سفر به گرجستان در قاب تصویر

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
سفر به گرجستان در قاب تصویر

گرجستان، کشوری در قفقاز است که در هر دو قاره‌ی اروپا و آسیا قرار دارد. با یک وبلاگ‌نویس سفر همراه می‌شویم و گزارش و عکس‌های سفر او به گرجستان را دنبال می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

جورجیا، نامی‌ است که بیشتر با ایالتی در جنوب آمریکا شناخته می‌شود تا کشوری مستقل. اما گرجستان (Georgia) کشوری دیدنی است که معمولا گردشگران آن را نادیده می‌گیرند؛ کشوری کوچک محصور در خشکی که زیر سایه‌ی تاریخ شوروی سابق، پنهان مانده است.

گرجستان کشوری در قفقاز، بین اروپا و آسیا است و در واقع بین ترکیه و روسیه، دو کشور بزرگ و ثروتمند قرار گرفته است. به دلیل این موقعیت جغرافیایی، گرجستان ترکیبی از فرهنگ، میراث و آشپزی اروپایی و آسیایی است.  سفر به قفقاز مقرون‌به‌صرفه، امن و راحت است. اما در کمال تعجب، این منطقه چندان مورد توجه مسافران قرار ندارد.

بیشتر افرادی که به منطقه‌ی قفقاز سفر کرده‌اند، گرجستان را بیشتر از ارمنستان و آذربایجان دوست داشتند. دلیل آن نیز ساده است.

در مجموع، گرجستان، با شهرهای قرون وسطایی با مسیرهای سنگ‌فرش پرپیچ‌وخم و ساختمان‌های قدیمی و باشکوه که داستان‌های زیادی برای گفتن دارند، اروپایی‌تر از ارمنستان و آذربایجان است. این کشور، میراث تاریخی و فرهنگی خود را به خوبی حفظ کرده است؛ از جمله صومعه‌ها و کلیساهای ارتدکس قرن سیزدهمی که بر فراز صخره‌هایی مشرف به شهرهای قرون وسطایی قرار گرفته‌اند.

به‌علاوه، گرجستان کشوری با زیبایی‌های طبیعی متعدد است؛ مناظر کوهستانی بکر، قله‌های برفی، ارتفاعاتی که در گوشه‌و‌کنار آن خانه‌هایی با بام‌های سفالی به چشم می‌خورد و مسیرهای پیاده‌روی تمام نشدنی که عاشقان طبیعت و فعالیت‌های تفریحی در فضای باز را راضی می‌کند. همه‌ی اینها را به غذاهای لذیذ و متفاوت و نوشیدنی‌های محلی اضافه کنید.

برای اینکه بهتر متوجه شوید گرجستان مقصد خوبی برای سفر است، عکس‌های سفر من به این کشور را ببینید که در بخش‌های مختلف این کشور گرفته شده‌اند؛ از تفلیس پایتخت این کشور گرفته تا قلعه‌ی شگفت‌انگیز و دیدنی آنانوری، شهر قدیمی متسختا (Mtsekhta) و ارتفاعات منطقه‌ی کازبگی در شمال روسیه.

گرجستان

یکی از بهترین بخش‌های سفر من به قفقاز، بازدید از کلیسای جرجتی (Gergeti) بود که در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا، بر فراز قله‌ای در رشته‌کوه کازبگی قرار داشت.

گرجستان

قله‌های این منطقه که بخشی از رشته‌کوه بزرگ قفقاز هستند، به ارتفاع ۵۴۰۰ متری می‌رسند. این کلیسا هم در این مکان مخفی و غیرقابل دسترس در قرن چهاردهم میلادی بنا شده تا گنجینه‌ها و آثار ارزشمند آن را پنهان کند. برای رسیدن به این کلیسا، یک جیپ کرایه کردیم. طی کردن مسیرهای باریک و گل‌آلود، ۳۰ دقیقه طول کشید. طی کردن این مسیر با پای پیاده، ۳ ساعت طول می‌کشد.

گرجستان

چشم‌انداز شهر کازبگی و دهکده‌ی جرجتی از این کلیسا بسیار دیدنی و نفس‌گیر است. با دیدن این کلیسا شگفت‌زده خواهید شد که چطور سازندگان این بنا، این قطعه‌ی هنری را بر فراز این قله و در این ارتفاع ساخته‌اند.

گرجستان

کلیسا بسیار کوچک است و سبک معماری بیشتر کلیساهای ارمنی را به نمایش می‌گذارد. داخل کلیسا بسیار ساده است مثل اکثر کلیساهای ارمنستان. آنها معتقدند که نقاشی‌های دیواری، تمرکز عبادت‌کنندگان را به هم می‌زند.

گرجستان

مسیری که به صومعه‌ی جرجتی می‌رسد را در تصویر می‌بیند. اینجا بسته به شرایط آب‌و‌هوایی ممکن است بسیار گل‌آلود و صعب‌العبور باشد. خوشبختانه در زمان سفر ما، برف نمی‌بارید، در غیر این صورت نمی‌توانستیم این مسیر را طی کنیم.

گرجستان

برای رسیدن به صومعه ما مسیر مارپیچ بزرگراه نظامی گرجستان را که تا بالای کوه ادامه می‌یافت رانندگی کردیم.

گرجستان

این قوس دوستی است که توسط روس‌ها در زمان شوروی ساخته شده و حوالی بزرگراه نظامی گرجستان قرار دارد. روس‌ها این مسیر را برای اتصال گرجستان به روسیه ساخته‌اند و این مسیر هنوز هم محل عبور کامیون‌های باری است که کالاهایی را از روسیه به گرجستان و برعکس می‌برند.

گرجستان

یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی گرجستان، مجموعه‌ی قلعه و قصر آنانوری است که در نزدیکی رود آراگوی (Aragvi River) در ۷۲ کیلومتری تفلیس قرار دارد. یک صبح ابری به این قلعه رسیدیم. رود، راکد و آرام بود و قلعه به زیبایی عرض اندام می‌کرد؛ انگار که منظره‌ای از افسانه‌های قدیمی به واقعیت پیوسته است.

گرجستان

این بنای قرن سیزدهمی کاملا مرمت نشده است از‌این‌رو بخش‌هایی از آن در حال خراب شدن است. با این حال می‌توانید از برج دیده‌بانی آن بالا بروید و منظره‌ای زیبا از رود آراگوی ببینید.

گرجستان

گرجستان

شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، بزرگ‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتم. بخش تاریخی یا شهر قدیم تفلیس مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از کلیساها، خانه‌هایی با بام‌های سفالی، خیابان‌های سنگ‌فرش و پل‌های قدیمی است.

گرجستان

از دو نقطه‌ی مرتفع می‌توانید منظره‌ای از بالا از شهر تفلیس ببینید. یکی قلعه‌ی ناریکالا (Narikala) و دیگری پارک Mtatsminda است؛ یک پارک تفریحی با تعداد زیادی رستوران.

گرجستان

قدمت این قلعه‌ی مشرف به تفلیس، به قرن چهارم میلادی بر می‌گردد. این قلعه از دو بخش محصور تشکیل شده است که در تپه‌ای شیب‌دار بین حمام‌های گوگردی و باغ‌های گیاه‌شناسی تفلیس قرار دارد. در محوطه‌ی پایینی قلعه، کلیسای سنت نیکولاس قرار دارد که اخیرا مرمت شده است.

گرجستان

تفلیس به موازات رود کرا (Kura) ساخته شده است. رودی که از شمال شرقی ترکیه شروع می‌شود و در ترکیه و گرجستان جریان دارد و در نهایت به آذربایجان می‌رود.

گرجستان

شهر قدیم تفلیس، هزارتویی از خیابان‌های باریک با خانه‌های آجری و بالکن‌های چوبی است. درهای خانه‌ها به حیاطی مخفی باز می‌شود که در آن درختان انگور پیر روی داربست‌های عمودی به سوی آسمان رشد کرده‌اند. بخش‌هایی از آنها مرمت شده‌اند و تعدادی از خیابان‌ها شبیه لوکیشن‌های فیلم‌های دیزنی به نظر می‌رسند اما بسیاری از این خیابان‌های پرپیچ‌و‌خم، دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

گرجستان

کلیسای جامع تثلیث تفلیس، کلیسای اصلی ارتدکس گرجستان است. این کلیسا که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ ساخته شده، سومین کلیسای بلند جامع ارتدکس شرقی در جهان و از نظر مساحت کلی، یکی از بزرگترین بناهای مذهبی دنیا است.

گرجستان

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان، متسختا، پایتخت سابق این کشور است که در ۲۰ کیلومتری از شمال تفلیس واقع شده است. این شهر که زادگاه و یکی از فعال‌ترین مراکز مسیحیت در گرجستان است، از طرف کلیسای ارتدکس گرجستان با عنوان «شهر مقدس» نام‌گذاری شده است.

گرجستان

گرجستان

کلیسای جامع Svetitskhoveli که قبلا بزرگترین کلیسای گرجستان بود در این شهر قرار دارد و میراث جهانی یونسکو است.

گرجستان

مطالب مرتبط:

منبع wildjunket

دیدگاه