جاذبه های گردشگری فنلاند؛ کشوری با ۵۵ هزار دریاچه

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس دوشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
جاذبه های گردشگری فنلاند؛ کشوری با ۵۵ هزار دریاچه

اگر قصد سفر به کشور فنلاند را دارید علاوه بر رفتن به هلسینکی، پایتخت آن، حتما سری به مقاصد گردشگری دیگر آن هم بزنید. این کشور چشم‌­اندازها و طبیعت معرکه‌­ای دارد که شما را شگفت­‌زده خواهد کرد. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۵ به‌روزرسانی شده است.

با وجود آنکه کشور فنلاند جزو اسکاندیناوی نیست، خصوصیاتی تقریبا شبیه به کشورهای مجاور خود دارد و نظام سیاسی آن تقریبا آزاد است. در زمستان، در شمالی­‌ترین بخش فنلاند شفق قطبی قابل رویت است. در ماه‌های گرم سال هم معمولا فنلاندی­‌ها به کلبه‌­های تابستانی خود برمی‌گردند و اوقاتشان را با شنا، ماهیگیری، کباب خوردن و  البته سونا می­‌گذرانند. در این مقاله قصد داریم شما را با  ۱۰ مکان دیدنی برتر در این کشور آشنا کنیم.

 لوی

سورتمه سواری در طبیعت لوی فنلاند

طبیعت بکر فنلاند، آن را تبدیل به مکانی رویایی برای علاقه‌مندان به طبیعت کرده است. به جرئت می­‌توان گفت اقامتگاه زمستانی لیوی (Levi) بهترین مکان برای تفریح در فضای باز است. این مکان که در فینیش لپلند (Finnish Lapland) واقع شده است، دارای فضایی بزرگ برای اسکی و اسنوبورد است.

کارهای غیرمعمو‌ل‌تری مثل سورتمه‌سواری با گوزن شمالی، ماهیگیری در آب­‌های یخ‌­زده و استراحت در سونای فضای باز هم در این مکان شدنی است. شب­‌های پرجنب‌­و­‌جوش لوی از عوامل دیگر جذاب بودن این منطقه برای فنلاندی­‌هاست.

شهر تامپره

عکس هوایی از شهربازی شهر تامپره فنلاند

تامپره (Tampere) سومین شهر بزرگ فنلاند است؛ اما هنوز به کلان‌شهر تبدیل نشده است و بیشتر از آنکه شبیه یک شهر بزرگ باشد، شبیه تعدادی محله است.  برای آنکه با میراث تاریخی  تامپره آشنا شوید بهتر است سری به مجموعه واپریکی (Vapriikki) بزنید که موزه تاریخی طبیعی و تالار افتخارات هاکی فنلاندی‌­ها است.

فعالیت­‌هایی مثل اسکی و هاکی طرفداران زیادی در تامپره دارند؛ اما کسانی که به ورزش علاقه چندانی ندارند، می‌­توانند به مکان­‌های دیگری مثل پارک دوک (Duck) یا باغ هاتانپا (Hatanpaa) بروند. پارک محبوب سارکانیمی (Sarkanniemi) در مرکز شهر هم دارای آکواریوم، افلاک­‌نما، باغ وحش کودکان، موزه هنری و برج دیده‌­بانی با چشم‌­اندازی عالی از جنگل­‌ها و دریاچه­‌ها است.

مجمع‌­ الجزایر آلند

منطقه خود مختار جزایر آلند فنلاند

مجمع‌الجزایر آلند به‌صورت خودمختار اداره می‌شود

در میانه دریای بالتیک (Baltic) مجموعه­‌ای از جزایر با نام مجمع‌­الجزایر آلند (Aland) واقع شده­‌اند. این جزایر متعلق به فنلاند هستند؛ اما به‌صورت نسبتا خودمختار اداره می­‌شوند. بیشتر ساکنان این منطقه به‌جای زبان فنلاندی به زبان سوئدی صحبت می­‌کنند.

گردشگران با قایق­‌های تفریحی به این جزایر می‌­روند و می‌توانند از جاذبه‌­های آن مثل کشتی تبدیل­‌شده به موزه به نام پومرن (Pommern)، موزه دریایی آلند و قلعه‌­ متعلق به قرن چهاردهم به نام کاستلهلم (Kastelholm) دیدن کنند. در این منطقه حتما باید پن کیک با مربای آلو و خامه فرم‌گرفته را که یکی از دسرهای خوشمزه این ناحیه است، امتحان کرد.

شهر کمی

میز و صندلی های یخی در شهر کمی فنلاند

شهر صنعتی کمی (Kemi) که از جاهای دیدنی فنلاند محسوب می‌شود، در فینیش لپلند واقع شده و به خاطر کارخانه‌­های تولید خمیر کاغذش مشهور شده است؛ اما گردشگران، این شهر را به خاطر قصر برفی مشهورش می‌شناسند.  قصر برفی که سه طبقه دارد هر ساله ساخته می‌­شود و مراسم عروسی و موسیقی در آن اجرا می‌­شود. جالب اینکه میهمانان می‌­توانند شب را در هتلی برفی بمانند.

سرزمین دریاچه­‌های فنلاند

کلبه چوبی در سرزمین دریاچه ها فنلاند

همان طور که از نام این منطقه مشخص است، منطقه‌ای است که دریاچه­‌های بسیاری در آن وجود دارد. تقریبا ۵۵ هزار دریاچه به طول حداقل ۲۰۰ متر در این منطقه وجود دارد. بزرگترین دریاچه این منطقه سایما (Saimaa) است که در آن می‌­توانید شنا یا قایق­رانی کنید یا در اطراف آن قدم بزنید. در این منطقه حتما از شهر یوواسکولا (Jyvaskyla) و قلعه قرون‌وسطایی اولاف (Olaf) هم دیدن کنید.

تورکو

منطقه تورکو در امتداد ساحل فنلاند

تورکو (Turku) در امتداد ساحل فنلاند جنوبی واقع شده است؛ شهری که در قرن نوزدهم پایتخت فنلاند بوده و خیلی­‌ها معتقدند که قدیمی­‌ترین شهر فنلاند است. این شهر جاذبه‌­های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد از جمله قلعه تورکو متعلق به قرن سیزدهم، موزه­‌های دوقلوی آبوآ وتوس (Aboa Vetus) و آرس نووا (Ars Nova) و محله لوسترینماکی (Luostarinmaki). محله لوسترینماکی یکی از معدود مناطقی است که در آتش­‌سوزی اوایل قرن نوزدهم در تورکو سالم مانده است.

 پروو

قایق موتوری و کلبه های قرمز رنگ پروو فنلاند

پروو (Porvoo)  دومین شهر قدیمی در فنلاند محسوب می‌­شود؛ منطقه‌­ای که به خاطر خانه­‌های چوبی زیبا و منحصر به‌فرد خود مشهور شده است. هنگامی­که در میان خیابان­‌های سنگ­‌فرش­‌شده­‌ این شهر قدیمی قدم می‌­زنید، می‌­توانید مکان­‌های دیدنی متعلق به قرن سیزدهم را ببینید. البته بیشتر ساختمان­‌های چوبی آن در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌­اند. از دیگر سرگرمی­‌های این شهر بازدید از کلیسای جامع قرن یازدهم، تماشای آثار هنری قدیمی در موزه این شهر و امتحان کردن طعم شیرینی­‌های معروف آن است.

ساونلینا

منظره غروب خورشید ساونلینا فنلاند

ساونلینا (Savonlinna) شهری کوچک در قلب سرزمین دریاچه‌­های فنلاند است؛ مقصد گردشگری تاریخی بسیار زیبایی که حتما باید از آن دیدن کرد. بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه یعنی قلعه اولاف یا اولاوینلینا (Olavinlinna) که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است،  در میان دریاچه سایما و جزایر متعدد آن قرار گرفته است. این قلعه فوق‌­العاده در طول تاریخ و گذر زمان از تخریب در امان مانده است.

 از جمله مکان‌های دیگر ساونلینا موزه ارتودوکس، موزه استانی ساونلینا و منطقه‌­ای به نام کریماکی (Kerimäki) است که بزرگ‌ترین کلیسای چوبی جهان در آن است. در بازار این شهر حتما موئیکو، غذای محلی این منطقه که با شاه ماهی درست می­‌شود، را امتحان کنید.

رووانیمی

نورپردازی شبانه روانیمی فنلاند

 رووانیمی (Rovaniemi) مقصد گردشگری زیبایی است که در  اواخر جنگ جهانی دوم به‌طور کامل تخریب شده است و به همین دلیل معماری قرن بیستم هم در طراحی ساختمان­‌هایش دیده می­‌شود. یکی از جاذبه‌های این شهر خانه بابانوئل است. گردشگران می‌­توانند از روستای بابانوئل دیدن کنند و از پستخانه آن تمبر بخرند. همچنین می­‌توانند به پارک تفریحی زیرزمینی بابانوئل بروند. خانه فرهنگ کوروندی، مرکز علوم پیلکه و شاهکار مهندسی منطقه یعنی پل یاتکان کینتیلا از دیگر جاذبه‌­های این شهر است. 

هلسینکی

ساختمان های منطقه هلسینکی فنلاند

برترین مقصد گردشگری در فنلاند بی­‌شک پایتخت آن یعنی هلسینکی (Helsinki) است. این شهر در سال ۱۸۱۲ با معماری شبیه به سن پترزبورگ روسیه ساخته شده است. از جمله جاذبه­‌های این شهر می­‌توان به کیساهای متعدد آن مثل کلیسای جامع لوتران (Lutheran) و کلیسای جامع اسپنسکی (Uspenski) اشاره کرد. در این شهر موزه­‌های بسیاری وجود دارد؛ از جمله موزه ملی فنلاند که بیانگر تاریخ این کشور است. تجربه‌های و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری فنلاند با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع touropia

دیدگاه