۶ مشکل سرنوشت‌ساز برای گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
۶ مشکل سرنوشت‌ساز برای گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۵ سالی پردردسر برای ترکیه هم در امور داخلی و هم در امور خارجی این کشور بود. رویکرد دولت دربرابر این مشکلات سرنوشت گردشگری ترکیه را در ۲۰۱۶ نیز رقم می‌زند.

 سال ۲۰۱۵ سالی پردردسر برای ترکیه هم در امور داخلی و هم در امور خارجی این کشور بود. دو انتخابات بزرگ و تغییر رویکرد درگروه‌های کرد و همچنین گسترش جنگ سوریه در قالب تروریسم جهادی از مشکلات عمده ترکیه در سال گذشته بودند.

وخیم شدن اوضاع با سقوط هواپیمای روسی و تغییر طبیعت همکارهای نظامی با امریکا در نبرد با شبه نظامیان داعش و امکان فعال‌سازی مجدد روابط با اتحادیه اروپا بر سر سیل پناهندگان سوری از عمده‌ترین مسایل سیاست خارجی و امنیتی ترکیه درسالی بود که گذشت.

با چنین پیشینه‌ای در سال گذشته ناظران سال ۲۰۱۶ را برای ترکیه سالی دشوار می‌بینند که حل سه مشکل بزرگ داخلی و خارجی آن قبل از هرتدبیر دیگری برای ادامه رونق گردشگری آن الزامی است.

کاهش تنش‌های فزاینده با گروه‌های مخالف کرد

پیش از هر چیز دولت ترکیه باید راه حلی برای پایان بن بست کنونی در حل مناقشه با گروه‌های مخالف کرد این کشور بیابد، وضعیتی که امنیت را در این کشور بارها به خطر انداخته و عملیات تروریستی و خرابکاری متعددی را در مراکز گردشگری و مسافرتی ترکیه اجرا کرده است. کاملا روشن است که گروه پ. ک .ک، کاملا نشان داده است که قصد دارد به جای عملیات شبه نظامی در کوه‌ها، مردم غیر نظامی را در خیابان‌ها رودرروی پلیس قرار دهد و اگر دولت ترکیه راه حلی ابتکاری برای این موضوع ارایه نکند، این مشکل همچنان در سال ۲۰۱۶ گریبان این کشور و بیش ازهمه گردشگری آن را خواهد گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری و کاهش فضای قطبی

مشکل دیگر، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و قانون اساسی در این کشور است که پس از انتخابات ۲۰۱۵ و برنده شدن اردوغان  و اظهار برخی نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی وی به طرف جناح مخالف می تواند روند آشتی با حزب دموکراتیک جمهوریخواه (CHP) را سرعت بخشد. این کار به معنی نوعی نرمش نیز هست که اگر این آشتی‌جویی رخ دهد، می‌تواند سبب کاهش قطب‌بندی‌های سیاسی در کشور شود که برای اقتصاد و از جمله گردشگری ترکیه نیز خوب است.

یافتن شریک تجاری - گردشگری مناسب به جای روسیه

دربخش اقتصاد علاوه بر مسیرهای محدود تجاری درجنوب و شرق به دلیل مشکلات جدی در سوریه و عراق و نیز ایران و مصر، ترکیه اکنون از مشکلات ایجاد شده با روسیه نیز رنج می برد. به ویژٰه در بخش گردشگری و ساخت و ساز که ترکیه می‌تواند تلاش های خود را برای یافتن جایگزین مناسب به سوی جذب سرمایه گذاری از طرف کشورهای منطقه خلیج فارس هدایت کند اما برای این کار نیز نیازمند  تامین امنیت و استقلال دادگاه‌ها در این کشور است که طبق نظر ناظران بازگشت و تمرکز بیشتر بر قانون اساسی دموکراتیک و روابط بیشتر با اتحادیه اروپا می تواند به ترکیه دراین زمینه کمک کند.

حل تنش‌های منطقه‌ای با سوریه - روسیه

ترکیه همچنین ناگزیر به یافتن راه حلی برای مشکلات ایجاد شده در روابط خارجی خود به ویژه در بخش سوریه - روسیه است که با سقوط هواپیمای روسی روز به روز بدتر شده است. حل این مسئله می تواند به قیمت پایان دادن سیاست ترکیه در قبال سوریه طی چهار سال گذشته تمام شود.

مواجهه شفاف درجنگ آمریکا - داعش

مشکل دیگر وضعیت ترکیه در نبرد میان داعش و آمریکاست. زیرا ترکیه با توجه به نقشی که در فعالیت‌های ضد داعش در همکاری با آمریکا دارد، به هدفی بزرگ برای داعش مبدل شده است. اگر چه به دلیل فشار روسیه شاید دیگر در سوریه نقش چندان فعالی نداشته باشد اما این تنها راه نبرد با داعش نیست و هر چند آمریکا  از ترکیه در برابر اتهامات روسیه دفاع می کند اما این حمایت‌ها عمدتا پشت درهای بسته است و مشکلات عراق و سوریه و اختلافات ترکیه با همسایگانشان همچنان در سال ۲۰۱۶ به جای خود باقی است که اثر مستقیمی بر امنیت و گردشگری این کشور خواهد داشت.

حل مشکل منطقه‌ای درمدیترانه، قبرس و یونان

ترکیه از دیگر سو با کشور قبرس و اتحادیه اروپا نیز مشکلاتی دارد که در سال ۲۰۱۶ ناگزیر به حل آن است. این اختلافات تحت نظارت سازمان ملل متحد درجریان است اما روسیه می‌تواند این روند را مسدود کند. در این میان هرگونه توافقی میان ترکیه با یونانی‌ها و قبرسی‌ها می‌تواند پشتوانه بزرگی در منطقه برای نفوذ و نیز ایجاد ثبات و آرامش در شرق مدیترانه باشد که امکان استفاده از منابع طبیعی در منطقه همانند گاز و آب را نیز به ترکیه می‌دهد.

گردشگری ترکیه در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۵ ازضعف دیپلماسی و نبود رویکردهای منعطف و دوستانه در سیاست خارجی بشدت آسیب دیده است. درحالی که پیش از آن نیز از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بروز برخی مشکلات و ناامنی‌های داخلی به طور متناوب تصویر امن آن را به عنوان مقصدی زیبا و بی‌خطر در رسانه‌های بین‌المللی خدشه‌دار کرده بود. اکنون این کشور بیش از هرچیز آرامش داخلی و چهره امن خود را از دست داده و در مواجهه با غیبت گردشگران روسی که بیش از هر بازار دیگری به آن امید بسته و سرمایه گذاری کرده بود، تلاش برای جذب گردشگران بیشتر از اروپا را مد نظر قرار داده است.

این درحالی است که ترکیه با اتحادیه اروپا نیز اختلافات و موانع بیشماری دارد که برای حل آن‌ها در سال ۲۰۱۶ باید سیاست‌های کلان و جامعی را در روابط خارجی خود مورد تجدید نظر قرار دهد. درغیر این صورت این کشور قادر به حفظ روند کسب درآمد سرشار از صنعت گردشگری خود نخواهد بود. صنعتی شکوفا که از پس یک دهه تلاش مستمر و موفق و نیز سرمایه گذاری‌های بنیادین برای ایجاد زیرساخت‌های گسترده بدست آمده و این کشور را در نقشه گردشگری بین‌المللی در جایگاه شاخصی قرار داده است.

علاوه بر این، اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر از محل گردشگری رشد و رونق بسیار یافته و به ویژه در سال‌های اخیر جایگزین مهمی برای برخی مقصدهای مهم گردشگری در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بوده است. اکنون کاهش سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی کشور تنها به دلیل چهره منفی و ناامن این کشور در رسانه‌های بانفوذ و تاثیرگذار بین‌المللی و سردی روابط با کشورهای همسایه تنها به دلیل ضعف دیپلماسی، به معنی زیان مالی بزرگی است که شاید جبران آن تا سال‌ها برای این کشور ممکن نباشد.

منبع: chn

مطالب مرتبط:

دیدگاه