرن

او اولین زن غیر ژاپنی بود که پس از سقوط ژاپن در جنگ دوم جهانی به این کشور پای گذاشت. در سال ۱۹۴۸ ژاکلین در نیروی هوایی ذخیره آمریکا به درجه سرهنگ دومی رسید. در سال ۱۹۴۹، دولت فرانسه به دلیل خدمات او در جنگ به ژاک مدال لژیون دونور و در سال ۱۹۵۱ مدال هوانوردی فرانسه را اهدا کرد. او دو مدال شجاعت نیز از دولت آمریکا دریافت نمود. ژاکلین تا زمان مرگ ۲۰۰ مدال و تقدیرنامه دریافت کرد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم ژاکی به پرواز با هواپیماهای جت پرداخت. او در سال ۱۹۵۳ به همراه یک هواپیمای اف ۸۶ نیروی هوایی سلطنتی کانادا توانست به‌عنوان اولین زن از دیوار صوتی عبور کند. ژاکی همچنین اولین زنی بود که توانست به ۲ برابر سرعت صوت برسد. در سال ۱۹۶۰، او اولین زنی بود که نشست و برخاست بر روی عرشه یک ناو هواپیمابر را تجربه کرد. ژاک اولین زنی بود که فرود کور انجام داد و تنها زنی است که به ریاست «فدراسیون جهانی هوانوردی» دست یافته است. ژاکلین اولین زنی است که در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰۰ پا پرواز کرده است. ژاکلین در سال ۱۹۶۵ به تالار افتخارات هوانوردان راه یافت.

ژاکلین کاکرن

زمانی که ژاک فوت کرد هیچ مرد یا زنی به‌اندازه او دارای رکوردهای سرعت، ارتفاع یا فاصله نبود. در سال ۱۹۸۵ و ۵ سال پس از مرگ ژاک اتحادیه جهانی نجوم دهانه‌ای را در سیاره ونوس به نام ژاک ثبت کرد.

سرانجام کاکرن در نهم اوت ۱۹۸۰ میلادی پس از به دست آوردن افتخارات زیاد دیده از جهان فروبست.

ژاکلین کاکرن

ژاکلین زندگی خود را در کتابی به نام «ستاره‌ها در ظهر» تشریح کرده است. زندگی ژاکلین می‌تواند برای کسانی که رو به آینده دارند بهترین الگو باشد.

افتخارات

ژاکلین کاکرن

  • در پالم استرینگ کالیفورنیا فرودگاهی را به نام او کردند تا هیچ‌گاه از یادها نرود.
  • تالار مشاهیر هوانوردی آمریکا در سال ۱۹۷۱ نام او را در زمره برگزیدگان هوانوردی ایالات متحده آمریکا قرار داد.
  • اتحادیه‌ی بین‌المللی اخترشناسی در سال ۱۹۸۵ نام کاکرن را برای نام‌گذاری یکی از حفره‌های بزرگ موجود روی سطح سیاره ناهید نهاد.
  • نام وی بعنوان اولین زنی که توانست نمایش هوایی موفقی در آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به انجام برساند، ثبت شده است.
  • اداره پست ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۶ تمبر یادبودی از وی منتشر کرد که روی آن درج شده بود: «ژاکلین کاکرن، خلبان پیشگام»

ژاکلین کاکرن

در همین روز:

۱. استقلال بحرين از ايران با تأييد سازمان ملل متحد (۱۳۴۹ شمسی)

۲. زلزله‌ی شدید در گرمسار سمنان روی داد و خرابی‌های بسياری بجای گذاشت.(۱۳۲۴ شمسی)

۳. تشكيل كشور «لوكزامبورگ» در اروپای غربی (۱۸۶۷ میلادی)

۴. تأسيس آكادمی هنرهای علوم سينمایی اسكار (۱۹۲۷ میلادی)

۵. افتتاح اولين فرستنده تلويزيونی جهان در برلين (۱۹۳۵ میلادی)

۶. پرتاب ماهواره‌ی بدون سرنشين «كاسموس ۱۱۸» به فضا توسط شوروی (۱۹۶۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه