فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو، آذربایجان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو، آذربایجان

باکو پایتخت آذربایجان، بزرگترین شهر قفقاز و خواهر خوانده‌ی تبریز است و از این رو، حس الفت و دوستی خاصی میان مردم دو کشور وجود دارد و اغلب گردشگران ایرانی علاقه‌مند به سفر به این کشور هستند. نکته جالب توجه این‌ که پروازهای مستقیم باکو با قیمت مناسبی در برنامه پروازی خطوط هوایی به مقصد فرودگاه حیدر علی‌اف وجود دارند. اگر شما نیز قصد سفر به باکو را دارید، برای آشنایی بیشتر با فرودگاه حیدر علی‌اف در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف شهر باکو یکی از ۵ فرودگاه بین‌المللی کشور آذربایجان محسوب می‌شود که سالانه شاهد جابه‌جایی یک میلیون مسافر است. این فرودگاه تا سال ۲۰۰۴ میلادی با نام فرودگاه بین المللی بینا (محلی در نزدیکی باکو) خوانده می‌شد و سپس به نام رئیس جمهوری فقید آذربایجان تغییر نام داد. طبق آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۳، ورود و خروج ۲،۸۵۷،۰۰۰ مسافر در این فرودگاه ثبت شده است. نکته جالب توجه این است که فرودگاه حیدر علی‌اف پرترددترین فرودگاه منطقه قفقاز به شمار رفته و به دلیل برخورداری از موقعیت خاص، راه ارتباطی برای پروازهایی از اقصی نقاط جهان محسوب می‌شود و سعی در پاسخگویی به همه این درخواست‌ها دارد.

فرودگاه باکو

این فرودگاه پایگاه اصلی خطوط هوایی آذربایجان ایرلاینز (Azerbaijan Airlines)، آزل‌جت (AZALJet)، و سیلک وی ایرلاینز (Silk Way Airlines) است. همچنین فرودگاه دارای دو پایانه مسافربری برای پروازهای داخلی و خارجی و دو پایانه باربری است. پایانه قدیمی فرودگاه در دوران شوروی سابق احداث شده بود که به دلیل کهولت تخریب و ساختمان جدید پایانه شماره یک در فضایی در حدود ۶۵،۰۰۰ هزار مترمربع به جای آن احداث شده است. این پایانه دارای ۱۲ راهروی ارتباطی با هواپیما است و ظرفیت پذیرش ۶ میلیون مسافر در سال را دارد. پایانه شماره ۲ نیز به پروازهای داخلی اختصاص داشته و عملیات احداث بنای آن در سال ۱۹۸۹ به پایان رسیده است.

فرودگاه باکو

پایانه‌های باربری فرودگاه حیدر علی‌اف از سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده و به لحاظ موقعیت مکانی، وسعت و امکانات موجود یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین پایانه‌های باربری در منطقه محسوب می‌شود.

فرودگاه باکو

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف در ۲۵ کیومتری شمال شرقی باکو قرار داشته و از طریق دو بزرگراه که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ احداث شده‌اند، با مسیرهای شهری در ارتباط است.

حمل و نقل عمومی

همانند سایر فرودگاه‌های بین‌المللی جهان، فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف نیز انواع وسائط حمل‌ونقل عمومی را برای رفاه حال مسافران و سهولت تردد آن‌ها فراهم کرده است.

مینی‌بوس

فرودگاه باکو

مینی‌بوس‌های اکسپرس شماره ۱۱۶ از ابتدای صبح تا پاسی از شب هر ۳۰ دقیقه از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس در حال تردد هستند.

اتوبوس

فرودگاه باکو

اتوبوس‌های فرودگاه در خارج از ساختمان اصلی فرودگاه و در جوار پارکینگ قرار دارند. مسیر حرکت این اتوبوس‌ها از فرودگاه آغاز شده و ایستگاه پایانی آن پارک صمد وورغون (S. Vurgun’s Park) در خیابان ۲۸ می قرار دارد. زمان لازم برای پیمودن این مسیر در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است.

تاکسی فرودگاه

فرودگاه باکو

تاکسی‌های رسمی فرودگاه نیز همانند اتوبوس‌ها در مقابل ساختمان فرودگاه مستقر هستند. این تاکسی‌ها مجهز به تاکسی‌متر نبوده و هدایت مسیر تا حدودی برعهده مسافر است. برای استفاده‌ از این تاکسی‌ها باید ابتدا به کیوسک تاکسیرانی مراجعه و پس از اعلام مسیر و توافق مبلغ کرایه، فیش خود را دریافت و سوار خودرو شوید. البته برای کاهش هزینه می‌توانید با تاکسی تا اولین ایستگاه مترو (ایستگاه کوراوغلو) مراجعه و پس از ۴ تا ۶ ایستگاه با قطار شهری به مرکز شهر باکو دسترسی پیدا کنید.

خطوط هوایی

فرودگاه باکو

فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص منطقه‌ای خود، یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی میان شمال، جنوب، شرق و غرب محسوب شده و از این رو، بسیاری از پروازهای بین‌المللی اعم از مسافری یا باربری طولانی ملزم به توقف یا استفاده از مسیرهای هوایی این فرودگاه هستند. به دلیل تقاضای شهروندان ایرانی به ویژه هموطنان منطقه شمال غرب برای سفرهای تفریحی و تجاری به باکو، خطوط هوایی داخلی و خارجی دارای پروازهایی مسافری و باربری ثابتی به مقصد این فرودگاه و برعکس در برنامه سالانه خود هستند.

پروازهای مسافری

هواپیمایی آتا: فرودگاه تبریز، فرودگاه امام

آزل‌جت: فرودگاه امام

هواپیمایی ماهان: فرودگاه امام (این پرواز از تاریخ سی و یکم ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ به شکل رسمی وارد برنامه پروازی شرکت ماهان خواهد شد).

ایران ایر: فرودگاه امام

پروازهای باربری

ایران‌ایر کارگو: فرودگاه امام

سیلک‌ وی ایرلاینز: فرودگاه امام

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور باکو مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه