کیوی؛ میوه ای خوشمزه و سرشار از مواد مغذی

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کیوی؛ میوه ای خوشمزه و سرشار از مواد مغذی

 کیوی یکی از میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار فصل زمستان است که علاوه بر داشتن طعمی دلنشین، مواد مغذی و مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این میوه‌ی دوست‌داشتنی، با کجارو همراه باشید.

در فصول مختلف سال، با توجه به شرایط آب‌وهوایی، گیاهان گوناگونی رشد کرده و با همت کشاورزان و باغداران سراسر جهان، سبزی‌ها و میوه‌های مخصوص هر فصل، به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. کیوی نیز از سایر میوه‌ها مستثنی نیست.

آشنایی اجمالی با کیوی

کیوی

گیاه‌شناسان کیوی را در گروه گیاهان گلدار دو لپه‌ای، راسته‌ی خلنگ‌سانان و رده‌ی کیویان گروه‌بندی کرده و خواص دارویی و درمانی بسیاری را برای این میوه‌ی شگفت‌انگیز زمستانی معرفی کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این میوه بومی کشور چین بوده و از آن به عنوان میوه‌ی ملی این کشور، یاد می‌شود. گفته می‌شود که در قرن بیستم میلادی، این خوردنی فوق‌العاده به کشور نیوزیلند انتقال یافته و کشاورزان آن سرزمین، با کش کیوی به وسعت زیاد، آن را به دیگر نقاط جهان صادر و معرفی کرده‌اند.

کیوی

جالب است بدانید که نام این میوه، برگرفته از پرنده‌ای زیبا است که زیستگاه آن، کشور نیوزیلند است. این میوه سرشار از انواع ویتامین‌، مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن است که مصرف آن توسط پزشکان تغذیه، به دفعات توصیه شده است. ایشان معتقدند که این میوه دارای کالری کمی است، پتاسیم موجود در آن از موز بیشتر بوده و به دلیل برخورداری از منیزیم بالا، از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان و کالری کم، در گروه میوه‌های مفید قرار گرفته است.

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم از کیوی

کیوی

محققان عرصه‌ی تغذیه، در هر ۱۰۰ گرم از این میوه‌، مواد مغذی را از جمله انواع کربوهیدرات‌ها ۱۴ گرم، قندها ۱۱ گرم، فیبر ۲ گرم، چربی ۱ گرم، پروتئین ۱ گرم، لوتئین و زآکسانتین ۱۱۴ گرم، تیامین ۰/۰۲۴ میلی‌گرم، ریبوفلاوین ۰/۰۴۶ میلی‌گرم، نیاسین ۰/۲۸ میلی‌گرم، پانتوتنیک اسید ۰/۵ میلی‌گرم، اسید فولیک ۳۴ میکروگرم، ویتامین ث ۱۰۵ میلی‌گرم، ویتامین ای ۱/۵۰ میلی‌گرم، ویتامین کا ۵/۵ میکروگرم، کلسیم ۲۰ میلی‌گرم، آهن ۰/۲۹ میلی‌گرم، منیزیم ۱۴ میلی‌گرم، منگنز ۰/۰۵۸ میلی‌گرم، فسفر ۲۹ میلی‌گرم، پتاسیم ۳۱۶ میلی‌گرم، سدیم ۳ میلی‌گرم و روی ۰/۱۰ میلی‌گرم کشف کرده‌اند.

کیوی و تاثیر شگفت‌ انگیز آن در تقویت بینایی

کیوی

در کیوی، ویتامین‌های ارزشمندی مانند ویتامین آ، ایی و ث وجود دارد. این مواد از سلول‌های دستگاه بینایی محافظت کرده و با این عمل، باعث تقویت آن می‌شود. با گذشت زمان و پا گذاشتن به میان‌سالی، ممکن است با توجه به شرایط بدن، دید بسیاری از انسان‌ها مختل شده و قدرت گذشته را از دست بدهد. بنابراین برای پیش‌گیری از این موضوع، مصرف کیوی به صورت روزانه توصیه می‌شود.

کیوی و فواید مصرف آن بر دستگاه گوارش

کیوی

متاسفانه یکی از شایع‌ترین مشکلات جوامع بشری، بیماری‌های ناشی از دستگاه گوارش است که به دلایل مختلف از جمله پیروی از رژیم غذایی نامناسب و استفاده از مواد اولیه‌ی ناسالم و ... گریبان‌گیر انسان‌ها شده است. به ویژه با مصرف غذاهایی که گوشت ماده‌ی اصلی آن‌ها به شمار می‌رود، این مشکلات در سطح گسترده‌تری احساس می‌شود. جالب است بدانید که کیوی از جمله میوه‌هایی است که استفاده از آن به دلیل حضور آنزیم‌های هضم‌کننده‌ی غذا، توصیه می‌شود.

زمانی که فردی گوشت میل می‌کند، تا حدودی اسید معده خنثی می‌شود. در این هنگام، آنزیم‌های موجود در کیوی، شروع به فعالیت کرده و مواد پروتئینی توسط آن‌ها راحت‌تر هضم و تجزیه خواهد شد. بنابراین بهتر است همراه این نوع غذاها، مصرف کیوی فراموش نشود. همچنین در هنگام طبخ انواع کباب، برای ترد و نرم کردن گوشت، استفاده از کیوی و آغشته کردن آن به گوشت، راهکار مناسبی است.

خوردن کیوی، پیشنهادی مناسب برای مبتلایان به دیابت و کاهش وزن

کیوی

همان گونه که می‌دانید، تعداد قابل توجهی از مردم جهان، مبتلا به دیابت هستند. مشکلی که متاسفانه رو به گسترش است و خطرات جبران‌ناپذیری را برای سلامت جوامع بشری، فراهم می‌کند. پژوهشگران دریافتند که مصرف کیوی گزینه‌ی مناسبی برای این افراد است؛ چون این میوه‌ی لذیذ زمستانی به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد و در عین حال برخورداری از میزان کمی قند، یکی از خوراکی‌های مناسب برای افرادی است که از اضافه‌وزن رنج برده یا مبتلا به دیابت هستند. چرا که قند موجود در این میوه، متشکل از میزان پایینی از گلوکز و فروکتوز است و با مصرف آن و وارد شدن به بدن، به آهستگی متابولیز می‌شود. همچنین این میوه به دلیل داشتن میزان کمی از کالری، گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که اضافه‌وزن دارند.

فواید مصرف کیوی در بارداری

کیوی

بانوان باردار در این دوران از پزشک معالج خود، رژیم غذایی متفاوتی نسبت به زمان غیربارداری خود، دریافت خواهند کرد. چرا که در این دوره‌ی بسیار مهم، بدن به دلیل حضور و رشد جنین، نیاز بیشتری به برخی از مواد معدنی، انواع پروتئین، ویتامین و ... داشته و این امر مستلزم مصرف میوه‌ها و سبزیجات مناسب است. کیوی از جمله میوه‌هایی است که به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین ث، فیبر، آهن و کلسیم، در اولویت برنامه‌‌ی غذایی بانوان باردار قرار خواهد گرفت. همچنین مصرف این میوه به خونسازی بدن این افراد کمک کرده و از کم‌خونی در ایشان، جلوگیری می‌کند. منیزیم یکی دیگر از مواد ارزشمندی است که در کیوی یافت می‌شود. این ماده‌ به جذب بیشتر کلسیم کمک کرده و باعث می‌شود که جنین از اسکلت‌بندی مقاوم‌تری برخوردار شود. همچنین باعث تقویت استخوان‌ها، بدن و دندان‌های نوزاد خواهد شد.

مصرف کیوی و جلوگیری از استرس

کیوی

کمبود ویتامین ث، یکی از دلایل ایجاد استرس در انسان‌ها است. خوشبختانه در کیوی به میزان قابل توجهی از این ویتامین یافت می‌شود که برای سلامت جسم و روح افراد بسیار عالی و مناسب است. همچنین بر اساس اظهارات متخصصان تغذیه، میزان ویتامین ث موجود در این میوه از پرتقال نیز بیشتر است. بنابراین پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی مصرف این میوه را برای پیشگیری از بروز استرس و کم‌خوابی، به مردم توصیه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه