تور مجازی: پرتی؛ ونیز آمریکای جنوبی

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
تور مجازی: پرتی؛ ونیز آمریکای جنوبی

پرتی بندری تاریخی در کشور برزیل است که به ونیز آمریکای جنوبی شهره است. دادن چنین لقبی به این شهر حکایت خود را دارد. در ادامه این مقاله از تور مجازی با کجارو همراه باشید و درباره این شهر دیدنی بیشتر بخوانید و ببینید.

ونیز زیبا، مشهورترین شهر دنیا، در طول مجموعه‌ای از جزایر کوچک که از طریق کانال‌ها و رودها از هم جدا شده‌اند قرار گرفته است. سن‌پترزبورگ، یکی دیگر از شهرهای اروپا است که به خاطر قرار گرفتن در بین کانال‌ها و رودخانه‌ها لقب «ونیز شمالی» را گرفته است. شاید دانستن این موضوع برای شما جالب باشد که آمریکای جنوبی نیز، ونیز خودش را دارد. 

شهر پرتی

شهر پرتی (Paraty) اغلب به نام «ونیز برزیل» شناخته می‌شود. واژه «پرتی» ریشه سرخپوستی دارد و به معنی «رودخانه پر از ماهی است». در اواسط قرن ۱۷ میلادی مهاجران پرتغالی به این منطقه می‌آیند و دهکده‌ای به همین نام می‌سازند؛ همین دهکده بعدها به پایگاه اصلی برای تسخیر کشور برزیل تبدیل می‌شود.

در سال ۱۶۹۵ وقتی، به‌طور اتفاقی، معادن غنی طلا در ایالت میناس گرایس (Minas Gerais) کشف شد، شهر پرتی که در همان نزدیکی قرار داشت به یکی از مهم‌ترین بنادر کشور و مرکز «تب طلا»  تبدیل می‌شود: از اینجا بود که گالیون‌های (کشتی بزرگ دارای ۳ یا ۴ دکل که در قرن‌های ۱۵ و ۱۶ به‌عنوان کشتی تجاری یا جنگی به کار می‌رفته است) بسیاری از طلا و سنگ‌های الماس درخشان پر می‌شدند و مستقیم به سوی پرتغال فرستاده می‌شدند. از طرفی، این اتفاق در پیشرفت شهر تاثیر بسزایی داشت و از طرف دیگر، سبب جلب توجه دزدان دریایی به این منطقه شد. در نتیجه، بندر صادراتی به شهری بزرگ‌تر و امن‌تر یعنی ریودژانیرو منتقل شد. به این ترتیب، پرتی یک شهر کوچک باقی ماند.

شهر پرتی

به نظر، از آن زمان به بعد همه چیز متوقف شده است و تغییر چندانی در شهر به چشم نمی‌خورد. شهر تاریخی پرتی هم‌چنان به همان شکل است و ساختمان‌ها به‌خوبی ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. به همین دلیل، حالا پرتی به موزه‌ای روباز بدل شده که تاریخ معماری و شهرسازی دوره‌ی استعماری را به زیبایی به نمایش گذاشته است.

پرتی از ۳ طرف با ارتفاعات کوهستانی احاطه شده است؛ همین مسئله سبب شد شهر کم‌کم به سوی دریا پیشروی کند. به همین دلیل است که پرتی نام ونیز برزیل را گرفته است؛ چراکه، اغلب، امواج بلند دریا وارد کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌شوند.

شهر پرتی

مرکز تاریخی شهر به روی اتومبیل‌ها بسته است، خیابان‌ها سنگ‌فرش‌اند و سقف‌‌خانه‌ها شیروانی‌. کلیسای مرکزی شهر «نوسا سنهورا دو رمدیوس» (Nossa Senhora do Remédios) نام دارد و در قرن ۱۸ میلادی برای شهروندان ثروتمندی که از در زمان «تب طلا» ثروت خوبی به دست آورده بودند ساخته شده است. خانه‌های اشرافی در میدانی در نزدیکی همین کلیسا قرار دارند.

در آن زمان، تبعیض بین طبقات اجتماعی بسیار بالا بود: برده‌ها باید برای عبادت به کوچک‌ترین کلیسا شهر که در خیابان رو دکومریکو قرار داشت می‌رفتند. در این حین، اغلب اشراف ترجیح می‌دادند به کلیسا کپلا دنوسا سنهورا ددوراس (Capela de Nossa Senhora das Dores) در نزدیکی ساحل بروند. قدیمی‌ترین کلیسا شهر پرتی کپلا د سانتا ریتا (Capela de Santa Rita) است که در بخش جنوبی شهر قرار دارد و در سال ۱۷۲۲ ساخته شده است. قسمت روبه‌روی ساختمان به‌عنوان نمونه‌ای عالی از معماری باروک پرتغالی معروف است.

شهر پرتی

در سال ۱۹۶۶، پرتی به خاطر معماری تاریخی و منحصربه‌فرد مربوط به دوره استعمار در لیست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. علاوه بر این، شهر به خاطر مناظر طبیعی دیدنی‌اش که شامل بیش از ۳۰۰ ساحل و ۷۹ جزیره می‌شود معروف است.

تصاویر پانوراما

با کجارو سفری مجازی به این نقطه کمترشناخته‌شده اما زیبای این کره خاکی را تجربه کنید.

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

برای ما درباره شهرها و مکان‌هایی که دوست دارید در بخش‌های بعدی تور مجازی ببینید بنویسید. مطمئن باشید نظرات و پبشنهادات شما برای ما بسیار ارزشمند است.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه