بزرگترین غار نمکی جهان در اولویت جهانی شدن

مینا داودی | چهار شنبه, ۲۱ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۴۵

«بزرگترین غار نمکی جهان که هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۷۲ در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است، در اولویت ثبت جهانی قرار گرفت».

 «غار نمکی قشم» به‌عنوان بزرگترین غار نمکی جهان،‌ در فاصله‌ی ۹۰ کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب‌ غربی جزیره، در کوه گنبدی شکل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا، با عنوان غار نمکی شماره ۳ قرار دارد که با طولی بیش از شش کیلومتر بزرگترین غار نمکی دنیاست، غاری که پرونده‌اش برای ثبت جهانی باز شده و در اولویت قرار گرفته است.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این خبر به ایسنا گفت:‌ پرونده گنبد نمکی قشم اوایل امسال همراه با ۱۴ اثر طبیعی و ۱۲ اثر تاریخی دیگر در فهرست موقت یونسکو ثبت شد.

او با تاکید بر این‌ که سازمان میراث فرهنگی به‌صورت ۱۰۰ درصد قصد دارد بزرگترین غار نمکی جهان را در فهرست طبیعی یونسکو به ثبت برساند، تاکید کرد: قصد داریم پرونده‌ی این غار را به‌صورت زنجیره‌ای و با پیوست چند گنبد نمکی دیگر مانند «خورموج» در بوشهر و دو گنبد نمکی فارس و زنجان به یونسکو بفرستیم، تا نقاط بیشتری در ایران با این عنوان به ثبت برسند؛ چون هرکدام از این آثار ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی- طبیعی از حضور سال گذشته یک زمین‌شناس برجسته خارجی به نام «ویلیامز» در ایران خبر داد و افزود: نظر او این بود که با توجه به وضعیت خاص غارنمکی، اگر این اثر را به یونسکو معرفی کنیم حتما در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره‌ی احتمال تاثیر برخی دست‌اندازی‌های سال گذشته در این غارِ بزرگ، مانند نابود شدن دیوارهای نمکی اطراف دهنه‌ی غار که تا ۲۰ متر آن را فراخ‌تر کرده است‌، یا در محوطه‌ بیرونی غار‌ که توسط لودرها حوضچه‌ نمکی ایجاد شده‌ تا آب در این حوضچه‌ها جمع شود و به اصطلاح جایی برای نمک‌درمانی گردشگران شود‌، در ثبت جهانی آن اظهار کرد: ‌به نظر می‌رسد مسئله‌ی حادی وجود ندارد و با ساماندهی و مدیریت مناسب منطقه آزاد قشم می‌توانیم این اثر ارزشمندو منحصربه فرد را در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت برسانیم.

«نظری» با اشاره به ارسال پرونده منطقه حفاظت‌شده جنگل های ارسباران به یونسکو برای ثبت جهانی میراث طبیعی اظهار کرد: بخشی از این منطقه حفاظت‌شده و تحت نظارت محیط زیست و بخشی هم تحت نظارت سازمان مراتع و جنگل‌داری‌ است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تار یخی با اشاره به موفقیت پرونده ثبتی ارسباران درباره‌ی روند ثبت غارنمکی نیز توضیح داد: در آن زمان تفاهم شد در موارد این‌چنینی انتخاب آثار در کمیته‌ی سه جانبه‌ای شکل بگیرد که متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌هاو مراتع و آبخیزداری باشد که این در مورد پرونده غارها هم مصداق دارد. از سوی دیگر این پرونده توسط یک تیم علمی از برخی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های علمی با حضور الزامی سازمان مناطق آزاد تهیه می‌شود.

او تاکید کرد: تاکنون نیز مطالعات و بررسی‌هایی روی این پرونده انجام شده است.

وی همچنین توضیح داد: حتما برای ارسال پرونده به یونسکو، این چند غار تعیین حریم خواهند شد همان طور که پرونده ارسباران نیز تعیین حریم شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه