روزشمار: ۲۷ فروردین؛ تولد لئوناردو داوینچی نقاش، معمار و طراح اولین هلیکوپتر

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۷ فروردین؛ تولد لئوناردو داوینچی نقاش، معمار و طراح اولین هلیکوپتر

«لئوناردو دی سر پیرو داوینچی» متولد ۱۵ آوریل سال ۱۴۵۲ میلادی، دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود.

«لئوناردو داوینچی» معمولا به‌عنوان نمونه‌ی بارز یک مرد رنسانس معرفی می‌شود. از او به‌طور گسترده به‌عنوان بزرگترین نقاش تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای نیز او را با استعدادترین شخصی می‌دانند که تاکنون در این جهان زندگی کرده است.

داوینچی اولین طراح هلیکوپتر و صدها اثر معماری دیگر به‌ شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیردریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است که آن‌ها را فقط در مقابل آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌ خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا است.

شام آخر

«مارکو روسکی» درباره‌ی او می‌گوید:

در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد لئوناردو وجود دارد، چشم‌انداز او از جهان اساساً منطقی است و نه اسرارآمیز و اینکه روش‌های تجربی به کار گرفته شده او برای زمان خودش غیرمعمول بود.

پیکره‌تراشی‌ و معماری

لئوناردو در روزگار خویش، به‌عنوان یک پیکر‌تراش و معمار شهرت کاملی داشت ولی هیچیک از مجسمه‌های ساخت وی باقی نمانده است و هیچ ساختمانی وجود ندارد که بتوان ساختش را به وی نسبت داد. از مشاهده‌ی انبوه نقشه‌های وی برای ساختمان‌های متراکم در مرکز چنین برمی‌آید که لئوناردو از لحاظ علاقه به این نوع ساختمان با دیگر معماران دوره‌ی رنسانس وجه مشترک داشته است. در میلان، لئوناردو به احتمال زیاد با برامانته‌ی معمار در تماس بوده است و وی نیز به هنگام کشیدن طرح‌های اولیه‌اش برای کلیسای بزرگ «سان پیترو» در رم حتما یکی از طراحی‌های لئوناردو را در نظر داشته است.

اما در عرصه‌ی پیکرتراشی، لئوناردو طراحی‌های متعددی از پیکره‌های عظیم سوار بر اسب از خود بر جای گذاشت که یکی از آن‌ها به مراحل کمال رسید و به‌صورت مدلی برای یادبود خاندان اسفورتسا درآمد. این پیکره‌ی سوار بر اسب که از سوی فرانسویان به هنگام اشغال میلان در ۱۴۹۹ هدف‌گیری شده بود، تکه‌تکه شد. لئوناردو از این رفتار فرانسویان با کارش برآشفت و از میلان رفت و مدتی به‌عنوان مهندس نظامی برای سزار بورژیا در دورهٔ تلاش وی برای تسلیم شهرهای رومانیا به دستگاه پاپ‌ها، کار کرد. سرانجام لئوناردو به میلان بازگشت و به خدمت فرانسویان درآمد. آنگاه به دعوت فرانسوای، شاه فرانسه، راهی آن کشور شد و آنجا به سال ۱۵۱۹ در کاخ کلو، بی آنکه اثری بر هنر آن‌ روز فرانسه گذاشته باشد، در ۲ می سال ۱۵۱۹ چشم از جهان فروبست.

طراحی هلیکوپتر

با شنیدن نام «لئوناردو داوینچی» اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، تابلوهای نقاشی ارزشمند اوست و شاید بیشتر مردم، داوینچی را یک هنرمند می‌دانند تا کسی که یک هلیکوپتر به تصویر کشید ولی هرگز سعی نکرد یکی از این هلیکوپترهایی که طرحش را ریخته بود، بسازد.

طرح هلیکوپتر داوینچی

در همین روز:

۱. در خراسان و آذربایجان زلزله رخ داد. (۱۳۵۱ شمسی)

۲. توفان در تهران خساراتی به بار آورد. (۱۳۵۵ شمسی)

۳. تصرف «قلعه‌ی الموت» توسط «حسن صباح» (۴۸۳ قمری)

۴. سنای روم «تابعيت» را در جريان تصويب قانون تعميم تابعيت رومی به گروه ديگری از ساكنان قلمرو اين كشور تعريف كرد. (۲۱۴ ميلادی)

۵. پيمان صلح صدساله ايران و روم که تنها ۲۷ ماه معتبر ماند. (۴۲۲ میلادی)

۶. درگذشت «فیلیپو برونلسکی» مجسمه‌ساز و معمار ایتالیایی (۱۴۴۶ میلادی)

۷. زادروز «پیترو کاتالدی» ریاضیدان و ستاره‌شناس ایتالیایی (۱۵۵۲ میلادی)

۸. درگذشت «خرم سلطان» همسر محبوب سلطان سلیمان قانونی و یکی از قدرتمندترین زنان در تاریخ عثمانی و از چهره‌های شاخص در دوران معروف به سلطنت زنان. (۱۵۵۸ میلادی)

۹. مراسم اختتامیه اولین بازی‌های المپیک در آتن، یونان (۱۸۹۶ میلادی)

۱۰. مسافران انگلیسی کشتی RMS تایتانیک در اقیانوس اطلس شمالی دو ساعت و چهل دقیقه پس از برخورد با یک کوه یخ در ساعت ۲:۲۰ غرق شدند و تنها ۷۱۰ نفر از ۲۲۲۷ مسافر و خدمه زنده ماندند. (۱۹۱۲ میلادی)

۱۱. سیل بزرگ می‌سی‌سی‌پی؛ مخرب‌ترین سیل در ایالات متحده آمریکا. (۱۹۲۷ میلادی)

۱۲. نخستین خودرو «ولوو» در سوئد ساخته شد. (۱۹۲۷ میلادی)

۱۳. زادروز «جان ال فیلیپس» کاپیتان و فضانورد آمریکایی (۱۹۵۱ میلادی)

۱۴. تاسیس رستوران مک دونالد توسط «ری کراک» (۱۹۵۵ میلادی)

۱۵. «دیزنی‌لند» ترکیه به روی مردم باز شد. (۱۹۸۳ میلادی)

۱۶. مراسم روز جهانی جوان برای اولین بار در میدان سنت پیتر واتیکان برگزار شد. (۱۹۸۴ میلادی)

۱۷. تحريم هوايی ليبی توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد (۱۹۹۲ میلادی)

۱۸. امضای توافق‌نامه ايجاد سازمان تجارت جهانی (۱۹۹۴ میلادی)

۱۹. سانحه هیلزبورو؛ در بازی لیورپول و ناتینگهام فارست در نیمه نهایی جام حذفی فوتبال انگلستان. به‌دلیل ازدحام و فشار جمعیت ۹۶ نفر از هوادران لیورپول جان خود را از دست دادند. (۱۹۸۹ میلادی)

۲۰. روز جهانی هنر

۲۱. روز خورشید در کره شمالی

۲۲. سال نوی بنگالی (Pohela Boishakh)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه