فرودگاه نخجوان کجاست؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه نخجوان کجاست؟

نخجوان به دلیل برخورداری از آثار ارزشمند فرهنگی و تاریخی و نیز مرز مشترک با کشور ایران از جمله مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی است. البته به دلیل مسافت اندک میان نخجوان و شهرهای منطقه شمال غرب از جمله تبریز، اغلب مردم سفر زمینی به این جمهوری خود مختار را ترجیح می‌دهند؛ ولی برخلاف تصور نخجوان دارای فرودگاهی بین‌المللی است. پس برای آشنایی با این فرودگاه در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است که در جنوب قفقاز و در کرانه شمالی رود ارس قرار داشته و دارای ۱۶۳ کیلومتر مرز مشترک با ایران است. این ناحیه به لحاظ پیشینه دارای قدمت تاریخی است و از این رو، بناهای ارزشمند زیبایی از گذشته در این شهر به یادگار مانده است. به دلیل وجود مرز مشترک، بناهای تاریخی و مراکز تفریحی این شهر یکی از مقصدهای پرتردد شهروندان ایرانی در ایام مختلف سال است. اگرچه اغلب شهروندان ایرانی از طریق مسیر جاده‌ای و از پایانه مرزی زمینی وارد نخجوان می‌شوند، این شهر دارای فرودگاهی بین‌المللی است.

فرودگاه نخجوان

فرودگاه بین‌المللی نخجوان (Nakhchivan Airport) فرودگاهی همگانی-نظامی است که در سال ۱۹۷۶ برای هواپیماهایی مانند یاک ۴۰ (Yak-40)، آن ۲۴ (An-24) و هواپیماهای مشابه احداث ساخته شده است. تا سال‌های متمادی پروازهای این فرودگاه فقط به مقصد باکو و برعکس انجام می‌شد، تا این که در نیمه دهه ۹۰ میلادی و به دنبال محاصره نخجوان توسط نیروهای آمریکایی، فرودگاه تنها راه ارتباطی این ناحیه با سایر مناطق بود و از این رو، طرح توسعه آن به دستور حیدر علی‌اف (رئیس جمهوری وقت) در مدت بسیار کوتاهی و توسط نیروهای بومی انجام شد. در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ فرودگاه مجددا و طبق استانداردهای بین المللی مورد بازسازی قرار گرفته و در اختیار مسافران قرار گرفت.

فرودگاه نخجوان

فرودگاه نخجوان دارای یک پایانه مسافری و باند بتنی به طول ۳۳۰۰ متر است که در ارتفاع ۸۷۳ متری از سطح دریا قرار دارد. همچنین پایانه باربری فرودگاه توانایی پذیرش و جابه‌جایی ۴۰۰ تن بار را داشته و از نظر کیفیت خدمات و امنیت جایگاه مهمی در صنعت هوانوردی آذربایجان ایفا می‌کند. پایانه فرودگاه نیز دارای دو طبقه است و واحد پذیرش آن از توانایی ثبت و انجام امور ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر مسافر در ساعت را دارد. البته همانند سایر فرودگاه‌های بین‌المللی سالن فرودگاه نخجوان شاهد حضور رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌های متعدد و سایر امکانات رفاهی مورد نیاز برای مسافران است. علاوه بر این، در محوطه فرودگاه پارکینگی برای امانت خودروهای مسافران در ازای پرداخت مبلغ مشخصی در نظر گرفته شده است.

فرودگاه نخجوان

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه نخجوان در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نخجوان قرار دارد و انواع وسائط حمل‌ونقل عمومی برای رفاه حال مسافران و انتقال آن‌ها به اقصی نقاط شهر تامین شده است.

تاکسی فرودگاه

فرودگاه نخجوان

تاکسی‌های اداره تاکسیرانی جمهوری خودمختار نخجوان در برابر پایانه فرودگاه مستقر بوده و مسافران در به نقاط مختلف شهر و برعکس جابه‌جا می‌کنند.

اتوبوس

فرودگاه نخجوان

اتوبوس‌های مجهز فرودگاه نیز در محوطه فرودگاه به صورت شبانه‌روزی آماده نقل‌وانتقال مسافران هستند.

پروازها و خطوط هوایی

فرودگاه نخجوان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، در حال حاضر بیشتر سفرهای زمینی به نخجوان از خاک ایران به صورت زمینی انجام می‌شود و پروازی از ایران یا توسط خطوط هوایی ایرانی به این شهر ثبت نشده است. ولی در صورت تمایل گردشگران ایرانی به عزیمت از نخجوان به سایر شهرهای آذربایجان از جمله باکو می‌توانند از پروازهای زیر استفاده کنند.

آذربایجان ایرلاینز (Azerbaijan Airlines): فرودگاه حیدر علی‌اف باکو، فرودگاه گنجه

اونور ایر (Onur Air): فرودگاه آتاتورک استانبول

ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines): فرودگاه آتاتورک استانبول

یوتی ایر اوییشن (UTair Aviation): فرودگاه بین المللی ونوکووا (Vnukovo International Airport) مسکو

مطالب مرتبط:

دیدگاه