دهلی، شهر سرزنده‌ هند

بهداد خسور | سه شنبه, ۲۵ اسفند ۹۴ ساعت ۲۲:۱۵

اگر رویای سفر به کشور زیبای هندوستان را در سر دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سری هم به شهر زیبای دهلی بزنید. شهری پوشیده از آثار زیبا که سبک زندگی مردم آن حتما نظر شما را به خود جلب می‌کند. با این مقاله‌ی کجارو درباره‌ی دهلی همراه شوید تا گوشه‌هایی از جذابیت این شهر را به شما معرفی کنیم.

پایتخت شلوغ و پر سر و صدای هندوستان مثل یک بمب ساعتی است و انگار قرار است هر لحظه منفجر شود. اما اگر با دقت به اطراف نگاه کنید می‌بینید که دهلی بیش از آنچه که شما فکر می‌کنید بین‌المللی، هنری و سبز است.

پایتخت هندوستان از آن دسته مکان‌هایی نیست که به‌آرامی با آن آشنا شوید. این شهر از ابتدای ورود شما را در آغوش می‌کشد و میان دنیایی از رایحه‌ها و صداهایی هل می‌دهد که انگار مدام دور سر شما می‌چرخند. دهلی کلان‌شهر باشکوه هندوستان است. مطمئنا هرج و مرج و بی‌نظمی در دهلی چیز عجیبی نیست، اما چیزی که حیرت‌انگیز است گوشه و کنارهای نهان آرام و فرهنگی این شهر است که دهلی در آن‌ها جنبه‌ی هنری بین‌المللی خود را در آغوش کشیده است.

delhi-art

میلیون‌ها نفر سالانه از این شهر بازدید می‌کنند، اما فقط تعداد اندکی برای دیدن خود شهر به آنجا می‌روند. در واقع دهلی برای افرادی که به این شهر می‌آیند حکم یک توقفگاه را دارد تا پس از آن به مسیر خود ادامه دهند. بنابراین معمولا افرادی که به دهلی می‌آیند پس از توقفی کوتاه و بازدیدی شتاب‌زده از شهر مسیر خود را به‌سمت شمال و به سوی کوه‌های هیمالیا، به‌سمت شرق برای دیدن رود گنگ (Ganges)، به‌سمت غرب برای بازدید از کاخ‌ها و قلعه‌های راجستان یا به‌سمت جنوب برای دیدن تاج محل و مناطق حفاظت شده‌ی ببرها ادامه می‌دهند. اما اگر شما روزی به هندوستان رفتید و در مسیرتان به شهر دهلی رسیدید، به‌سادگی از آن عبور نکنید.

دهلی شهری بزرگ است که به سرعت و جسورانه در حال تغییر است تا نظرات منفی جامعه‌ی بین‌المللی را تغییر دهد و با بمبئی وارد عرصه‌ی رقابت شود. کافی است چند روزی در دهلی بمانید تا شهری را ببینید که هم روحانی و معنوی است و هم کثیفی و فساد در گوشه و کنار آن موج می‌زند. دهلی بیش از ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از این لحاظ پس از توکیو عنوان دومین شهر پرجمعیت دنیا را در اختیار دارد. اگر در شهر قدم بزنید می‌بینید که این شهر کاملا به دو قسمت قدیم و جدید تقسیم شده است. شهر قدیم دهلی پوشیده از خیابان‌های تنگ و تاریک مال‌رو است و بوی ادویه‌های هندی که از دکه‌های کنار خیابان در فضا پراکنده می‌شود کوچه‌های پرپیچ‌وخم آن را پوشانده است. در طرف مقابل دهلی نو وجود دارد که در سمت جنوبی دهلی واقع شده است. دهلی نو تمیز، آرام و سبز است و خیابان‌هایی بلند و پهن دارد که در کنار آن‌ها خانه‌ها و عمارت‌های زیبایی وجود دارند. این خانه‌ها به دست انگلیسی‌ها و هنگامی که در سال ۱۹۳۱ دهلی توسط آن‌ها پایتخت اعلام شد بنا شده‌اند.

البته پیشینه‌ی دهلی به سال‌ها پیش از حکومت انگلیسی ها بر هند بازمی‌گردد. مدت‌ها قبل از اینکه انگلیسی‌ها در سال ۱۸۵۸ به دهلی بیایند این شهر بین حاکمان مختلف دست به دست می‌شد. قبل از اینکه جنگجوی خونخوار ازبک – تیمور لنگ – در ۱۳۰۰ بر این شهر حکومت کند، دهلی در دست مغول‌ها بود. تاریخ درخشان دهلی بنیانی را بنا نهاده که همچنان میان بلوارها، پل‌های هوایی و معابد مجلل پوشیده از تاج گل‌های یاس و قلعه‌های باستانی و مساجد باشکوهی که از آزمون زمان سر بلند بیرون آمده‌اند باقی مانده است. بنابراین بهتر است در گوشه و کنار شهر بچرخید و ببینید چه چیزی می‌تواند گردشگران را به اینجا بکشاند.

مکان‌های دیدنی و فعالیت‌های جذاب در دهلی

قلعه‌ی سرخ: این قلعه مقام اول جاذبه‌‌های گردشگری دهلی را در اختیار دارد و به نام لال قلعه (Lal Qila) هم شناخته می‌شود. لال قلعه از ماسه سنگ‌های سرخ رنگ ساخته شده و شاه جلال در اواسط قرن هفدهم میلادی دستور ساخت بنا را داده است. اگر با دقت به دروازه‌ی لاهور این قلعه نگاه کنید آثار گلوله‌های شلیک شده در جنگ اول استقلال هند در برابر بریتانیا را مشاهده می‌کنید.

گالری ملی هنرهای نوگرا: مکانی فوق‌العاده برای افرادی که دوست دارند با پیشرفت هنر در دهلی آشنا شوند. این گالری در دهه‌ی ۱۹۲۰ توسط معمار سرنشناس بریتانیایی ادوین لوتینز (Edwin Lutyenz) طراحی شده و آثار هنری منتخب دو سده‌ی گذشته در آن به نمایش گذاشته شده است.

گاندی اسمیریتی (Gandhi Smriti): می‌توانید با رفتن به محلی که گاندی در ۳۰ ژانویه‌ی ۱۹۴۸ ترور شد به او ادای احترام کنید. در این موزه که در اصل یک خانه بوده لوازم شخصی گاندی مثل عصا و عینک او به نمایش گذاشته شده‌اند.

دروازه‌ی هندوستان: طرح این طاق ۴۰ متری از طاق پیروزی پاریس الهام گرفته شده و برای یادبود کشته شدگان جنگ ۱۹۱۹ افغانستان در سال ۱۹۲۱ ساخته شده است. امروزه خانواده و زوج‌های جوان برای پیک‌نیک روی چمن‌های اطراف این طاق می‌نشینند.

چاندنی چوک: شلوغ‌ترین خیابان دهلی قدیم که بیش از ۳۰۰ سال است که بازار مرکزی این شهر است. از سمبوسه و ادویه گرفته تا ساری‌های هندی در مغازه‌های این خیابان پیدا می‌شود. فقط مواظب باشید که هنگام راه رفتن در این خیابان بین مغازه‌داران و عابران دیگر له نشوید!

sightseeing-delhi

مسجد جامع: گفته می‌شود که این مسجد بزرگترین مسجد هند است و حیاط مرکزی آن گنجایش ۲۵۰۰۰ عبادت‌گزار را دارد. این مکان مقدس از سنگ مرمر سفید و ماسه‌ سنگ قرمز ساخته شده و بیش از ۵۰۰۰ کارگر در ساخت آن نقش داشتند.

jama-masjid-delhi

راج پت (Rajpath): راج پت به‌معنای راه پادشاهان، بلواری به طول ۲/۶ کیلومتر در دهلی نو است که به‌عنوان مسیر تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما در این مسیر زیبا قدم بزنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

 تور دوچرخه‌سواری: برای اینکه در خیابان‌های دهلی دوچرخه‌سواری کنید لازم نیست حتما دیوانه باشید اما کمی دیوانه‌بازی به شما کمک می‌کند تا این کار را انجام بدهید! اگر احساس می‌کنید انسان پر دل و جراتی هستید، برای یک دوچرخه‌سواری فراموش‌نشدنی وارد ازدحام ریکشا‌ها، کامیون‌ها، گاوها و توک توک‌ها (اتوریکشا) بشوید و چرخی در خیابان‌های اصلی و فرعی دهلی بزنید.

آرامگاه همایون: طبق گفته‌ها این آرامگاه الهام‌بخش ساخت تاج محل بوده است. این کاخ که به سبک معماری ایرانی ساخته شده آخرین استراحتگاه همایون، فرمانروای مغول بوده و در سال ۱۵۷۲ میلادی ساخته شده است.

یک محلی‌ باشید

women-delhi

از تونل‌ها استفاده کنید: هرگز در دهلی از اتوبوس استفاده نکنید اما استفاده از متروی دهلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متروی دهلی ۶ خط دارد که تقریبا تمام شهر را پوشش می‌دهد. متروی دهلی علاوه بر اینکه سریع و امن است بسیار ارزان هم هست و یک کارت گردشگری ۳ روزه برای استفاده از این مترو تنها ۳ پوند (۱۴۷.۰۰۰ تومان) قیمت دارد.

وقت استفاده از دست است: مانند محلی‌ها رفتار کنید و غذا را با دست‌هایتان میل کنید، اما مواظب باشید که فقط از دست راست استفاده کنید. در فرهنگ هندی از دست چپ برای کاربردهای دیگری مثل دستشویی رفتن استفاده می‌شود.

eat-with-hands

چند نکته‌ی دیگر: فرهنگ انعام دادن در دهلی اندکی متفاوت است. اکثر رستوران‌های لوکس مبلغ سرویس را به فاکتور شما اضافه می‌کنند و انعام دادن به راننده‌ی تاکسی لازم نیست. البته اکثر راننده‌های تاکسی انتظار انعام ندارند اما در صورتی که به آن‌ها انعام بدهید از آن استقبال می‌کنند، در واقع گرفتن هر مبلغی بیش از چیزی که تاکسی‌متر نشان می‌دهد امری غیر قانونی است. رُند کردن مبلغ کرایه هم امری قابل‌قبول و رایج است.

auto-rickshaw

غذا خوردن در دهلی

restaurants-delhi

ترس از مسمومیت را کنار بگذارید. بعضی از بهترین و همچنین متنوع‌ترین تجربه‌ی خوراکی‌ها در کل هند در این شهر در اختیار شما است. پس فراموش نکنید که بدون هیچ ترسی حسابی به شکم خود برسید.

رستوران کریم (Karim’s Restaurant): در این رستوران می‌توانید به واسطه‌ی آشپزخانه‌‌ای که در معرض دید مشتریان قرار دارد آشپزها را در حال تهیه‌ی همان خورشت‌ها و کباب‌هایی که بیش از صد سال پیش در هنگام افتتاح رستوران سرو می‌شد تماشا کنید. اگر انسان ماجراجویی هستید حتما مغز سرخ شده‌ی بز را امتحان کنید.

آشپزخانه‌ی کشمیری (Kashmiri Chiken): این رستوران توسط یک مادر و دختر اداره می‌شود. در این رستوران روستایی، غذاهای خانگی مربوط به ایالت شمالی هند طبخ می‌شوند. کوفته‌های گوشت در آب‌گوشت زعفرانی و خورشت بادمجان به‌همراه تمر هندی و زیره از غذاهای معروف این رستوران هستند.

رستوران ایندین اکسنت (Indian Accent): یک رستوران کاری (Curry) سطح بالا که قرار است شعبه‌ای هم در نیویورک تاسیس کند. غذاهای این رستوران مثل کوفته‌های چیکن تیکه (Chicken Tikka)، خورشت گوشت دنده و ماسالای گوشت ران گوسفند تحت نظر سر آشپز مانیش مهروترا (Manish Mehrotra) پخته می‌شوند و با بیش از هشت نوع نان محلی سرو می‌شوند.

خرید

وقتی حرف خرید به میان می‌آید، بازارهای دهلی حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را هم پشت سر می‌گذارند. اگر خواستید از بازارهای دهلی چیزی بخرید، چانه زدن را فراموش نکنید.

shopping-delhi

موتی بازار (Moti Bazaar): این بازار در نزدیکی چاندی چوک واقع شده و محل مناسبی برای خرید مروارید و پشمینه است.

خیابان کینگز پارک: این مرکز فرهنگی جدید که در قسمت غربی دهلی واقع شده، بازار محلی مدرنی دارد که همه جور خرده ریز در آن پیدا می‌شود.

چای: شما می‌توانید مرغوب‌ترین انواع چای هندی را از فروشگاه چای میتال (Mittal) خریداری کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل چای‌های مختلف را به انتخاب خود مخلوط و خریداری کنید.

بازار خان (Khan Market): کتاب‌خوان‌ها و افرادی که به صنعت مد علاقه‌مند هستند از دیدن مغازه‌های این بازار لذت خواهند برد. بوتیک‌های مطرح، خیاطی‌های معروف و مغازه‌های دکوراسیون داخلی فراوانی در بازار خان وجود دارد.

هنر:‌ مجموعه‌ی چشمگیری از پارچه‌های دستباف و ظروف سفالی زیبا در مغازه‌های فروش هدیه در موزه‌ی ملی صنایع دستی پیدا می‌شود.

اقامت در دهلی

در سال‌های اخیر تعریف اقامت در دهلی تغییر فراوانی کرده است. بنابراین دیگر هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ برنده‌ی این عرصه در دهلی نیستند.

hotel-delhi

آماریا هاولی (Amarya Haveli): این هتل ۹ اتاق رنگارنگ دارد که هرکدام از آن‌ها متمایز از دیگری آراسته شده‌اند که اتاق یاقوت آبی نظر ما را به خود جلب کرد. قیمت اتاق‌های دو تخته‌ی این هتل از ۷۰ پوند (۳۴۳.۰۰۰ تومان)‌ شروع می‌شود.

هتل تاج محل: همه چیز این هتل شگفت‌انگیز است، از فواره‌ی مرمری لابی هتل و گنبدهای مغولی آن تا اتاق‌هایی که با هنر اصیل هندی دکور شده‌اند، نظر شما را جلب می‌کنند. کمترین قیمت اتاق‌های دو تخته‌ی این هتل برای هر شب ۱۵۱ پوند (۷۴۰.۰۰۰ تومان)‌ است.

کاخ لیلا: در این هتل ۲۵۵ میلیون پوندی، تخت شما میان لوسترهای بزرگ آویزان از سقف، آثار هنری راجستانی و گنبدهای طلاکاری شده قرار دارد. همچنین یک استخر روباز روی پشت بام این هتل وجود دارد. قیمت اتاق‌های دو تخته‌ی این هتل ۳۴۵ پوند (۱.۶۹۰.۰۰۰ تومان) است.

اطلاعات ضروری

طریقه‌ی رفتن به دهلی

اکثر شرکت‌های معتبر هواپیمایی به‌صورت روزانه یا هفتگی پروازهایی به‌سمت فرودگاه بین‌المللی گاندی دهلی دارند. افرادی که به‌وسیله‌ی قطار از دیگر نقاط هند به‌سمت دهلی می‌آیند هم به احتمال زیاد در ایستگاه قطار دهلی نو در پاهارگنج (Paharganj) از قطار پیاده می‌شوند.

گشت‌وگذار در شهر

گشت‌وگذار در دهلی بسیار ساده و راحت است. تاکسی، ریکشا و توک توک‌ها بسیار ارزان هستند و در همه جای شهر حضور دارند. البته حتما به راننده مقصد دقیقتان را چند بار گوشزد کنید، چون حتی اگر متوجه هم نشده باشند وانمود می‌کنند که مقصد مورد نظر شما را می‌دانند. سفر با تاکسی یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر در دهلی گاهی بسیار طولانی و خسته‌ کننده می‌شود اما با این وجود بسیار سرگرم‌کننده است. گاهی اوقات به‌ویژه در دهلی قدیم ترافیک واقعا آزاردهنده می‌شود. بنابراین اگر مقصد مورد نظر شما در مسیر یکی از خط مترو شهر است، از مترو استفاده کنید.

bicycle-rickshaw

مناسب‌ترین زمان برای رفتن به دهلی

سعی کنید تابستان به دهلی نروید زیرا دمای هوا گاهی تا ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد. اواخر اکتبر تا اواسط ماه مارس (اوایل آبان تا اواخر اسفند) زمان مناسبی برای بازدید از دهلی است زیرا باران‌های موسمی تمام شده و آب و هوای مناسبی هم دارد. در بازه‌ی زمانی آبان تا اوایل دی ماه می‌توانید انتظار دمای هوای حدود ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را داشته باشید که بسیار دلپذیر است. از اوایل بهمن تا اوایل اسفند هوا ممکن است بسیار سرد شود و گاهی دمای هوا به زیر صفر می‌رسد.

مواردی که باید درباره‌ی دهلی بدانید

روادید: افرادی که ملیت ایرانی دارند باید پیش از رفتن به هند برای گرفتن روادید اقدام کنند.

سلامتی و بهداشت: در باره‌ی بیماری‌هایی مثل هپاتیت نوع A، بیماری های تیفوئیدی، فلج اطفال و مالاریا احتیاط لازم را داشته باشید.

کد بین‌المللی:‌ ۱۱ ۹۱ ۰۰

اختلاف زمانی: GMT +5.5

اطلاعات بیشتر

Delhi Tourism

Indian Tourism

مطالب مرتبط:

منبع natgeotraveller

دیدگاه