هفته‌نامه؛ از روند نزولی گردشگری ترکیه و مصر تا سفر به پاریس با بلیت کجارو

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۸ بهمن ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین اخبار گردشگری در هفته‌ای که گذشت، با کجارو همراه باشید.

 

 

 خبرهای گردشگری این هفته، تحت شعاع نقش پررنگ مسکو در  فرازوفرودهای صنعت گردشگری خاورمیانه قرار داشت. مصر و ترکیه دو کشور پرگردشگر منطقه، پس از تحولات ماه‌های اخیر و سقوط دو فروند هواپیمای روسی، یکی به دست دولت ترکیه و دیگری به دست داعش اما به نام ناامنی سرزمین اهرام، صنعت گردشگری خود را رو به سقوط می‌بینند. ایران اما، با همکاری‌های نزدیک اقتصادی و سیاسی با روسیه، این روزها چشم‌به‌راه سیل گردشگران روسی، در حال‌توسعه همکاری‌های دوجانبه و تسهیل شرایط برای گردشگران پرشمار این همسایه کهن شمالی است. گویند هر رفتی، آمدنی هم دارد، تنها یک هفته از بازتاب رسانه‌ای موج خبرهای سفر هیئت بلندپایه ایرانی به اروپا و دیدار حسن روحانی با پاپ فرانسیس دوم نگذشته بود، که خبر رسید هیئتی از واتیکان برای تعمیق روابط فرهنگی وارد کشورمان شدند. اعلام خبر ازسرگیری صدور روادید میان کشورمان و انگلستان، کشف‌های تازه در شهر سوخته و روند رو به رشد گردشگری در جهان از دیگر اخبار مهم این هفته بود. با کجارو همراه باشید تا با همه این‌ها و بیشتر به‌مرور این شماره از هفته‌نامه کجارو بپردازیم.

 

 گردشگری مصر در سراشیبی سقوط

 

مصر

هفته گذشته مقامات گردشگری مصر از زیان فلج‌کننده ماهانه ۲۵۰ میلیون دلاری صنعت گردشگری این کشور پس از سقوط هواپیمای روسی خبر دادند.

 در همین زمینه نشریه «الاهرام» مصر به نقل از «خالد فودا»، استاندار منطقه سینای جنوبی اعلام کرد:

میزان اشغال هتل‌ها در منطقه گردشگری «شرم‌الشیخ» و «غردقه» به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است که موجب ضرر ماهانه دو میلیارد پوندی (واحد پول مصر) معادل بیش از ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود.

پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری روس در صحرای سینا‌، روس‌ها تمامی پروازها را به مقصد مصر و انگلیس تمامی پروازها را به مقصد «شرم‌الشیخ» لغو کردند.

تروریست‌های داعش ادعا کرده‌اند که در این هواپیما بمب‌گذاری کرده‌اند و مقامات مسکو نیز در نهایت به این نتیجه رسیدند که انفجار عامل اصلی سقوط هواپیما بوده است‌، این در حالی است که مصر همچنان مشغول بررسی این موضوع است.

صنعت گردشگری مصر از سال ۲۰۱۱ و با اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور نزول قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد و مصری‌ها که پیش از آن سالانه پذیرای ۱۵ میلیون گردشگر بودند، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۹.۹ میلیون نفر گردشگر خارجی داشتند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گردشگران روس و انگلیسی حدود ۷۰ درصد از مجموع گردشگران ورودی به مصر را تشکیل می‌دهند و در صورتی که این روند نزولی ادامه یابد، اقتصاد وابسته به گردشگری مصر ضربه بزرگی خواهد خورد.

صنعت گردشگری بیش از ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و پیش از این سالانه ۳ میلیون گردشگر روس و یک میلیون گردشگر انگلیسی وارد خاک مصر می‌شدند.

 

ترکیه به‌همراه هواپیمای روس، گردشگری خود را هدف گرفته بود

ترکیه

ترکیه دیگر کشور پرگردشگر خاورمیانه، که با سیاست‌های ماجراجویانه سال‌های اخیر خود، لطمه‌ای بزرگ به صنعت گردشگریش وارد کرده، هنوز چندی نگذشته با سقوط درآمد حاصل از رونق گردشگری خود مواجه شده است.  این کشور حالا در چشم‌انداز سال میلادی جدید، با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود.

سال ۲۰۱۵ سالی پردردسر برای ترکیه هم در امور داخلی و هم در امور خارجی این کشور بود. رویکرد دولت در برابر این مشکلات سرنوشت گردشگری ترکیه را در ۲۰۱۶ نیز رقم می‌زند.

 دو انتخابات بزرگ و تغییر رویکرد درگروه‌های کرد و همچنین گسترش جنگ سوریه در قالب تروریسم جهادی از مشکلات عمده ترکیه در سال گذشته بودند.

وخیم شدن اوضاع با سقوط هواپیمای روسی و تغییر طبیعت همکارهای نظامی با آمریکا در نبرد با شبه نظامیان داعش و امکان فعال‌سازی مجدد روابط با اتحادیه اروپا بر سر سیل پناهندگان سوری از عمده‌ترین مسائل سیاست خارجی و امنیتی ترکیه درسالی بود که گذشت.

با چنین پیشینه‌ای در سال گذشته ناظران سال ۲۰۱۶ را برای ترکیه سالی دشوار می‌بینند که حل سه مشکل بزرگ داخلی و خارجی آن قبل از هرتدبیر دیگری برای ادامه رونق گردشگری آن الزامی است.

کاهش تنش‌های فزاینده با گروه‌های مخالف کرد

پیش از هر چیز دولت ترکیه باید راه حلی برای پایان بن‌بست کنونی در حل مناقشه با گروه‌های مخالف کرد این کشور بیابد، وضعیتی که امنیت را در این کشور بارها به خطر انداخته و عملیات تروریستی و خرابکاری متعددی را در مراکز گردشگری و مسافرتی ترکیه اجرا کرده است. کاملا روشن است که گروه پ. ک .ک، کاملا نشان داده است که قصد دارد به‌جای عملیات شبه نظامی در کوه‌ها، مردم غیر نظامی را در خیابان‌ها رودرروی پلیس قرار دهد و اگر دولت ترکیه راه حلی ابتکاری برای این موضوع ارائه نکند، این مشکل همچنان در سال ۲۰۱۶ گریبان این کشور و بیش ازهمه گردشگری آن را خواهد گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری و کاهش فضای قطبی

مشکل دیگر، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و قانون اساسی در این کشور است که پس از انتخابات ۲۰۱۵ و برنده شدن اردوغان  و اظهار برخی نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی وی به طرف جناح مخالف می‌تواند روند آشتی با حزب دموکراتیک جمهوریخواه (CHP) را سرعت بخشد. این کار به معنی نوعی نرمش نیز هست که اگر این آشتی‌جویی رخ دهد، می‌تواند سبب کاهش قطب‌بندی‌های سیاسی در کشور شود که برای اقتصاد و از جمله گردشگری ترکیه نیز خوب است.

یافتن شریک تجاری - گردشگری مناسب به‌جای روسیه

دربخش اقتصاد علاوه بر مسیرهای محدود تجاری درجنوب و شرق به‌دلیل مشکلات جدی در سوریه و عراق و نیز ایران و مصر، ترکیه اکنون از مشکلات ایجاد شده با روسیه نیز رنج می برد. به ویژٰه در بخش گردشگری و ساخت‌وساز که ترکیه می‌تواند تلاش های خود را برای یافتن جایگزین مناسب به سوی جذب سرمایه‌گذاری از طرف کشورهای منطقه خلیج فارس هدایت کند اما برای این کار نیز نیازمند  تامین امنیت و استقلال دادگاه‌ها در این کشور است که طبق نظر ناظران بازگشت و تمرکز بیشتر بر قانون اساسی دموکراتیک و روابط بیشتر با اتحادیه اروپا می‌تواند به ترکیه دراین زمینه کمک کند.

حل تنش‌های منطقه‌ای با سوریه - روسیه

ترکیه همچنین ناگزیر به یافتن راه حلی برای مشکلات ایجاد شده در روابط خارجی خود به‌ویژه در بخش سوریه - روسیه است که با سقوط هواپیمای روسی روزبه‌روز بدتر شده است. حل این مسئله می‌تواند به قیمت پایان دادن سیاست ترکیه در قبال سوریه طی چهار سال گذشته تمام شود.

برای مطالعه سایر چالش‌های پیش‌روی ترکیه می‌توانید از این صفحه از کجارو بازدید کنید.

علاوه بر این، اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر از محل گردشگری رشد و رونق بسیار یافته و به‌ویژه در سال‌های اخیر جایگزین مهمی برای برخی مقصدهای مهم گردشگری در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بوده است. اکنون کاهش سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی کشور تنها به‌دلیل چهره منفی و ناامن این کشور در رسانه‌های بانفوذ و تاثیرگذار بین‌المللی و سردی روابط با کشورهای همسایه تنها به‌دلیل ضعف دیپلماسی، به معنی زیان مالی بزرگی است که شاید جبران آن تا سال‌ها برای این کشور ممکن نباشد.

 

ایران چشم به راه گردشگران روس

گردشگران روسیه

 با اتفاقات روی داده در این دو کشور و نقش پررنگ مسکو در زوال گردشگری مصر و ترکیه، ایران که بیش از پیش با روسیه سیاست‌های مشترکی اتخاذ کرده چشم‌به‌راه جذب هرچه بیشتر گردشگران روسی است. در همین راستا، مسعود سلطانی‌فر از وجود زمینه‌های همکاری در حوزه گردشگری، حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و همکاری مراکز مطالعاتی و پژوهشی بین دو کشور ایران و روسیه خبر داد.

 معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با خبرگزاری "اسپوتنیک روسیه" گفت:

طبق دستورالعملی که به فرودگاه‌های بین‌المللی ایران از جمله امام‌خمینی تهران، شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان ابلاغ شده، تمامی توریست‌های روسیه و ۱۹۰ کشور جهان می‌توانند ویزای فرودگاهی ۳۰ روزه دریافت کنند که این ویزا پس از انقضاء برای ۱۵ روز دیگر هم قابل تمدید است.

سلطانی‌فر درباره همکاری ایران و روسیه در زمینه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی اظهار کرد: با توجه به اینکه کارشناسان دو کشور دارای توانمندی‌های خوبی در زمینه پژوهش، احیاء و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی هستند، زمینه همکاری در این بخش وجود دارد که در نشست‌های آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.همکاری مراکز مطالعاتی و پژوهشی و همچنین موزه‌های روسیه با مراکز پژوهشی و موزه‌های ایران، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و همکاری در زمینه مرمت و احیای اشیاء تاریخی و فرهنگی از دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به  سفر رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه به ایران طی هفته‌های آینده اشاره کرد و افزود که این سفر به‌منظور حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران صورت می‌گیرد، همچنین امضای سند تفاهم همکاری بین دو کشور از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه سفر رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه انجام می‌شود.

وی با اشاره به مسئله لغو روادید بین ایران و روسیه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تسهیل گردشگری، تسهیلات صدور ویزا برای اتباع کشورهای مختلف یا لغو ویزا است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه پیشنهاد لغو روادید بین دو کشور ایران و روسیه به مراجع ذیصلاح ارسال شده است، تصریح کرد: وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی با این لغو تدریجی روادید موافق هستند و ذهنیت بسیار خوبی در میان مسئولان دو کشور در این زمینه وجود دارد، در مرحله اول پیشنهاد شده است دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، لغو روادید شوند و در مراحل بعدی برای همه اتباع دو کشور لغو روادید صورت گیرد، تسهیل سفر گردشگران روسیه به ایران و همچنین گردشگران ایرانی به روسیه برای مسئولان دو کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود که ۴۴ میلیون گردشگر روس طی سال ۲۰۱۴ به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند که ایران به‌عنوان یک کشور همسایه باید بتواند بین ۳ تا ۵ درصد این گردشگران، یعنی حدود یک تا دو میلیون نفر را جذب کند، این در حالیست که در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۵۰ هزار گردشگر روس به ایران سفر داشته‌اند و برای جذب یک تا دو میلیون نفر گردشگر به‌طور قطع باید تسهیلات و امکانات خاصی تدارک دیده شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد که سالانه بین ۴ تا ۴.۵ میلیون گردشگر روس از ترکیه و حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون روس از مصر بازدید می‌کردند، اما پس از مشکلاتی که میان روسیه و ترکیه به وجود آمد در ماه‌های اخیر شاهد کاهش سفر گردشگران روس به این کشورها بوده‌ایم.

وی با اشاره به سفر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌همراه هیاتی از بخش خصوصی فعال گردشگری به روسیه افزود: در این سفر، بحث‌های بسیار سازنده‌ای بین مسئولان گردشگری روسیه در بخش خصوصی و دولتی و معاون گردشگری کشورمان صورت گرفت و مباحث مقدماتی برگزاری تورهای مختلف برای گردشگران روس مورد توافق دو طرف قرار گرفت.به دلیل تنوع اقلیمی در ایران و تفاوت آن با کشور روسیه، شهروندان روس که در اکثر مناطق این کشور دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه زیر سفر را تجربه می‌کنند، می‌توانند با سفر به ایران طی یک پرواز ۴ تا ۵ ساعته از هوای مطبوع جزایر کیش و قشم استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اماکن مذهبی و زیارتی ایران مقصد مناسبی برای گردشگران مسلمان روسیه است، یادآور شد: ایران یک کشور- موزه است که اماکن فرهنگی و تاریخی کم‌نظیر بسیاری در کرمان و یزد و اصفهان و شیراز و تبریز و دیگر شهرها دارد و علاوه بر امکانات رفاهی و تفریحی که در جزایر ایرانی همچون قشم و کیش وجود دارد، وجود مراکز تجاری در این مناطق، امکان خرید را هم برای گردشگران فراهم کرده است.

سلطانی‌فر به حضور سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف در بخش گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: در سفر هیئت ایرانی به ریاست معاون گردشگری به روسیه که در هفته‌های گذشته انجام شد، روس‌ها، ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری جایگزین ترکیه و مصر دانستند و با توجه به این علاقه‌مندی، در سفر آتی رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه که سرمایه‌گذاران این کشور هم حضور خواهند داشت، بسته سرمایه‌گذاری گردشگری معرفی خواهد شد و زمینه‌های همکاری بین مسئولان دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

تسهیل روادید، تعمیق روابط

تسهیل ویزا بین ایران و روسیه

با این شرایط خبر تسهیل صدور ویزا بین دو کشور قابل پیش‌بینی اما مسرت بخش بود. در هفته ای که گذشت بخش دیپلماسی سفارت ایران در مسکو اعلام کرد که سند تسهیلات روادید بین ایران و روسیه که با هدف تسهیل تردد اتباع دو کشور در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران امضا شد، شرایط را برای تبادل هیئت‌های تجاری، علمی و فنی بین دو کشور آسان‌تر کرده است.

طبق مفاد سند تسهیل ویزا از طرف جمهوری اسلامی ایران نهادهایی نظیر وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، اتاق‌های بازرگانی استانی، سازمان توسعه تجارت و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی می‌توانند با صدور معرفی‌نامه برای هر فرد حقیقی و حقوقی بازرگان (شامل شرکت‌ها و صاحبان صنایع) معرفی‌نامه صدور روادید به نمایندگی‌های کنسولی روسیه ارائه کند. از طرف روسیه نیز نهادهایی چون اتاق بازرگانی روسیه و اتاق‌های بازرگانی استان‌های روسیه، اتحادیه صنعتگران و کارفرمایان، سازمان اجتماعی کسب و کارهای کوچک و اتحادیه تولید کنندگان کالای روسیه می‌توانند برای تجار و صنعتگران این کشور معرفی‌نامه برای تسهیل صدور روادید تهیه و به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران منعکس کنند.

همچنین به موجب یکی از بندهای این سند به رانندگان کامیون‌ها و وسایل نقلیه که در فعالیت تجاری دخیل هستند، روادید کثیرالمسافره داده می‌شود. برای معرفی این افراد از طرف ایران، اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی (ایتسا) و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و از طرف روسیه اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای (آسماپ) این رانندگان را معرفی می‌کنند.

در بخش دیگری از این سند آمده است:

سفارت‌خانه‌های ایران و روسیه و سرکنسولگری‌های آن‌ها می‌توانند نسبت به صدور روادید چند بار ورود با اعتبار یک‌سال برای افرادی که شامل یکی از گروه‌های تعیین شده در متن سند باشند، اقدام کنند به شرطی که دریافت کننده روادید قبلا یکبار طی سال‌های گذشته روادید یکبار ورود به کشور میزبان را اخذ کرده باشد. سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور مجاز به صدور روادید ۵ ساله هم خواهند بود. سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور از زمان دریافت مدارک، باید طی حداکثر ۳ روز کاری نسبت به صدور روادید اقدام کنند. این زمان برای روادید چند بار ورود ۱۰ روز است.

همچنین دفترچه‌های ملوانی برای نخستین‌بار به‌عنوان مدرکی معتبر مانند گذرنامه شناسایی شده و خدمه کشتی‌های دو کشور که دارای گذرنامه یا دفترچه مذکور باشند، در انجام وظایف خود، یعنی برای ورود به بنادر کشور مقابل (که قبلا اعلام کرده‌اند) و اقامت موقت نیازی به روادید ندارند. اگر خدمه کشتی‌ها بخواهند به نقاطی خارج از محدوده کشتی محل توقف مسافرت کنند باید روادید دریافت کنند.

همچنین مطابق سند مذکور برای کلیه دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در هر دو کشور صرفاً درخواست کتبی دانشگاه یا موسسه میزبان یا حتی کارت دانشجویی یا گواهی ثبت نام، به‌منزله ادله کافی برای صدور روادید محسوب می‌شود. علاوه بر این افراد و گروه‌های فرهنگی و هنری از هر دو کشور با درخواست کتبی نهاد میزبان می‌توانند روادید دریافت کنند. طبق یکی از بندهای سند مذکور، افراد، تجار و صنعتگران از هر استان ایران و روسیه که دارای سند خواهرخواندگی هستند با درخواست کتبی شهردار یا استاندار می‌توانند روادید دریافت کنند. به‌علاوه گردشگران دو کشور به‌وسیله تورگردانان مستقر در کشور میزبان مبادله می‌شوند و تقاضای روادید آن‌ها نیز به این صورت ارائه می‌شود.

از سوی دیگر طبق مفاد این سند اتباع ایران و روسیه که مدارک معتبر مسافرتی‌شان مفقود شده است با معرفی‌نامه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور به مراجع ذی‌ربط، خاک کشور پذیرنده را ترک خواهند کرد. مجوز خروج برای این افراد رایگان خواهد بود. از سوی دیگر اتباع دو کشور که بنا به شرایط استثنایی و اضطراری نتوانند در مدت زمان اعتبار روادید، خاک کشور مقابل را ترک کنند، حق تمدید روادید به‌صورت رایگان برای مدت لازم را دارند. تشخیص شرایط استثنایی و اضطراری به عهده مقامات ذیصلاح دو کشور است.

از دیگر مفاد سند مذکور این است که اتباع ایران و روسیه می‌توانند علاوه بر سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور، به نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران و روسیه در سایر کشورها (کشورهای ثالث) مراجعه و مطابق با مفاد این سند روادید دریافت کنند.

رفتیم، آمدند؛ فرستادگان واتیکان در تهران

فرستادگان واتیکان در تهران

هر رفتی آمدنی هم دارد، در هفته‌نامه گذشته از جزیئیات سفر حسن روحانی به واتیکان و دیدار با پاپ نوشته بودیم، که این هفته خبر رسید هیئتی از فرستادگان واتیکان وارد تهران شدند. خبرها حاکی از آن بود که رئیس سازمان زیارت واتیکان در رأس هیاتی به ایران سفر کرد تا سرفصل جدیدی از تعاملات گردشگری بین طرفین آغاز شود.

 

فرستادگان واتیکان در تهران

رئیس سازمان زیارت واتیکان با همراهی جمعی از اعضای «سازمان زیارتی رُم» که راهنمای تور در مکان‌های زیارتی نیز هستند، در برنامه تهرانگردی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ترتیب داده بود، از کلیسای حضرت مردم، موزه این کلیسا و آتشکده آدوریان‌ در "گذر ادیان" و همچنین موزه جواهرات و کاخ گلستان بازدید کردند.

بازدید از جاذبه‌های پایتخت ایران با استقبال این هیئت همراه بود، آن‌چنان که اذعان کردند؛ نگرش آن‌ها به کشور و مردم مسلمان ایران از همان آغاز سفر تغییر کرده است.

 هیئت دینی واتیکان و رُم هنگام گشت شهری، بارها با سوال‌های متعددی از سوی مردم درباره علت استفاده از یقه سفید در لباس‌ کشیش‌های کاتولیک یا دلیل سفر آن‌ها در کهنسالی مواجه شدند که «جوانی بیالو»، مدرس راهنمایان تور برای اماکن مذهبی در پاسخ به سوال مربوط به یقه‌های سفید کشیش‌های کاتولیک، گفت: این نشانه‌ای از تعهد کشیش‌ها در برابر خداوند و نشانه تجرد آن‌ها است.

برای مشاهده مشروح این سفر به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 

 

ازسرگیری خدمات صدور ویزا در سفارت‌خانه‌های ایران و انگلیس

 

ظریف - هاموند

در هفته ای که گذشت وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که سفارت بریتانیا در تهران تا پایان ماه جاری میلادی بخش خدمات صدور ویزای خود را راه‌اندازی می‌کند. فیلیپ هاموند این خبر را در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در لندن اعلام کرد.

سفارت‌ بریتانیا در تهران بعد از چند سال تعطیلی، تابستان سال جاری خورشیدی و مدتی بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران بازگشایی شد، اما هنوز خدمات صدور ویزا در این سفارتخانه ارائه نمی‌شود.

در حال حاضر شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای بریتانیا باید از طریق کشوری ثالث اقدام کنند.

محمدجواد ظریف هم از راه‌اندازی بخش صدور ویزا در سفارت‌خانه ایران در لندن در "چند هفته آینده" خبر داده است.

هاموند در این دیدار گفت که دو طرف به‌دنبال بهبود روابط دو کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری هستند.

او ابراز امیدواری کرد که سفر ظریف "اولین دیدار از سفرهای مرتب و زیاد" او به بریتانیا و همین طور خودش به تهران باشد.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین گفت که دو طرف در پی برطرف کردن مشکلات موجود برای تسهیل روابط بین بانکی میان دو کشور بعد از رفع تحریم‌ها هستند.

هاموند در توییتر خود اولین سفر وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا در بیش از ۱۰ سال اخیر را نشانه گرم شدن روابط دو کشور خوانده است.

سطح روابط ایران و بریتانیا از حدود چهار سال پیش و در پی حمله عده‌ای از معترضان به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران به‌شدت کاهش پیدا کرد و سفارتخانه‌ها در هر دو پایتخت تعطیل شد.

اما بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران روابط دو کشور بهبود یافته و دو طرف گفته‌اند که خواهان پیشرفت روابط سیاسی و اقتصادی هستند.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به سوریه در لندن به سر می‌برد از این فرصت استفاده کرده و در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با دبیرکل سازمان ملل متحد، پادشاه اردن، امیر کویت، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیران انگلیس و ترکیه و همچنین وزیران خارجه سوئد، مصر و عراق در خصوص مسائل منطقه‌یی و بحران سوریه داشت.

همچنین در حاشیه این کنفرانس، ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص روند اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

 

هنرمند خوش اقبال با بلیط کجارو راهی پاریس می‌شود

امین آل شمس، برنده مسابقه عکاسی کجارو

مسابقه عکاسی «شهر من» با شرکت بیش از ۲۳۰۰ علاقه‌مند به عکاسی برگزار شد و آقایان و خانم‌ها امین آل شمس، زهرا مهری‌نیاری، جواد اسدی اردیل، هادی محسن تبار و مهدی فلاح توانستند با کسب مقام اول تا پنجم جوایز این مسابقه را از آن خود کنند. دیروز در مقر شرکت مسافرتی ایوار، جوایز این دوستان به آن‌ها تقدیم شد.

برندگان مسابقه عکاسی کجارو

۲ دی‌ماه با رای شما مخاطبان کجارو، برندگان مسابقه عکاسی «شهر من» مشخص شدند. در اجرای این مسابقه سعی کردیم همه چیز به بهترین و عادلانه‌ترین شکل ممکن صورت پذیرد. در این راه دو حامی عزیز نیز کجارو را همراهی کردند. وب‌سایت پین‌تا‌پین ارائه‌دهنده سرویس رزرو آنلاین هتل که به تمامی رای‌دهندگان کد تخفیف رزرو هدیه دادند و آژانس هواپیمایی ایوار که جوایز بزرگ این مسابقه نتیجه زحمت ایشان است.

برای مشاهده اسامی برندگان، تصاویر برتر و مراسم اهدای جوایز به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 

شمار گردشگران جهان هر ساله با رشدی ۴ درصدی افزایش می‌یابد

گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی شمار گردشگران جهانی با رشد۴/۴ درصد به رقم یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون نفر رسید که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید. بر این اساس، در مقایسه با سال ۲۰۱۴ بالغ بر۵۰ میلیون نفر به تعداد گردشگرانی که به مقاصد بین‌المللی در سراسر دنیا سفر کرده‌اند، افزوده شد.

سال ۲۰۱۵ ششمین سال متوالی بود که آمارها از رشد متوسط گردشگری جهانی حکایت می‌کرد. بدین ترتیب گردشگری جهانی پس از عبور از بحران‌های سال ۲۰۱۰، موفق شد که هرساله شاهد رشدی معادل ۴ درصد یا بیشتر باشد.

چشم‌انداز مثبت برای سال ۲۰۱۶

طبق ارزیابی‌ها و برآوردهای سازمان جهانی گردشگری و بر اساس روند فعلی و چشم‌انداز طرح‌های بین‌المللی جهانگردی، پیش‌بینی می‌شود که رشد تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۴ درصد خواهد بود. بر اساس آمار منطقه‌ای، رشد گردشگری با شدت بیشتری در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ادامه داشته و به بالای ۴ تا ۵ درصد خواهد رسید. این نرخ رشد در آمریکا بین ۴ تا ۵ درصد و در اروپا بین ۵/۳ تا ۵/۴ درصد خواهد بود. پیش‌بینی‌ها برای آفریقا عدد بالای ۲ تا ۵ درصد را نشان می‌دهد و کشورهای خاورمیانه رشدی بین ۲ تا ۵ درصد را خواهند داشت. این پیش‌بینی‌ها اگرچه مثبت است اما عدم اطمینان و بی‌ثباتی همچنان بر صنعت گردشگری سایه افکنده است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر می‌توانید این صفحه از کجارو دیدن فرمایید.

شهر سوخته، کشف اسرار جدید

شهر سوخته

سرپرست گروه باستان‌شناسی «تپه‌دشت» شهر سوخته از کشف مقدار زیادی آثار انگشت انسان‌های باستان در تپه دشت از محوطه‌های اقماری شهر سوخته خبر داد.

 «مهدی مرتضوی»، رئیس دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان  گفت:

کشف این آثار انگشت در کارهای آزمایشگاهی می‌تواند کمک کند و نتایج مثبتی برای تکمیل یافته‌های قدیمی و روشن شدن برخی ابهامات شهر سوخته به ارمغان آورد.

محوطه باستانی تپه‌دشت در دوره‌های دوم، سوم و چهارم استقرار در شهر سوخته یعنی حوالی سال ۲۹۰۰ قبل از میلاد به بعد در حوزه تولید سفال فعال بوده است.

اگر از علاقه‌مندان به کشف اسرار شهرسوخته هستید در این صفحه از کجارو می‌توانید، تازه‌ترین اکتشافات این شهر باستانی را مرور کنید.

تهیه شده در کجارو

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه