روزشمار: ۱۰ اردیبهشت؛ روز ملی «خلیج فارس»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۵
روزشمار: ۱۰ اردیبهشت؛ روز ملی «خلیج فارس»

۱۰ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز خروج پرتغالی‌ها از ایران به‌عنوان «روز ملی‌ خلیج‌ فارس» انتخاب شده است. این روز،‌ با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ در سال ۱۳۸۴ به‌ تقویم‌ ایران‌ اضافه‌ شد.

امروز در تاریخ ایران روز مهمی است. شاه عباس صفوی با کمک انگلیسی‌ها در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.

تیرماه سال ۱۳۸۴ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ ایران و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز یعنی ۱۰ اردیبهشت ماه را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ «خلیج‌ فارس‌» نام‌گذاری‌ کرد.

«خلیج فارس» ایران در طول تاریخ مدّون خود از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بوده و هست. از جمله ویژگی‌های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن است. ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب‌های آزاد، باعث شده تا منطقه از لحاظ تجاری و نظامی، به خلیج فارس وابسته شود.

اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی‌همتا تبدیل کرده و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای را به سوی خود جلب کرده است.

ارزش‌های عظیم اقتصادی و موقعیت سوق‌الجیشی و سیاسی خلیج فارس از قدیم‌الایام تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه‌طلبی در منطقه کرده و باعث شده تا آن‌ها بکوشند همواره سیاست خود را بر این منطقه تحمیل کند.

ازاین‌رو «خلیج فارس»، همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین‌های حاشیه آن نیز از این کشمکش‌ها متأثر شده‌اند. به‌گونه‌ای که زندگی سیاسی و اقتصادی این کشورها با توجه به مسائل و جریان‌های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می‌گیرد.

اماراتی‌ها، کویتی‌ها و عربستانی‌ها از غافله‌سالاران این جریان هستند، آن‌ها به‌دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافات‌شان بر سر جزایره سه‌گانه از نام مجعول خلیج (ع ر ب ی) استفاده می‌کنند. جریانی که البته ریشه در سال‌ها پیش دارد. در دهه ۱۳۳۰ شمسی به تحریک انگلیسی‌ها کشورهای عربی این نام جعلی را برای «خلیج فارس» انتخاب کردند. البته این نام‌گذاری ابتدا به‌گونه‌ای دیگر صورت گرفت، اما چون با اقبال مواجه نشد، تغییر پیدا کرد. دولت انگلیس در سال ۱۲۱۹ شمسی، نام دریای بریتانیا را برای خلیج فارس به کار بردند اما این نام پذیرشی نیافت و آن را رها کردند.

این در حالی است که تا اوایل دهه ۱۹۶۰ درباره نام «خلیج فارس» هیچ‌گونه بحث و جدلی در میان نبوده و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و آمریکایی، دانشنامه‌ها و نقشه‌های جغرافیایی این کشورها با نام خلیج فارس در تمام زبان‌ها یاد شده است.

به هر حال این شیطنت‌ها آن‌قدر گسترش یافت تا اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله تبلیغاتی با اقدامات اعراب تصمیم گرفت یک روز ملی را به «خلیج فارس» اختصاص دهد.

ما هم به احترام ایران در این روز می‌ایستیم و همه یک‌صدا نام «خلیج فارس» را فریاد می‌زنیم تا هرگونه دست‌درازی به آن را محکوم کنیم.

در همین روز

۱. قانون اختصاص پنج ميليون تومان اعتبار برای مخارج راه‌آهن به تصويب مجلس رسيد. (۱۳۰۶ شمسی)

۲. بانک ملی ایران چک‌های مسافرتی منتشر کرد. (۱۳۴۹ شمسی)

۳. اشغال مسلحانه سفارت ايران در لندن (۱۳۵۹ شمسی)

۴. جشن چهلم نوروز

۵. روز جهانی رقص

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه