فرودگاه‌ های پاریس، از شارل دوگل تا اولی (قسمت اول)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه‌ های پاریس، از شارل دوگل تا اولی (قسمت اول)

پاریس، پایتخت فرانسه، یکی از محبوب‌ترین به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های فراوان مانند کلیسای نتردام، کاخ تاریخی ورسای، بناهای تاریخی، کافه‌ها و ... یکی از شهرهای جهان به شمار می‌رود و در اروپا به موزه فیکاسیون (موزه بصری) شهرت دارد؛ به همین دلیل سالانه گردشگران بسیاری رهسپار این شهر رویایی می‌شوند. ازاین‌رو، در ادامه به معرفی پایگاه‌های اصلی این شهر در حوزه حمل‌ونقل هوایی خواهیم پرداخت؛ پس همراه کجارو باشید.

پاریس علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های بی‌نظیر در حوزه گردشگری، در بخش حمل‌ونقل هوایی نیز یکی از پیشگامان این عرصه محسوب می‌شود و گواه این مدعی وجود چند فرودگاه مانند فرودگاه شارل دوگل، فرودگاه اورلی و ... این شهر است. همچنین فرودگاه‌های این شهر در میان پرترددترین فرودگاه‌های جهان قرار دارند. بنابراین، در ادامه روند مقاله‌های فرودگاه‌های جهان در وب‌سایت کجارو به معرفی فرودگاه‌های پاریس خواهیم پرداخت.

۱. فرودگاه شارل دوگل (Charles de Gaulle Airport)

فروودگاه شارل دوگل

فرودگاه شارل دوگل با نام مستعار فرودگاه روزی (Roissy Airport) یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.

فرودگاه شارل دوگل یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا و بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی فرانسه است و قسمت اعظم پروازهای داخلی و خارجی به مقصد پاریس و برعکس از این فرودگاه انجام می‌شود. پروژه احداث این فرودگاه در سال ۱۹۶۶ میلادی با نام فرودگاه شمال پاریس آغاز شده و در سال ۱۹۷۴ برای بزرگداشت یاد و خاطره شارل دوگل، رهبر جنبش مقاومت فرانسه در جنگ جهانی دوم، به نام وی تغییر نام یافته است.

شارل دوگل

در سال ۲۰۱۵، این فرودگاه با ثبت رکورد ۶۶ میلیون نفر مسافر و نزدیک به ۵۰۰ هزار پرواز رتبه هشتمین فرودگاه پرتردد جهان و دومین فرودگاه پرتردد اروپا پس از فرودگاه هیترو لندن را به دست آورد. همچنین در زمینه پروازهای باربری نیز فرودگاه شارل دوگل در رتبه دوازدهم جهان و دوم اروپا پس از فرودگاه فرانکفورت قرار دارد.

مشخصات

  • نوع فرودگاه: عمومی (مسافری)
  • کد یاتا: CDG
  • کد ایکائو: LFPG
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۱۹ متر
  • قطب اصلی خطوط هوایی: ایرفرانس، دلتا ایرلاینز، فدکس اکسپرس، ایکس‌ال ایرویز
  • فاصله هوایی تا تهران: ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه

پایانه‌ها

فروودگاه شارل دوگل

فرودگاه شارل دوگل دارای ۳ پایانه اصلی است؛ پایانه شماره ۱ قدیمی‌ترین پایانه فرودگاه است که ساختمان آن درست در مقابل پایانه شماره ۳ قرار دارد.

فروودگاه شارل دوگل

پایانه شماره ۲ نیز در قسمت دیگری واقع شده و دارای ۷ ساختمان مجزا (2A تا 2G) است. این پایانه منحصرا برای شرکت هوایی ایرفرانس ساخته شده است، ولی در مواقع لزوم برای پروازهای سایر خطوط نیز از آن استفاده می‌شود. همچنین سالن پایانه‌های 2A تا 2F از طریق راهروهای متحرک به یکدیگر متصل هستند. ساختمان 2G به بخش ماهواره اختصاصس داشته و برای عزیمت به آن می‌توان از سرویس درون‌فرودگاهی استفاده کرد.

فروودگاه شارل دوگل

پایانه شماره ۳ نیز به پایانه ۹ شهرت دارد و از آن برای پروازهای چارتر و ارزان‌قیمت استفاده می‌شود.

امکانات

فروودگاه شارل دوگل

فرودگاه شارل دوگل از نظر تسهیلات رفاهی بسیار غنی بوده و کلیه امکانات مورد نیاز برای مسافران پیش‌بینی شده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به اینترنت بی‌سیم در دو ساختمان پایانه شماره ۲
  • اتاق‌های کنفرانس مجهز به دستگاه کپی و فکس در پایانه شماره ۱
  • انواع فروشگاه‌ها و رستوران‌ها
  • خدمات تلفن همراه و فروش سیم‌کارت
  • باجه‌های راهنما
  • باجه امانات
  • محل مخصوص برای خدمات مربوط به اقلام چرمی نظیر کفش، کت و ...
  • شعبه‌های بانکی
  • پایانه‌های سمعی-بصری
  • پارکینگ عمومی

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه شارل دوگل در فاصله ۱۴ مایلی (۲۳ کیلومتری) شمال غرب پاریس و در ناحیه‌ای به نام روزی (Roissy) قرار دارد. البته به جهت برخورداری از امکانات حمل‌ونقل به‌منظور تردد از پاریس به فرودگاه و برعکس، این فرودگاه یکی از بهترین‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود.

کرایه خودرو

فرودگاه شارل دوگل

 آژانس‌های کرایه خودرو اعم از داخلی و بین‌المللی مانند AVIS، Hertz، Europcar و Sixt در پایانه‌های فرودگاه شارل دوگل خودروهای شخصی را در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف به مسافران عرضه می‌کنند.

تاکسی

فروودگاه شارل دوگل

تاکسی‌های شرکت تاکسیرانی فرودگاه پاریس در کلیه ساعات شبانه‌روز در مقابل خروجی‌های پایانه‌های فرودگاه آماده انتقال مسافران به مقصدهای دلخواه هستند. البته به‌دلیل بعد مسافت فرودگاه تا پاریس و بسته به بار ترافیک پیمودن مسیر در حدود ۴۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد. همچنین مبلغ کرایه نیز با توجه به بعد مسافت و زمان مشخصی از شبانه‌روز متغیر است.

اتوبوس و سرویس‌های فرودگاهی

فروودگاه شارل دوگل

شرکت هوایی ایرفرانس به‌منظور رفاه حال مسافران و سهولت تردد از شهر به فرودگاه و برعکس، اتوبوس‌هایی را در اقصی نقاط پاریس (اغلب در کنار ایستگاه‌های اتوبوس شهری و مترو) قرار داده است. این اتوبوس‌ها درکلیه ایام هفته هر ۹۰ دقیقه از ایستگاه‌های یاد شده به مقصد فرودگاه مسافران را منتقل می‌کنند. بهای بلیط این اتوبوس‌ها بسته به مسیر بین ۱۴ تا ۱۹ یورو متغیر است.

قطار شهری

فروودگاه شارل دوگل

فرودگاه شارل دوگل به خطوط مترو شهری نیز متصل بوده و از طریق قطارهای سریع‌السیر می‌توان بین پایانه‌های فرودگاه و از فرودگاه به پاریس و برعکس تردد کرد. همچنین بلیط قطارهای معمولی را نیز می‌توان از طبقه ۴ پایانه ۲ تهیه کرد؛ بهای این بلیط‌ها نسبت با قطارهای سریع‌السیر ارزان‌تر است.

اطلاعات پرواز

فروودگاه شارل دوگل

از آنجایی که فرودگاه شارل دوگل مقر اصلی بیشتر پروازهای داخلی و خارجی به مقصد پاریس است، برنامه پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه دائما به روزرسانی می‌شوند. البته تعدادی از شرکت‌های هوایی ایرانی و خارجی نیز دارای پروازهای ثابتی به مقصد فرودگاه شارل دوگل در برنامه خود هستند.

ایرفرانس: فرودگاه امام

هواپیمایی ماهان: فرودگاه امام

در بخش دوم این مقاله به معرفی دو فرودگاه دیگر شهر پاریس خواهیم پرداخت، پس همراه کجارو باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه