گریپ فروت؛ ایستگاه سلامتی

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
گریپ فروت؛ ایستگاه سلامتی

گریپ‌فروت، میوه‌ای است مختص فصل پاییز، مملو از خاصیت و سرشار از ویتامین ث و ب۱ که دارای طعمی بسیار ترش است. این میوه فواید درمانی بسیاری دارد که مصرف آن توسط پزشکان به دفعات توصیه شده است. برای آشنایی بیشتر با این میوه‌ی ارزشمند، با کجارو همراه باشید.

گریپ‌فروت، میوه‌ای است، سرشار از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ویتامین ث، ب۱، اسید سیتریک و فیبر پکتین اشاره کرد. علت شهرت این میوه به گریپ‌فروت یا میوه‌ی خوشه‌ای، نوع رویش آن به صورت خوشه‌ای است. به گونه‌ای که در برخی موارد بیش از ۱۰ میوه نیز بر یک شاخه روییده است.

گریپ فروت

گیاه‌شناسان، گریپ‌فروت را در گروه مرکبات طبقه‌بندی کرده و آن را بسیار ترش، با پوستی به رنگ‌های زرد و سبز و گوشتی به رنگ سرخ، که به نظر می‌رسد از پیوند دو میوه‌ی پرتقال و دارابی به وجود آمده است معرفی کرده‌اند. ایشان معتقدند که قدمت این میوه به ۴ هزار سال پیش باز می‌گردد و خاستگاه اولیه‌ی آن کشورهای هند و مالزی است. جالب است بدانید که تا پیش از قرن ۱۶ میلادی این میوه‌ برای دیگر کشورهای جهان ناآشنا بوده است و پس از آن مردم کشور اسپانیا، گریپ‌فروت را به سایر نقاط جهان منتقل کردند. امروزه کشورهای زیادی از جمله آمریکا (سرانه‌ی تولید گریپ‌فروت در آمریکا حدود ۹۵ درصد از تولید کل جهان است)، چین، مکزیک و آفریقای جنوبی به تولید و پرورش آن می‌پردازند.

علاوه بر میوه‌ی گریپ‌فروت قسمت‌های دیگری از این میوه مانند هسته، پوست و برگ آن را نیز در صنعت دارویی مورد استفاده قرار می‌دهند. درخت این میوه‌ی پاییزی، دارای برگ‌هایی به رنگ سبز، گل‌های سفیدرنگ و ارتفاعی حدود ۱۲ متر است.

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم از گریپ فروت

گریپ فروت

در هر ۱۰۰ گرم از گریپ‌فروت می‌توان مواد ارزشمندی مانند ۹۰ گرم آب، ۹ گرم انواع کربوهیدرات، ۸ گرم انواع قند، ۱ گرم فیبر، ۰/۱ گرم چربی، ۱ گرم پروتئین، ۰/۰۳ گرم ویتامین ب۱، ۰/۰۲ گرم ویتامین ب۲، ۰/۰۲ گرم ویتامین ب۳، ۰/۰۳ گرم ویتامین ب۵، ۱۰میکروگرم اسید فولیک، ۰/۰۴ گرم ویتامین ب۶، ۳۴ میلی‌گرم ویتامین ث، ۰/۰۷ میلی‌گرم روی، ۱۵۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم فسفر، ۰/۰۱ میلی‌گرم منگنز، ۹ میلی‌گرم منیزیم، ۰/۰۶ میلی‌گرم آهن، ۱۲ میلی‌گرم کلسیم، ۰/۱۳ میلی‌گرم ویتامین ای و ۳۰ کالری انرژی یافت.

گریپ فروت مناسب جهت کاهش وزن

گریپ فروت

اضافه‌وزن عارضه‌ای است ناخوشایند که نیمی از جمعیت جهان را درگیر خود ساخته است. محققان دریافتند که در میوه‌ی گریپ‌فروت به میزان قابل توجهی از فیبرهای خوراکی یافت می‌شود؛ که بدن با دریافت آن‌ها، احساس سیری می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت اسیدی این میوه، مواد موجود در دستگاه گوارش سریع‌تر و آسان‌تر هضم شده و چربی‌های اضافی نیز به میزان مناسبی، آب می‌شود. بنابراین یکی از گزینه‌های مناسب جهت کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، به شمار می‌رود.

گریپ فروت و تاثیر آن در کاهش کلسترول خون

گریپ فروت

در میوه‌ی گریپ‌فروت، نوعی فیبر محلول به نام پکتین وجود دارد که نقش مهمی را در کم کردن کلسترول خون، ایفا می‌کند. درواقع این فیبر همانند آنتی‌اکسیدانی قوی عمل کرده و بدن را در مقابل صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد، محافظت کرده و از بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

مصرف گریپ فروت در پیشگیری از سرطان

گریپ فروت

دانشمندان طی مطالعاتی که بر میوه‌ی گریپ‌فروت انجام دادند، دریافتند که این میوه حاوی ماده‌ی ارزشمندی به نام اسید فنولیک است که از مهم‌ترین فواید این ماده می‌توان به جلوگیری از تولید مواد سرطان‌زایی به نام‌های نیتروزامین، بالیموندیدترپن و مونوترپن اشاره کرد. به همین دلیل متخصصان تغذیه و سلامتی، میل کردن روزانه گریپ‌فروت را برای پیشگیری از سرطان پیشنهاد می‌کنند. البته افرادی که دارای معده‌ای ضعیف هستند و اسید معده‌ی آن‌ها زیاد ترشح می‌شود، باید در مصرف این میوه، دقت کنند.

نقش گریپ‌ فروت در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی

گریپ فروت

گریپ‌فروت به دلیل مواد ارزشمندی که دارد، باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. پزشکان مصرف آن را برای افرادی که از بیماری قلبی رنج می‌برند، به دفعات توصیه می‌کنند. زیرا با کاهش کلسترول خون، چربی‌ها و مواد رسوبی داخل رگ‌ها از بین رفته و این عمل مانع از تصلب شرائین می‌شود. به همین دلیل گریپ‌فروت، نقش بسزایی را در سلامت قلب ایفا می‌کند.

کاهش التهابات با میل کردن گریپ فروت

گریپ فروت

دانشمندان با انجام تحقیقات بر افرادی که به بیماری‌های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و نیز کسانی که به اختلالات التهابی مبتلا هستند، به نتایج ارزنده‌ای دست یافتند. ایشان اعلام کردند که با میل کردن گریپ‌فروت به دلیل حضور مواد شیمیایی گیاهی که از بروز پروستاگلاندین (ماده‌ای است که باعث بروز التهاب در بدن می‌شود)، جلوگیری می‌کند، می‌توان تا حد قابل قبولی به درمان این بیماران پرداخت.

گریپ فروت در بارداری

گریپ فروت

۱. دوران بارداری یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی است که بانوان ملزم به رعایت رژیم غذایی متمایزی نسبت به سایر روزها هستند. فشار خون، از جمله موارد شایعی است که در این دوران به وجود می‌آید. این عارضه‌ی خطرناک، سلامت جنین و مادر را به خطر انداخته و حتی ممکن است موجب زایمان زودرس و حتی مرگ جنین و مادر شود. گریپ‌فروت به دلیل دارا بودن مقدار مناسبی از پتاسیم و لیکوپن، نقش مهمی را در پیشگیری و کنترل فشار خون، ایفا می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود بانوان در دوران بارداری از گریپ‌فروت به میزان لازم استفاده کنند.

۲. یکی دیگر از مشکلات شایعی که در دوران بارداری به وجود می‌آید، عارضه‌ی یبوست است. این مسئله‌ی ناخوشایند، به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آن‌ها تغییر عملکرد دستگاه گوارش در دوران بارداری و نیز کاهش میزان آب بدن است، ایجاد می‌شود. خوشبختانه در گریپ‌فروت حدود ۹۰ درصد آب وجود دارد که با مصرف این میوه‌ی گران‌بها می‌توان از بروز یبوست، پیشگیری یا هنگام ابتلا، آن را درمان کرد.

مهم‌ ترین خواص گریپ فروت

گریپ فروت

۱. با مصرف گریپ‌فروت به هضم غذا توسط دستگاه گوارش، کمک شایانی می‌شود.

۲. استفاده از گریپ‌فروت، باعث تولید مواد قندی مورد نیاز بدن می‌شود.

۳. گریپ‌فروت میوه‌ای است که باعث تصفیه‌ی خون شده و نقش پررنگی در پاک کردن کلیه و کبد دارد.

۴. میل کردن گریپ‌فروت، عطش را از بین می‌برد.

۵. با خوردن گریپ‌فروت، می‌توان خونریزی ناشی از بواسیر را درمان کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه