روزشمار: ۱۳ اردیبهشت؛ زادروز «مانفرد فون ریشتهوفن» فرمانده و خلبان آلمانی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۳ اردیبهشت؛ زادروز «مانفرد فون ریشتهوفن» فرمانده و خلبان آلمانی

«مانفرد فون ریشتهوفن» خلبان تک‌خال اهل آلمان در جنگ جهانی اول در ۲ می ۱۸۹۲ متولد شد. نام مستعار او «بارُن سرخ» بود.

«مانفرد فون ریشتهوفن» در روز ۲ می سال ۱۸۹۲ میلادی در آلمان متولد شد. او در ابتدا یک سرباز سواره بود که بعدها به خدمات هوایی در سال ۱۹۱۵ منتقل و تبدیل به یکی از اولین اعضای Jasta 2 در سال ۱۹۱۶ شد.

خلبانان در جنگ جهانی اول مانند شوالیه‌های اسب‌سوار قرون‌وسطی با یکدیگر به جنگ تن‌به‌تن می‌پرداختند. در نتیجه، جنگ هوایی چهره تازه‌ای به اسطوره‌های نظامی افزود: تک‌خال پرواز. ازآنجاکه خلبانان هواپیماهای خود را نام‌گذاری و علامت خودشان را روی آن طراحی می‌کردند، حالت جنگ‌آوران خاص را پیدا می‌کردند که هیچ شباهتی به میلیون‌ها سربازی نداشت که در گمنامی در گل‌ولای سنگرها از دنیا می‌رفتند. تک‌خال‌ها در سرنگون کردن هرچه بیشتر هواپیماهای دشمن باهم رقابت می‌کردند و شاهکارهایشان توجه غیرنظامیان را به خود معطوف می‌کرد.

«اسوالد بولکه» اولین تک‌خال نیروی‌هوایی آلمان در جنگ جهانی اول بود. او برای رسیدن به این مقام کار سخت‌تری نسبت به هم‌قطاران فرانسوی‌اش در پیش رو داشت چراکه نیروی هوایی فرانسه هر خلبانی که توانسته بود ۵ فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کند به‌عنوان تک‌خال می‌شناخت اما این تعداد در نیروی‌هوایی آلمان ۱۰ فروند بود.

 

اسوالد بولکه

بولکه تا سال ۱۹۱۶ توانسته بود ۳۴ فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کند. در آن زمان بولکه تنها ۲۵ سال داشت. در پاییز همان سال هواپیمای سروان بولکه با هواپیمای یک کارآموز هوانوردی در آسمان برخورد کرد و بزرگ‌ترین تک‌خال نیروی‌هوایی آلمان کشته شد در حالی که رکورد خود را به ۴۰ فروند هواپیما رسانده بود. پس از مرگ ناگوار بولکه هدایت اسکادران او به «مانفرد فون ریشتهوفن» واگذار شد و جمله «می‌خواهم بولکه باشم» تبدیل به شعار اسکادران شد.

ریشتهوفن از سپتامبر ۱۹۱۶ تا هنگام مرگش در آوریل ۱۹۱۸ هشتاد فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کرد. او به مایه وحشت جبهه غرب و هراس‌انگیزترین خلبان جنگ تبدیل شد. تنها در یک ماه، یعنی آوریل ۱۹۱۷، بیست‌ودو فروند هواپیمای بریتانیایی را سرنگون کرد. او در طول خدمتش با هواپیماهای متعددی پرواز کرد، اما به آخرین هواپیمایش، فوکر تک‌سرنشین Dr. I که سه بال داشت، وابستگی پیدا کرد. یکی از هواپیماهایش به رنگ سرخ بود و همین باعث ایجاد لقب «بارُن سرخ» برای او شد.

هواپیمای آلمان

ریشتهوفن در ۲۱ آوریل ۱۹۱۸ با همان سرنوشتی روبه‌رو شد که نصیب بسیاری از خلبانان دیگر کرده بود. بر فراز فرانسه سرنگون شد، اما نه به دست خلبانی دیگر. گلوله‌ای که او را کشت، سربازی از روی زمین شلیک کرده بود.

قبر مانفرد ریشتهوفن

در همین روز:

انعقاد قرارداد «فين كن اشتاين» بين ايران و فرانسه در زمان «فتحعلی شاه قاجار» (۱۱۸۶ شمسی)

سیل و طوفان در کردستان (۱۳۵۰ شمسی)

انفجار دفتر شرکت هواپیمایی (بی.او.ا.سی) در تهران (۱۳۵۱ شمسی)

 باریدن برف زردرنگ در ماکو (۱۳۵۲ شمسی)

قانون جديد تجارت از تصويب مجلس شورای ملی گذشت. (۱۳۱۱ شمسی)

وفات دانشمند بزرگ «ابونصر فارابی» معروف به «معلم ثانی» (۳۳۹ قمری)

آغاز دوران حكومت تزاری خاندان رومانوف بر سرزمين پهناور روسيه (۱۶۱۳ میلادی)

درگذشت «لئوناردو داوينچی» نقاش، مجسمه‌ساز و معمار معروف ايتاليايی (۱۵۱۹ میلادی)

دو رانش زمین در بدخشان افغانستان جان دست‌کم ۲۵۰۰ نفر را گرفت که دولت در پی آن اعلام غذای عمومی کرد. (۲۰۱۴ میلادی)

 (۱۸۹۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه