کریسمس در جمهوری چک

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کریسمس در جمهوری چک

جمهوری چک، یکی از زیباترین کشورهای اروپایی و محبوب گردشگران است. پراگ، پایتخت زیبای این کشور در روزهای کریسمس، حال و هوای خاصی دارد. با کجارو همراه باشید تا به جشن‌های کریسمس در جمهوری چک سر بزنیم.

آمادگی برای جشن‌های کریسمس در جمهوری چک از اواسط ماه نوامبر شروع می‌شود. اعضای خانواده با کمک هم خانه‌ها را تمیز می‌کنند، فرش‌ها را می‌شویند و وسایل خانه را گردگیری می‌کنند. فروشگاه‌های کادویی و دپارتمان استورها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دکوراسیون خود را به مناسبت کریسمس تغییر می‌دهند. مردم برای خرید هدایا، لباس‌های جدید و وسایل تزیینی، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را زیر پا می‌گذارند. شور و هیجان خاصی در شهرها جریان دارد.

کریسمس در پراگ

یکی از چیزهایی که در سبد خرید افراد پیدا می‌شود، شیرینی‌های مخصوص کریسمس است. تورته لینتسر (Linzer) نوعی کیک است که معمولاً در هنگام کریسمس خورده می‌شود. از ویژگی‌های این کیک، قرار گرفتن یک لایه مربای ترش و شیرین، مانند مربای رزبری در داخل آن و نوارهایی از خمیر است که روی آن قرار گرفته ‌است.

کریسمس در پراگ

نان شیرین مخصوص کریسمس که Vanoka نام دارد هم یکی دیگر از شیرینی‌های مخصوص کریسمس است. بسیاری از خانواده‌ها این شیرینی‌ها را در خانه تهیه می‌کنند.

جشن ظهور یا Advent از چهار یکشنبه قبل از شب کریسمس شروع می‌شود. در این مدت، حلقه‌ای با شاخه‌های سبز درختان، روبان، کاج، نوارهای تزیینی ساخته می‌شود. چهار شمع روی این حلقه قرار می‌دهند که هرکدام نشان از یکشنبه‌های باقی مانده هستند. کودکان، تقویم‌های زیبایی هدیه می‌گیرند که روزشمار روزهای باقی‌مانده تا جشن کریسمس است. در این تقویم‌ها ۲۴ پنجره‌ی کوچک قرار دارد که داخل هرکدام هدیه‌ای مانند یک شکلات کوچک، پنهان شده است. هر روزی که می‌گذرد، بچه‌ها یکی از این پنجره‌ها را باز می‌کنند و هدیه‌ی خود را برمی‌دارند.

در روز چهارم دسامبر، دختران دم بخت یک ترکه‌ی گیلاس از درخت می‌کنند و در آب قرار می‌دهند. اگر در روز کریسمس این ترکه شکوفه داد، به این معنا است که آنها در سال پیش رو ازدواج می‌کنند.

کریسمس در پراگ

در آخرین روزهای قبل از ۲۵ دسامبر، اعضای خانواده به هم تبریک می‌گویند و برای هم هدیه می‌خرند. خانه‌ها به زیباترین شکل ممکن تزیین می‌شوند. درخت کریسمس یکی از ضروری‌ترین تزیینات کریسمس در جمهوری چک است. برای تزیین درخت‌ها از میوه‌های قرمز مثل سیب، آجیل‌های بسته‌بندی شده، پوشال‌های تزیینی، تزیینات شیشه‌ای و لامپ‌های رنگی استفاده می‌شود.

در روز چهارم دسامبر، دختران دم بخت یک ترکه‌ی گیلاس از درخت می‌کنند و در آب قرار می‌دهند. اگر در روز کریسمس این ترکه شکوفه داد، به این معناست که آنها در سال پیش رو ازدواج می‌کنند.

این درخت‌های زیبا در روزهای ۲۳ یا ۲۴ دسامبر علاوه بر خانه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و کلیساهای شهرها را هم زینت می‌بخشند. درخت کریسمس میدان شهر قدیم پراگ بسیار مشهور است و در این روزها، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پراگ تبدیل می‌شود.

صحنه‌های ولادت حضرت عیسی (ع) هم یکی دیگر از تزیینات کریسمس هستند که در شهرها و خیابان‌ها به نمایش در می‌آیند. این ماکت‌ها با ابعاد متفاوت و مواد مختلفی چون چوب، کاغذ، سرامیک و... ساخته می‌شوند.

کریسمس در پراگ

روز سنت نیکولاس با اشتیاق فراوانی در جمهوری چک برگزار می‌شود. غروب روز پنجم دسامبر، بچه‌ها به آسمان خیره می‌شوند تا نشانه‌ای از حضور سنت نیکولاس را ببینند. اهالی این کشور اعتقاد دارند که Svaty Mikalas در این روز از بهشت به زمین می‌آید در حالی که پیراهنی طلایی پوشیده و دو کیف همراهش دارد. یک کیف پر از هدیه برای بچه‌های خوب و دیگری کیفی پر از چوب برای تنبیه بچه‌های بد.

در غروب ۵ دسامبر، بچه‌ها جورابی از پنجره‌ها آویزان می‌کنند تا سنت نیکولاس، هدایای آنها را در جوراب بگذارد. صبح روز بعد به دنبال هدیه‌ی خود می‌روند. البته کادوی اصلی بچه‌ها، روز کریسمس به آنها داده می‌شود.

در روز کریسمس (۲۴ دسامبر) خانواده‌ها در خانه دور هم جمع می‌شوند و شام کریسمس را آماده می‌کنند. برخی از افراد، به خصوص مذهبی‌ترها، این روز را روزه می‌گیرند و زمانی که اولین ستاره در آسمان درخشید، روزه‌ی خود را با غذایی عالی، افطار می‌کنند. همه‌ی فامیل و اعضای خانواده به مهمانی شام در منزل یکی از اقوام دعوت می‌شوند. شام سنتی کریسمس در جمهوری چک شامل سوپ ماهی، ماهی سرخ‌شده و سالاد سیب‌زمینی است.

میز شام برای تعدادی مهمان آماده می‌شود. این تعداد باید زوج باشد. اگر قبل از اینکه همه شام خود را تمام کنند، کسی از سر میز بلند شود، بدشانسی می‌آورد. بعد از شام، هدایا رد و بدل می‌شوند. نیمه شب، مراسم عشای ربانی برگزار می‌شود.

بازارچه‌های کریسمس

کریسمس در پراگ

بازارچه‌های کریسمس به بخشی جدانشدنی از مراسم و سنت‌های کریسمس در گوشه و کنار دنیا تبدیل شده‌اند. در شهرهای مختلف جمهوری چک هم بازارچه‌های متعددی برگزار می‌شوند اما بازارچه‌های کریسمس پراگ، حال و هوای دیگری دارند. لامپ‌های رنگی و نورپردازی‌های جذاب این بازارچه‌ها، این شهر تاریخی را زیباتر از همیشه به نمایش می‌گذارد. غذاهای محلی، عطر شیرینی‌های داغ و هیجان و سرگرمی در کنار این بازارچه‌ها، برای همه، هم اهالی شهر و هم گردشگران، جذاب است.

مهم‌ترین بازارهای کریسمس پراگ در میدان اصلی شهر قدیم پراگ و میدان Wenceslas برپا می‌شوند که فقط ۵ دقیقه پیاده با هم فاصله دارند. بازارچه‌های کوچک‌تر دیگری هم در گوشه و کنار شهرها جریان دارند.

بازارچه کریسمس پراگ هر روز از ۲۶ نوامبر تا ۶ ژانویه فعالیت می‌کند حتی در روزهای کریسمس و سال نو.

این بازارچه‌ها از غرفه‌های چوبی زیبایی تشکیل می‌شوند که به زیبایی تزیین شده‌اند. در این غرفه‌ها می‌توانید کالاهای مختلفی از جمله ظروف شیشه‌ای، زیورآلات، تورهای دست‌ساز، اسباب‌بازی‌های چوبی، ظروف فلزی، اشیا و ظروف سرامیکی، شال و کلاه و دستکش و عروسک‌های زیبا با لباس‌های محلی خریداری کنید.

انواع هدایای کریسمس و تزیینات و وسایل دکوری برای درخت کریسمس هم در این بازارچه‌ها به فروش می‌رسد. اما بازارچه‌های کریسمس فقط برای خرید نیستند. بازدیدکنندگان در این بازارچه‌ها می‌توانند بهترین غذاها و شیرینی‌های محلی را نوش جان کنند و پختن آنها را یاد بگیرند. این غذاها و شیرینی‌های لذیذ جلوی چشم شما آماده می‌شوند و شما می‌توانید آنها را داغ و تازه نوش جان کنید. می‌توانید انواع نوشیدنی‌های محلی و نوشیدنی‌های داغ را هم به غذای خود اضافه کنید.

کریسمس در پراگ

در بازارچه کریسمس میدان شهر قدیم پراگ، یک اصطبل برای حیوانات هم وجود دارد که بچه‌ها می‌توانند در آنها این حیوانات را ببینند و سواری کنند.

جذاب‌ترین بخش این بازارچه، درخت کریسمس بزرگ و مشهور آن است. وقتی چراغ‌های رنگارنگ و زیبای این درخت کریسمس روشن می‌شود، میدان قدیمی شهر مانند نگینی در دل بناهای گوتیک و تاریخی شهر پراگ می‌درخشد.

میدان Wenceslas هم یک درخت کریسمس فوق‌العاده دارد که حال و هوای دیگری به شهر می‌دهد.

در این روزها یکی از سرگرمی‌های بچه‌ها، پوشیدن لباس‌های سنتی و خواندن سرودهای کریسمس است.

کریسمس در پراگ

مطالب مرتبط:

دیدگاه