ثبت ملی اثر تاریخی کنده کاری‌های مهریان در کهگیلویه و بویراحمد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
ثبت ملی اثر تاریخی کنده کاری‌های مهریان در کهگیلویه و بویراحمد

به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، اثر تاریخی کنده‌کاری‌های مهریان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

«مسعود شفیعی» معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه اثر تاریخی کنده‌کاری‌های مهریان که از یادگاران دوره اشکانی است، در بهمن ماه سال جاری با شماره ۳۱۴۱۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت، گفت:

ثبت ملی آثار تاریخی افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی در محاکم قانونی و قضایی امکان جذب اعتبار لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می‌کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۲۰ اثر تاریخی دیگر این استان هم‌اکنون در حال انجام مراحل قانونی برای ثبت ملی است، گفت که ۷۲۶ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است که این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروان‌سراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.

وی بیان کرد که نقوش برجسته «تنگ سولک» در بهمئی، آثارسنگی «چین لوداب» ، شهر سنگی «دلی یاسیر» کهگیلویه ،«قلعه کی نصیر بهادر» بویراحمد، «قلعه رئیسی»کهگیلویه ، «دو گوردو پا» در باشت از جمله آثار تاریخی مهم کهگیلویه و بویراحمد است.

شفیعی افزود که پل خیری و محمد و تنگ ملغان در گچساران ،قلعه ضرغام‌آباد کهگیلویه، تخت شاه نشین دنا، دژسلیمان ، شهر قدیم دهدشت، قلعه گنجو،، قعه اسکندرخان چرامی، استودان‌های تنگ ماغر-بهمئی ، پل سنگ و ساروچ گچساران و قلعه گل‌ بخشی دیگر از یادگارهای نیاکان گذشته در کهگیلویه و بویراحمد است و قلعه دختر کهگیلویه ، پل بریم باشت، چهارطاقی خیرآباد گچساران، دخمه سنگی تنگ ماغر ، روستای کارند بهمئی از دیگر آثار ارزشمند تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار سردار آریوبرزن می‌شناسند.

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

به گفته باستان‌شناسان کنده‌های تاریخی مهریان که نظیر آن در برخی نقاط دیگر کشور از جمله نوش‌آباد کاشان، خمین و همدان وجود دارد می‌توانند مکان‌های برای گردشگری باشند.

به گفته کارشناسان راهروها، کانال‌ها، هواکش‌های موجود در این معماری کهن در کنار یافته‌های باستان‌شناسی از سوی کاوشگران و برخی کوزه‌ها ، خمره و اشیای تاریخی یافته شده در دست کنده‌های مهریان، این منطقه را به‌عنوان یک سایت باستانی و نقطه مهم جذب گردشگر تاریخی مورد توجه قرار داده است.

منطقه مهریان در پنج کیلومتری مرکز یاسوج قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه