۷ نکته برای حفظ سلامتی در طول سفر

حمیده کریمی | شنبه, ۲۱ فروردین ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

زمانی که برای سفر، به خصوص سفرهای خارجی برنامه‌ریزی می‌کنید، علاوه بر جمع آوری وسایلی که نیاز دارید باید به مسائل مهم دیگری نیز توجه کنید. مهم‌ترین مسئله در سفر، رعایت نکات ضروری برای حفظ سلامتی است. بیمار شدن می‌تواند یک سفر به‌یادماندنی و لذت‌بخش را به بدترین خاطره‌ی زندگیتان تبدیل کند. با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید سلامتی خود را در سفر تضمین کنید. با کجارو همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی یکی از موارد مهمی است که  در هنگام مسافرت، به خصوص در سفرهای خارجی همواره باید مد نظر داشته باشید تا از تعطیلات خود بدون دغدغه لذت ببرید. با رعایت این هفت نکته می‌توانید سفری سالم، بدون بیماری و استرس داشته باشید و از لحظات به‌یادماندنی سفر در کنار خانواده لذت ببرید.

سلامتی در سفر

۱. پیش از سفر با پزشک مشورت کنید

مهم‌ترین کاری که قبل از برنامه‌ریزی برای سفر باید انجام دهید این است که با یک پزشک درباره‌ی واکسیناسیون، داروهای مورد نیاز و سایر موارد مشابه مشورت کنید. یکی از این موارد، برنامه‌ی سفر شما است. یک پزشک می‌تواند برنامه ی سفرتان را طوری تنظیم کند که احتمال مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون مالاریا یا تب زرد را کاهش دهد. پزشک با بررسی مسیر سفر شما، به شما در خصوص دور ماندن از اماکنی که احتمال ابتلا به بیماری‌های خاص در بعضی کشورها وجود دارد، توصیه‌هایی ارائه می‌کند.

سلامتی در سفر

۲. واکسیناسیون مورد نیاز برای سفر به مقصد مورد نظر را جدی بگیرید

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده‌ی آمریکا (CDC) واکسیناسیون مورد نیاز برای سفر به تمامی کشورها، عوامل تهدید کننده‌ی سلامتی و نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر به نقاط مختلف دنیا را با جزییات در اختیار عموم قرار داده است.

فرض کنید که تصمیم دارید به آروبا (Aruba: جزیره‌ای در جنوب دریای کارائیب) سفر کنید. این مرکز توصیه می‌کند که در سفر به این منطقه، به خصوص هنگامی که قصد دارید از مناطق روستایی بازدید کنید و غذاهای محلی را امتحان کنید، علاوه بر واکسیناسیون روتین باید واکسن هپاتیت A و تیفوئید (حَصبه) را نیز دریافت کنید. به علاوه این مرکز هشدارهایی برای سفر به این منطقه دارد؛ از جمله اینکه پشه‌های این منطقه ممکن است حامل ویروس زیکا باشند. طبق توصیه‌ی این مرکز، زنان باردار باید از سفر به این منطقه اجتناب کنند. زنانی که برای باردار شدن برنامه‌ریزی می‌کنند باید برنامه‌ی سفر خود را با پزشک در میان بگذارند.

تعدادی از کشورهای آفریقایی برای اجازه‌ی ورود به مسافران، مدارکی دال بر انجام واکسیناسیون مورد نیاز در خواست می‌کنند. در صورتی که این مدارک را به همراه نداشته باشید و واکسیناسون را انجام نداده باشید، نمی‌توانید از مرز عبور کنید و باید به خانه برگردید یا اینکه می‌توانید در فرودگاه واکسن را دریافت کنید تا اجازه ی ورود بگیرید.

سلامتی در سفر

۳. اطمینان حاصل کنید که بین زمان واکسیناسیون و سفر فاصله‌ی کافی وجود دارد

برخی از واکسن‌ها برای تاثیرگذاری به زمان نیاز دارند. تعدادی از واکسن‌ها بین ده روز تا دو هفته زمان نیاز دارند تا بتوانند بدن شما را در برابر بیماری ایمن کنند. برخی از واکسن‌ها مانند هپاتیت آ نیز در چند مرحله در یک دوره‌ی یک ماهه تقسیم‌بندی می‌شوند.

یکی دیگر از واکسن‌هایی که باید قبل از سفر به آن توجه داشته باشید، واکسن هاری است. تعداد زیادی از سگ‌ها و میمون‌های وحشی که در خیابان‌های برخی از نقاط دنیا سرگردان هستند، ممکن است به بیماری هاری مبتلا باشند و سلامتی شما را تهدید کنند. متاسفانه تعداد کمی از مسافران به این مسئله توجه می‌کنند.

سلامتی در سفر

۴. خودتان را برای شرایط سخت و اضطراری آماده کنید

در سفر به کشورهای دیگر حتما اخبار محلی را پیگیری کنید تا از حوادث طبیعی و وقایع و اتفاقات پیرامون خود اطلاع داشته باشید.

قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که بیمه‌ی مسافرتی با امکانات مناسب و مورد نیاز در اختیار دارید. بسیاری از بیمه‌ها، خدمات اورژانسی را پوشش نمی‌دهند. اگر بیمه‌ی مسافرتی شما این خدمات را پوشش نمی‌دهد، تا حد امکان از انجام فعالیت‌های پرخطر اجتناب کنید یا اگر تمایل به انجام چنین فعالیت‌هایی دارید از خدمات بیمه به طور کامل اطلاع کسب کنید.

سلامتی در سفر

۵. درباره‌ی داروهای پیشگیرانه تحقیق کنید و آنها را به همراه داشته باشید

اگر به یک کشور در حال توسعه سفر می‌کنید و تصمیم دارید تا در این سفر، طعم غذاهای محلی را امتحان کنید، بهتر است که مقداری داروی آنتی بیوتیک همراه خود داشته باشید. این داروها در شرایطی که ممکن است دچار مشکل اسهال مسافران شوید، به کارتان می‌آیند.

اگر به مناطقی سفر می کنید که مالاریا در آنها رواج دارد، قرص‌های ضد مالاریا به همراه داشته باشید. اگر تصمیم دارید که در طول سفر به ارتفاعات صعود کنید، داروهای پیشگیری از ارتفاع‌زدگی را تهیه کنید. پزشک شما با توجه به سوابق پزشکی، شرایط فعلی، برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سفر و مقصد مورد نظرتان می‌تواند تمامی داروهای مورد نیاز را برایتان تجویز کند تا در سفر به همراه داشته باشید.

سلامتی در سفر

از میان سایر داروهایی که می‌توانید بدون نسخه‌ی پزشک تهیه کنید و به همراه داشته باشید، این موارد را می‌توان نام برد: داروهای مسکن برای بهبود سردرد، داروهای دفع حشرات، لوپرامید (Loperamide) و بیسموت ساب سیترات (Bismuth subcitrate) و ساب سالیسیلات برای مشکلات گوارشی.

فراموش نکنید که داروهایی را که روزانه برای شرایط فعلی‌تان مصرف می‌کنید همراه داشته باشید. داروهایی مانند انسولین، قرص‌های بیماری قلبی و قرص‌های پیشگیری از بارداری.

بسیاری از مسافران معمولا داروهای همیشگی خود را در سفر فراموش می‌کنند یا مصرف آنها را قطع می‌کنند؛ در صورتی که نه تنها باید به مصرف داروهای روتین خود ادامه دهند، بلکه باید مقدار بیشتری دارو از میزان مورد نیازشان به همراه داشته باشند تا در شرایط اضطراری و تاخیر در بازگشت با مشکل مواجه نشوند.

سلامتی در سفر

۶. از مصرف آب لوله‌کشی و تکه‌های یخ اجتناب کنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند استفاده از آب لوله‌کشی در یک اقامت‌گاه پنج ستاره یا قطعات یخ در یک رستوران که از آب‌های تصفیه شده استفاده می‌کند، بدون اشکال خواهد بود. اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می‌کند که در سفر به کشورهای در حال توسعه حتی در شهرها نیز از آب‌های معدنی و بسته‌بندی شده برای نوشیدن و شستن دندان‌ها استفاده کنید. این مرکز خاطر نشان می‌کند که ممکن است در تهیه‌ی آب‌میوه‌ها و قطعات یخ نیز از آب ناسالم استفاده شده باشد یا سبزیجات و میوه‌هایی که به شکل خام سرو می‌شوند ممکن است با آب ناسالم شسته شده باشند و شما را بیمار کنند.

سلامتی در سفر

به گزارش این مرکز، نزدیک به ۳۰ تا ۷۰ درصد مسافران در جریان سفر خود بیماری اسهال مسافران را تجربه می‌کنند که عامل آن در دسترس نبودن آب سالم است. در دسترس نبودن آب سالم برای آشامیدن و شستن دست‌ها سبب بروز بیماری‌هایی می شود که ارتباط مستقیم با رعایت نکات بهداشتی دارد.

در کشورهای آسیایی، خاور میانه، آفریقا و آمریکای لاتین احتمال ابتلا به اسهال مسافران بیشتر است. در آمریکای شمالی، شمال و غرب اروپا و کشورهای استرالیا، نیوزیلند و ژاپن، کم‌ترین احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. در شرق اروپا، آفریقای جنوبی و جزایر کارائیب، احتمال ابتلا به این بیماری میانه است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که هر چه به مناطق روستایی نزدیک‌تر شوید، احتمال بروز بیماری افزایش می‌یابد.

سلامتی در سفر

۷. از سالم بودن مواد غذایی مصرفی خود اطمینان حاصل کنید

به لطف برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با سفر و تبلیغات گسترده، امروزه گردشگری غذایی بیش از گذشته مورد توجه مسافران و گردشگران سراسر دنیا قرار گرفته است. گردشگران زیادی برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای ملل مختلف به کشورهای سراسر دنیا سفر می‌کنند.

سلامتی در سفر

پزشکان همواره توصیه می‌کنند که به غذایی که در سفر می‌خورید، به شدت دقت کنید. البته این به معنای منع کردن شما از خوردن غذاهای محلی نیست. اگر در طول سفر به اسهال مسافران دچار شدید و علائم شما با مصرف آنتی بیوتیک بهبود نیافت یا اگر تب و خونریزی نیز به علائم بیماری شما افزوده شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

قبل از اینکه دچار چنین مشکلی شوید، این نکته‌ها را مد نظر داشته باشید:

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرده است که غذاهای بخارپز شده یا غذاهای خشک و بسته‌بندی شده به دلیل پختن در دمای بالا و طی کردن فرایندی که میکروب‌ها را نابود می‌کند، معمولا سالم‌تر هستند. احتمال آلودگی غذاهای خام از میوه و سبزی گرفته تا گوشت و غذاهای دریایی، بیشتر است و پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف آنها در سفر اجتناب کنید.

سلامتی در سفر

در مورد غذاهای خیابانی نیز این قانون حاکم است. غذاهای بخارپز شده و داغ معمولا سالم‌تر هستند.

در مصرف گوشت حیوانات وحشی، خفاش، میمون و انواع جوندگان دقت کنید. این مواد غذایی ممکن است حامل بیماری‌هایی نظیر سارس و ابولا باشند.

سلامتی در سفر

فراموش نکنید که سلامتی یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است. با رعایت این چند نکته‌ی ساده می‌توانید سفری سالم و به یادماندنی را در دفتر خاطرات زندگیتان ثبت کنید.

مطالب مرتبط:

منبع huffingtonpost

دیدگاه