فرودگاه چانگی سنگاپور؛ دروازه نیویورک آسیا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه چانگی سنگاپور؛ دروازه نیویورک آسیا

فرودگاه چانگی سنگاپور یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تردد هوایی در جنوب شرق آسیا است. در ادامه به معرفی فرودگاه بین‌المللی چانگی سنگاپور خواهیم پرداخت.

جمهوری سنگاپور کشوری متشکل از جزیره‌ها است که در شمال خط استوا و منتهی الیه شبه‌جزیره مالایا قرار دارد. این کشور کوچک، و در عین حال مدرن و ثروتمند، از شرق به تنگه مالایا و از شمال به مالزی محدود می‌شود و از یک جزیره اصلی و ۶۳ جزیره کوچک تشکیل شده است.

جزیره اصلی سنگاپور با مساحتی در حدود ۶۸۲ کیلومتر به‌دلیل حضور بالغ بر ۱۳۰۰ بانک بین‌المللی و محلی در کنار مراکز صنعتی، تجاری و خدماتی به چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ در جهان تبدیل شده است. این رونق و شکوفایی اقتصادی در عرصه حمل‌ونقل نیز تجلی یافته و در حال حاضر، سنگاپور با وجود ۶۰۰ ایرلاین و دریایی به جایگاه یکی از مهم‌ترین و پرترددترین بنادر جهان ارتقا یافته است. وجود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و ادیان متضاد در کنار امکانات لوکس و جاذبه‌های زیبا موجب شده است تا سالانه گردشگران بسیاری، سفر هوایی به این کشور و بلیط تهران - سنگاپور را انتخاب کنند.

سنگاپور یکی از ۳ شهر-کشور مستقل در دنیا است

از آنجایی که سنگاپور در میان گردشگران ایرانی نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار است و هر سال تعداد بسیاری برای گردش، تجارت، ادامه تحصیل یا اقامت رهسپار این کشور می‌شوند؛ ازاین‌رو، در ادامه روند معرفی فرودگاه‌های جهان در وب‌سایت کجارو در این قسمت فرودگاه سنگاپور (Singapore Changi Airport) معرفی خواهد شد.

معرفی فرودگاه

فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه چانگی نخستین فرودگاه مسافری سنگاپور و در عین حال بزرگ‌ترین قطب حمل‌ونقل در جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۶ برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان از طرف اسکای‌ترکس (Skytrax) برگزیده شده و یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های جهان از لحاظ جابه‌جایی مسافران بین‌المللی و باربری است.

فرودگاه چانگی سنگاپور

در حال حاضر، در حدود ۱۰۰ ایرلاین از ۳۲۰ شهر و ۸۰ کشور در اقصی نقاط دنیا دارای پرواز به مقصد فرودگاه سنگاپور و برعکس در برنامه پروازی خود هستند. در این رابطه، هر هفته در حدود ۶,۸۰۰ پرواز معادل یک پرواز در هر ۹۰ ثانیه در این فرودگاه انجام می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۵، ورود و خروج ۵۵٫۴ میلیون مسافر در فرودگاه چانگی به ثبت رسیده است.

مشخصات

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)-نظامی
  • کد یاتا: SIN
  • کد ایکائو: WSSS
  • ارتفاع از سطح دریا: ۷ متر
  • قطب اصلی خطوط هوایی: سنگاپور ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز کارگو، سیلک ایر، تایگر ایر، جت استار آسیا و شرکت هوایی BOC
  • فاصله هوایی تا تهران: ۶,۵۹۸ کیلومتر – ۸ ساعت و ۴۲ دقیقه

پایانه‌ها

فرودگاه چانگی سنگاپور دارای سه پایانه مسافری است که در کنار هم به‌شکل حرف U قرار گرفته‌اند و درمجموع، توانایی پذیرش سالانه ۶۶ میلیون نفر مسافر را دارند.

فرودگاه چانگی سنگاپور

پایانه ۱ در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و در منتهی الیه شمالی قرار دارد. این پایانه به‌تازگی مورد بازسازی قرار گرفته و دارای امکانات رفاهی مانند انواع فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، استخر، باغ گل‌ها، باغ کاکتوس و... است.

فرودگاه چانگی سنگاپور

پایانه ۲ که در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده است، در سمت شرقی قرار دارد. در طول زمان انتظار پیش از پرواز در این فرودگاه می‌توان از امکانات سرگرمی مانند باغ‌های گل و گیاه و بخش مخصوص سرگرمی استفاده کرد.

فرودگاه چانگی سنگاپور

پایانه ۳ که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و در سمت غربی قرار دارد که پایانه به «ترمینال سبز» معروف است و در کنار نگهداری از ۲۰۰ گونه گیاهی می‌توان از نخستین «باغ پروانه» جهان نیز دیدن کرد.

فرودگاه چانگی سنگاپور

همچنین پایانه‌ای لوکس به نام JetQuay CIP Terminal مشابه با «پایانه فرست کلاس لوفت هانزا در فرودگاه فرانکفورت» در این فرودگاه وجود دارد که کلیه مسافران کلاس‌های متفاوت خطوط هوایی می‌توانند در ازای پرداخت هزینه از آن استفاده کنند. البته پیش‌تر پایانه‌ای با نام پایانه باجت (Budget Terminal) نیز وجود داشت که در فاصله ۲۶ مارس ۲۰۰۶ تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲ فعالیت می‌کرد.

فرودگاه چانگی سنگاپور

در برنامه توسعه فرودگاه احداث دو پایانه ۴ و ۵ در دستور کار قرار داشت که طبق برنامه، پایانه ۴ در سال ۲۰۱۷ و در محل پایانه باجت آغاز به کار کرد. پایانه ۵ نیز در اواسط سال ۲۰۲۰ به مجموعه فرودگاه سنگاپور اضافه خواهد شد و ظرفیت آن در حدود ۵۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود. علاوه بر این، بنایی چند منظوره به نام Jewel Changi Airport در سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری خواهد رسید که هدف آن متصل کردن سه پایانه ۱، ۲ و ۳ به یکدیگر است؛ هدف دیگر این پروژه افزایش ظرفیت پایانه ۱ تا ۲۸ میلیون نفر در سال است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

موقعیت فرودگاه سنگاپور روی نقشه گوگل

فرودگاه چانگی در منطقه‌ای به همین نام واقع در ۱۷#۲ کیلومتری شمال شرقی مارینا بی (Marina Bay)، واقع در مرکز سنگاپور قرار دارد.

  • اتوبوس: اتوبوس شماره ۳۶ مسیر فرودگاه به مرکز شهر و برعکس در فاصله ۶ صبح تا ۱۰:۵۰ شب، بهای بلیط ۲ دلار
  • اتوبوس رایگان: مبدا حرکت از پارک تجاری چانگی (Changi Business Park) در کلیه ایام هفته از ساعت ۱۱:۳۰ قبل از ظهر تا ۲:۳۰ بعد از ظهر
  • کرایه خودرو: مراکز کرایه خودرو حاضر در هر ۳ پایانه از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب
  • ترانسفر درون‌فرودگاهی: سرویس رایگان اسکای‌ترین (SkyTrain) از ساعت ۵ صبح تا ۲:۳۰ بامداد
  • لیموزین و تاکسی‌ بزرگ: باجه‌های حمل‌ونقل حاضر در سالن‌های ورودی پایانه‌ها با بهای ۵۵ تا ۶۰ دلار
  • تاکسی: ایستگاه‌های تاکسی در مقابل پایانه‌ها؛ بهای استفاده از تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر بین ۲۰ تا ۴۰ دلار متغیر بوده و در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • قطار: ایستگاه قطارهای سریع‌السیر بین پایانه‌ها ۲ و ۳ قرار دارد.

اطلاعات پرواز

فرودگاه چانگی سنگاپور

در حال حاضر، شهروندان ایرانی برای سفر به سنگاپور می‌توانند از بلیط هواپیما خطوط هوایی خارجی مانند ایرآسیا مالزی، اتحاد امارات، قطر ایرویز، عمان ایر، ایرلاین امارات، ایرلاین جنوب چین و ترکیش ایر از فرودگاه امام استفاده کنند. البته اغلب این پروازها دارای توقف در کشور ثالث هستند. برای مشاهده لیست پرواز تهران - سنگاپور و مقایسه قیمت می‌توانید از بخش بلیط هواپیما کجارو کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه