هواپیمایی قطر ایرویز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
هواپیمایی قطر ایرویز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی قطر ایرویز که دفتر مرکزی آن در دوحه قرار دارد، از جمله ایرلاین های فعال در ایران است که با بیش از ۱۳۵ هواپیما، به بیش از ۱۴۰ مقصد در پنج قاره جهان پرواز دارد. 

قطر  ایرویز (Qatar Airways) شرکت هواپیمایی ملی قطر و حامل پرچم این کشور است که از ماه اکتبر ۲۰۱۳ عضو اصلی اتحادیه بین‌المللی وان‌ورلد شده است. قطر ایرویز از جمله ایرلاین‌های معتبر خاورمیانه است که هم‌اکنون مالکیت آن به‌طور کامل در اختیار دولت قطر است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به عنوان ایرلاین سال شناخته شد.  

هواپیمایی قطر ایرویز؛

تاریخچه

قطر ایرویز به عنوان شرکتی نوپا و تقریباً دولتی در نوامبر ۱۹۹۳ تأسیس شد، ولی اولین پرواز خود را در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۴ سامان داد. در ماه می همان سال پروازهای این شرکت به شهر عمان پایتخت اردن برقرار شد. در این زمان تنها دو هواپیمای ایرباس S310 پروازهای این شرکت به مقاصدی چون دبی، بانکوک، توکیو و شارجه را برقرار می‌نمود. یک سال بعد از تأسیس، هواپیمایی قطر با خریداری دو هواپیمای بوئینگ جدید و نیز یک هواپیمای کارکرده، به افزایش مسیرهای پروازی خود اقدام کرد.

به تدریج با گسترش ناوگان هواپیمایی و خریدهای متعدد «قطر ایرویز»، بخش‌های متنوعی به این شرکت افزوده شدند و بر تعداد مسیرهای هوایی آن روز به روز افزوده شد به‌طوری‌که امروزه به تمام قاره‌های جهان پروازهای منظمی را برقرار کرده است. در سال ۲۰۰۴ این شرکت نیمه خصوصی (در آن زمان) با عقد قراردادی بزرگ شامل خرید ۸۰ فروند هواپیما به جمع مشتریان بزرگ ایرباس پیوست. در دوازدهم اکتبر ۲۰۰۹ این شرکتی در عمل ابتکاری از سوخت ترکیبی گاز طبیعی و بنزین برای اولین‌بار استفاده کرد که به اذعان کارشناسان به‌ صرفه نیست، ولی با توجه به ذخایر گازی عظیم این کشور شاید برای این کشور مقرون به صرفه باشد.

هواپیمایی قطر ایرویز؛

شرکت هواپیمایی قطر امروزه به حداقل ۱۲۵ مقصد دنیا پرواز مسافری-باری داشته و دارای بیش از ۱۷ هزار نیروی انسانی به صورت مستقیم است که البته برای بیش از ۱۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است. مدیر اجرایی این شرکت «اکبر الباکر» است که از سال ۱۹۹۶ در این سمت مشغول به کار بوده و قطرایرویز را به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان مطرح کرده است. وی همچنین عضو بورد اجرایی فرودگاه هیتروی لندن نیز است.

هواپیمایی قطر ایرویز؛

دولت قطر در سال ۲۰۱۳ این شرکت را خریداری کرده و در ماه می ۲۰۱۴ کنترل کامل آن را به‌دست گرفت؛ اگرچه بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکای تجاری دیگر است. شرکت هواپیمایی Qatar Airways دارای چندین بخش کوچک و بزرگ است که شامل بخش پشتیبانی، فرودگاه بین‌المللی دوحه، بخش تعطیلات شرکت (مخصوص سفرهای اوقات تعطیل سال)، بخش محتوای رسانه‌ای، فروشگاه معاف از مالیات و دیگر بخش‌های مرتبط است. بخش باربری این شرکت نیز بسیار بزرگ و گسترده بوده و در عرصه حمل محموله‌های بازی در خاورمیانه نقش پر رنگی دارد. استفاده از بوئینگ 777F با قابلیت حمل ۷۵۰ تن از ویژگی‌های این بخش است. 

مقاصد هواپیمایی قطر ایرویز

قطر ایرویز از معدود شرکت‌های هوایی است که به‌طور مداوم به هر پنج قاره دنیا پرواز دارد. پروازهای شرکت هواپیمایی قطر، از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصدهای کویت سیتی، کیف، استانبول، ازمیر، آمستردام، میلان، آنکارا، باکو، مسکو، فرانکفورت، استکهلم، پاریس، دهلی نو، بارسلونا، سنت پترزبورگ، مسقط، دوحه، رم، وین و بمبئی انجام می‌شوند.

انواع کلاس های پروازی در هواپیمایی قطر ایرویز

هواپیمایی قطر ایرویز؛

کلاس‌های پروازی این هواپیمایی به سه کلاس بیزینس، اکونومی و فرست کلاس تقسیم می‌شود.

  • در فرست کلاس، صندلی‌ها مجهز به ماساژور، سیستم حرارتی و خنک‌کننده، تلویزیون، حمام، تختخواب و در بعضی موارد اتاق خصوصی هستند.
  • کلاس تجاری هواپیمایی قطر صندلی‌هایی دارد که هرکدام می‌توانند با داشتن قابلیت خم شدگی ۱۸۰ درجه، به یک تختخواب راحت تبدیل شوند. از آن‌جایی که استانداردهای قطر ایرویز در کلاس تجاری نسبت به سایر هوایپمایی‌ها سطح بالاتری دارد، خرید بلیط هواپیما کلاس تجاری قطر ایرویز نسبت به سایر هواپیمایی‌ها به صرفه‌تر است.
  • در نهایت، در کلاس اکونومی این هواپیمایی، برای هر صندلی یک صفحه نمایش مخصوص در نظر گرفته‌اند که مسافران می‌توانند در آن‌ها برنامه‌های مختلف را تماشا کنند.

درجه یک؛ فرست کلاس

هواپیمایی قطر ایرویز؛

کابین‌های درجه یک قطرایرویز حدود دو متر فضا برای هر مسافر داشته و صندلی‌های آن امکان تبدیل شدن به تخت را دارند. صندلی‌های این کابین دارای سیستم ماساژ هستند و مسافران می‌توانند از سیستم مالتی‌مدیای تعبیه شده در این کابین استفاده نمایند. به‌علت تصمیمات که قطرایرویز قصد انجام آن‌ها را دارد، مشخصات این نوع کابین برای هواپیماهای مختلف این شرکت، ممکن است متفاوت باشد. اما به هر حال آسایش و راحتی مورد انتظار شما از پرواز با کابین فرست کلاس را برآورده خواهد کرد.

تجاری؛ بیزینس کلاس

هواپیمایی قطر ایرویز؛

بعد از کابین فرست کلاس، راحت‌ترین کابین قطر ایرویز بیزینس کلاس نام دارد. این نوع کابین نیز در هواپیماهای مختلف این شرکت و مقاصد مختلف، دارای مشخصات متنوعی هستند. اما معمولا تمامی آن‌ها دارای فضای باز و صندلی‌های تخت‌شو مجهز به ماساژور اند. اغلب صندلی‌های این بخش ۵۵ سانتی‌متر عرض داشته و به هنگام تخت‌شو کمی عریض‌تر می‌شوند.

اقتصادی؛ اکونومی کلاس

هواپیمایی قطر ایرویز؛

ارزان‌ترین صندلی‌های هواپیمایی‌ها هستند که برای مسیرهای کوتاه توصیه می‌شوند اگرچه صندلی‌های اکونومی هواپیمای قطر در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به‌عنوان بهترین صندلی از این نوع شناخته شدند. کابین بخش اکونومی، بسته به نوع هواپیما می‌تواند دارای امکاناتی چون مانیتور (مستقر روی صندلی روبرویی) و شارژر یو اس بی باشند.

بار قابل حمل مجاز برای مسافران هواپیمایی قطر ایرویز

هواپیمایی قطر ایرویز؛

میزان بار مجاز برای حمل بسته به نوع کابین (فرست کلاس، بیزینس کلاس یا اکونومی کلاس) است. همچنین، مبدا و مقصد سفر نیز در میزان بار مجاز مؤثر است؛ 

بار مجاز چمدان هواپیمایی قطر ایرویز

با توجه به شرایط مختلف برای مقاصد مختلف سفر، در قسمت زیر ابتدا میزان بار مجاز هواپیمایی قطر ایرویز برای مبدا‌ و مقاصد خاص ذکر شده و پس از آن میزان بار مجاز برای سایر مقاصد آمده است. همچنین، وزن هیچ کیفی نباید از ۳۲ کیلوگرم بیشتر باشد.

سفر به برزیل

  • همه صندلی‌ها: دو چمدان با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم برای هر کدام و حداکثر ابعاد ۱۵۸ سانتی‌متر.

سفر بین آرژانتین و برزیل

  • همه صندلی‌ها: دو چمدان با حداکثر وزن ۲۳ کیلوگرم و حداکثر ابعاد ۱۵۸ سانتی‌متر.

سفر به کانادا، آمریکا و آرژانتین

  • صندلی‌های بیزینس کلاس و فرست‌کلاس: دو عدد کیف یا چمدان که وزن هرکدام از ۳۲ کیلوگرم تجاوز نکند و ابعادی بیشتر از ۱۵۸ سانتی‌متر نداشته باشند.
  • صندلی‌های اکونومی کلاس: دو چمدان با حداکثر وزن ۲۳ کیلوگرم و حداکثر اندازه ۱۵۸ سانتی‌متر.

هواپیمایی قطر ایرویز؛

سایر نقاط جهان

  • فرست کلاس: ۵۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتی‌متر
  • بیزینس کلاس: ۴۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتی‌متر
  • اکونومی کلاس: ۳۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتی‌متر

بار مجاز کیف دستی

مسافران قطر ایرویز علاوه بر باری که به قسمت پذیرش بار تحویل می‌دهند می‌توانند تا میزان مشخصی بار به‌عنوان بار همراه‌با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. بار همراه می‌تواند یک ساک یا کیف دستی شامل ملزومات شخصی و لازم در طول پرواز باشد. میزان بار مجاز هواپیمایی قطر برای بارهمراه عبارت است از:

  • مسافران فرست کلاس و بیزنس کلاس قطر ایرویز اجازه دارند دو قطعه کیف و ساک کوچک همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند. مجموع وزن این دو کیف باید کمتر از ۱۵ کیلوگرم باشد.
  • میزان بار مجاز در پرواز اکونومی نیز یک قطعه به حداکثر وزن هفت کیلوگرم است.

هواپیمایی قطر ایرویز؛

ناوگان هواپیمایی قطر ایرویز

قطر ایرویز در حال حاضر در ناوگان هوایی خود ۲۲۵ هواپیما دارد که میانگین سنی آن‌ها ۶ سال است.

نوع هواپیماتعداد (فروند)
Airbus A319۲
Airbus A320۳۲
Airbus A321۶
Airbus A330۲۶
Airbus A340۳
Airbus A350۴۱
Airbus A380۱۰
Boeing 747۲
Boeing 777۷۳
Boeing 787۳۰

حادثه در هواپیمایی قطر ایرویز

در ۱۹ آوریل سال۲۰۰۷، یک فروند هواپیمای ایرباس A300 که در آشیانه فرودگاه ابوظبی قرار داشت، آتش گرفت و بال سمت راست هواپیما کاملا در آتش سوخت. با این حال، در این حادثه هیچ‌کس آسیب ندید. به‌جز این مورد، در پروازهای این شرکت خوشبختانه تا به امروز هیچ سقوطی رخ نداده و به جز یک‌بار فرود اضطراری، سانحه‌ای ثبت نشده است. از اینرو، می‌توان شرکت قطر ایرویز را یکی از امن‌ترین شرکت‌های هوایپمایی جهان دانست.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از قطر ایرویز یا سایر ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید با کمک موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و به‌آسانی از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه