با ۱۰ کوه آتشفشانی گردشگری جهان از نزدیک آشنا شوید (قسمت دوم)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
با ۱۰ کوه آتشفشانی گردشگری جهان از نزدیک آشنا شوید (قسمت دوم)

آتشفشان‌ها از جمله شگفتی‌های طبیعی زیبای کره‌ی خاکی ما محسوب می‌شوند. با وجود خطرناک بودن کوه‌های آتشفشانی، سفر به آن‌ها امکان‌پذیر است. در ادامه همراه کجارو باشید.

در ادامه‌ی مقاله‌ی آتشفشان‌های گردشگری جهان، به معرفی دیگر آتشفشان‌های زیبا خواهیم پرداخت.

قله استرومبولی، سیسیل، ایتالیا (Mount Stromboli)

آتشفشان

استرومبولی، یک کوه آتشفشانی ۹۲۴ متری است که تقریبا دائما در حال فعالیت است. اگرچه ارتفاع این قله زیاد نیست اما بالا رفتن از آن کمی دشوار است، البته این بدان معنا نیست که صعود از این کوه نیاز به مهارت‌های حرفه‌ای دارد. به‌طور کلی، فتح این قله در ۶ ساعت خلاصه می‌شود: سه ساعت برای بالا رفتن، یک ساعت برای بازدید از دهانه‌ی آتشفشان و دو ساعت دیگر نیز برای پایین آمدن. استفاده از یک راهنمای سفر در ارتفاعات بالای ۴۰۰ متر ضروری است.

از ارتفاع ۴۰۰ متری به بعد که با نام Sciara del Fuoco شناخته می‌شود، هرگونه فوران و بیرون آمدن مواد مذاب از نوک قله قابل‌مشاهده است. تورهای گردشگری از Sciara del Fuoco تا نوک قله‌ی آتشفشان از اواخر روز شروع می‌شود تا زیبایی‌های آن در شب به‌خوبی قابل‌مشاهده باشد. این تور جذاب از Piscita که در ۲ کیلومتری غرب بندر استرومبولی واقع شده، شروع می‌شود. معمولا این تورها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که گردشگران در طول روز حرکت کرده و در اواخر شب حدودا ۴۵ دقیقه به تماشای فوران‌های آتشفشان بنشینند.

آتشفشان کیلاویا، هاوایی (Kīlauea)

آتشفشان

کیلاویا پدر آتشفشان‌های فعالی است که به‌راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این آتشفشان سالانه پذیرای حدودا ۳ میلیون گردشگر است. کیلاویا با ارتفاع ۱۲۴۷ متری‌اش، حتی بزرگترین آتشفشان هاوایی هم نیست. خوشبختانه، فوران‌ها و انفجارهای خطرناکی در این آتشفشان رخ نمی‌دهد، بنابراین گردشگران می‌توانند با خیالی آسوده به آن سفر کنند. کیلاویا سرچشمه‌ی گدازه‌های زیبا است.

هیچ‌گونه وسایل نقلیه‌ی عمومی در این منطقه وجود ندارد، بنابراین تنها گزینه‌های موجود برای گردشگری در آن، اجاره‌ی خودرو یا تورهای تفریحی خصوصی است. می‌توانید در «مرکز سامان‌دهی گردشگران کیلاویا» و «موزه‌ی Jaggar»، نمای فوق‌العاده‌ای از دریاچه‌ی گدازه را تماشا کنید. شب‌هنگام، آتشفشان کیلاویا چهره‌ی جدیدی به خود می‌گیرد؛ مواد مذاب این قله‌ی آتشفشانی موجب روشن شدن مناطق اطراف و ابرها می‌شود که تماشای آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

آتشفشان آرنال، کاستاریکا (Arenal)

آتشفشان

آتشفشان آرنال در فاصله‌ی ۳ ساعته از پایتخت کاستاریکا، یعنی سان خوزه واقع شده که به‌لحاظ زیباشناختی، آن را با کوه فوجی ژاپن مقایسه می‌کنند. آتشفشان آرنال در پارک ملی خودش واقع شده که راه‌های زیادی از این پارک برای رسیدن به قله وجود دارد. روی برخی از این مسیرها، گدازه‌هایی وجود دارد که از فوران‌های قدیمی به یادگار مانده و منجمد شده‌اند.

سه گروه گردشگری در این منطقه وجود دارد که می‌تواند شما را به بالای قله ببرد. تور گردشگری Anywhere Costa Rica، طی سفری یک روزه شما را به دیدن چشمه‌های آب گرم، آبشارها و مکان‌های سوخته‌ی سال ۱۹۶۸ می‌برد. این تور گردشگری در حدود ۵۷۰ هزار تومان برای بزرگسالان و ۴۳۰ هزار تومان برای کودکان هزینه‌ دارد که شامل غذا، نوشیدنی، هزینه‌ی ورودی پارک و حمل‌ونقل می‌شود. در این مکان، هر روز تورهای گردشگری پیاده‌روی به‌سمت آتشفشان وجود دارد.

قله باتور، بالی، اندونزی (Mount Batur)

آتشفشان

باتور، آتشفشانی فعال به ارتفاع ۱۷۱۷ متر است که می‌توان از شهر کینتامانی در حدود ۲٫۵ ساعت به آن صعود کرد. فاصله‌ی این کوه از شهر کوچک و معروف اوبود، با خودرو ۲۰ دقیقه است. این کوه آتشفشانی تقریبا نیمه‌فعال است و معمولا مواد مذاب از آن به بیرون فوران می‌کند، اما با این حال باتور از سال ۲۰۱۵ تاکنون کمی ساکن و کم‌کار شده است. بهترین راه رسیدن به آتشفشان باتور، مسیری است که از روستای Toya Bungkah عبور می‌کند.

همچنین دسترسی به تور گردشگری Association of Mount Batur Trekking Guides نیز از این روستا بسیار ساده‌تر و راحت‌تر است. منظره‌ی جنگل‌ها، آتشفشان‌ها و دریاچه‌های این منطقه شگفت‌انگیز است اما بیشتر اوقات ابرهای غروب، زیبایی‌های آن را می‌پوشاند. به همین دلیل و نیز به‌منظور تماشای طلوع آفتاب از کوه آگونگ، اکثر تورهای گردشگری ساعت ۳ صبح حرکت می‌کنند. برخی از گردشگران، از وجود تورهایی خبر داده‌اند که شما را تا بالای قله می‌برند اما نمای دریاچه‌ی باتور و تعداد زیادی دهانه‌ی آتشفشانی در ارتفاعات پایین‌تر نیز برای تماشا کافی خواهد بود.

نیسیروس، دودکانس، یونان (Nisyros)

آتشفشان

نیسیروس آخرین آتشفشان معروف و کمتر فعال فهرست ما است. این آتشفشان در جزیره‌ی نیسیروس و شهر دودکانس واقع شده است. فعالیت‌های این آتشفشان کمتر در اخبار شنیده می‌شود چراکه آخرین فوران آن مربوط به سال ۱۸۸۸ میلادی است، اما گدازه‌هایی که در اعماق جزیره‌ی نیسیروس وجود دارد، موجب افزایش فعالیت‌های لرزه‌نگاری در این منطقه و گرم شدن دهانه‌ی آتشفشان آن شده است.

این جزیره دارای تنها ۸ کیلومتر طول بوده و مملو از روستاهای کوچک است. دهانه‌ی آتشفشان نیسیروس ۳ کیلومتر عرض دارد و دهانه‌های کوچک و بزرگ دیگری نیز در اطراف آن وجود دارد. در اینجا می‌توانید شاهد گازهای داغ، حباب‌هایی که از گل‌ولای بیرون می‌زنند و چشمه‌های آب گرم باشید. برای رسیدن به این جزیره می‌توانید با استفاده از کشتی و قایق از جزیره‌های اطراف به آن سفر کنید.

پیتون دلا فورنس، رئونیون، اقیانوس هند (Piton de la Fournaise)

آتشفشان

پیتون دلا فورنس، آتشفشانی بسیار فعال است که در حدود ۲٫۶۳۲ متر ارتفاع دارد. شاید یکی از دلایل ناشناخته بودن آتشفشان پیتون دلا فورنس این باشد که جزیره‌ی رئونیون یکی از متعلقات فرانسه است که در اقیانوس هند واقع شده است. مسیرها و راه‌های گوناگونی در این مکان وجود دارد که دهانه‌های آتشفشانی خاموش و فعال را به یکدیگر متصل می‌کند. دسترسی به فعال‌ترین دهانه‌ی آتشفشانی این قله بنا به‌دلایل مشخصی، گاهی میسر است و گاهی هم امکان‌پذیر نیست.

اما یک جاده‌ی جنگلی خوب در این ناحیه وجود دارد که بزرگراه را به دشت‌های Pas de Bellecombe متصل می‌کند؛ یعنی جایی که در آن یک پارکینگ خودرو، یک کافه و البته منطقه‌ای برای تماشای یکی از دهانه‌های آتشفشانی منطقه وجود دارد. در اینجا خبری از وسایل نقلیه‌ی عمومی برای رسیدن به منطقه‌ی آتشفشانی اصلی نیست. می‌توانید ازPas de Bellecombe با استفاده از راه‌ها و مسیرهای خوبی که وجود دارد از جنگل‌های استوایی فوق‌العاده زیبا عبور کرده و به دهانه‌های آتشفشانی ناحیه برسید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه