هواپیمایی ایرفلوت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
هواپیمایی ایرفلوت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

ایرفلوت یا ائروفلوت ایرلاین حامل پرچم روسیه است که با ۲۴۴ هواپیما در ناوگان پروازی خود به ۱۵۹ مقصد در دنیا پروازهای باری و مسافربری انجام می‌‌دهد.

شرکت هواپیمایی ایرفلوت که آئروفلوت و اوآ آئروفلوت روسیسکی آویالینی نیز نامیده می‌شود، یکی از ایرلاین‌های کشور روسیه است که به بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران پرواز دارد و عمده شهرت خود را مدیون رضایت مسافران از برنامه پروازی منظم و راحتی سفر است. 

هواپیمایی ایرفلوت

تاریخچه

ایرفلوت (aeroflot) هواپیمایی حامل پرچم روسیه و بزرگ‌ترین ایرلاین این کشور است که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۲۳ بر می‌گردد. این شرکت هواپیمایی که یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های جهان است، در زمان اتحاد جماهیر شوروی، ایرلاین ملی این کشور محسوب می‌شد و بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان بود.

هواپیمایی ایرفلوت

ایرفلوت در آن دوره به‌صورت کاملا دولتی اداره می‌شد اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از یک شرکت کاملا دولتی به شرکتی نیمه‌ خصوصی (با تعلق داشتن ۵۱ درصد از سهام آن به دولت) تبدیل شد. این ایرلاین که قطب اصلی‌‌اش فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۶ به sky team پیوست و یکی از ۱۰ عضو alliance شد. همچنین، در سال ۲۰۰۷ ایرفلوت به‌عنوان نوزدهمین شرکت هواپیمایی سودآور جهان انتخاب شد. این شرکت هواپیمایی تا سال ۲۰۱۳، ۳۰۳۲۸ کارمند داشت.

مقاصد هواپیمایی ایرفلوت

ایرفلوت

ایرفلوت در حال حاضر ۱۵۹ مقصد در جهان دارد که تهران هم یکی از آن‌ها است.

  • قاره آسیا و اقیانوسیه: تایلند، چین، سریلانکا، هندوستان، اندونزی، ویتنام، تاجیکستان، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، ازبکستان، کره جنوبی و ژاپن
  • قاره اروپا: هلند، روسیه، ترکیه، یونان، آذربایجان، اسپانیا، صربستان، آلمان، ایتالیا، بلژیک، رومانی، مجارستان، دانمارک، اوکراین، کرواسی، سوئیس، فنلاند، اتریش، جمهوری چک، مولداوی، لهستان، قبرس، انگلستان، بلاروس، فرانسه، نروژ، لتونی، بلغارستان، سوئد، استونی، گرجستان، مونته نگرو، لیتوانی و ارمنستان
  • قاره آمریکا: کوبا و آمریکا
  • خاورمیانه: لبنان، مصر، امارات و ایران

ناوگان هواپیمایی ایرفلوت

هواپیمایی ایرفلوت

ناوگان شرکت هواپیمایی ایرفلوت در طول تاریخ فعالیت این ایرلاین از هواپیماهایی تشکیل‌ شده بود که توسط تولیدکنندگان اتحاد جماهیر شوروی (توپولف، ایلیوشین و آنتونوف) ساخته می‌شدند. اما پس از فروپاشی شوروی ایرفلوت اقدام به جایگزین کردن هواپیماهای خود با هواپیماهای غربی و مدرن زیر کرد.

نوع هواپیماتعداد در ناوگان (فروند)
ایرباس A320-200۷۴
ایرباس A321-200۳۳
ایرباس A330-200۵
ایرباس A330-300۱۶
بوئینگ 800-737۴۸
بوئینگ ۳۰۰-۷۷۷۱۹
سوخوی سوپرجت ۱۰۰۴۹

کلاس های پروازی ایرفلوت

پروازهای ایرلاین ایرفلوت دارای سه کلاس اکونومی، بیزینس و کامفورت هستند.

کلاس اکونومی

صندلی‌های کلاس اکونومی ایرفلوت، ۸۱ سانتی‌متر با صندلی جلویی و عقبی فاصله دارد و طراحی استانداردی برای شرایط نرمال فیزیکی مسافران دارد. پرداخت و رزرو آنلاین صندلی‌ها، کیف مخصوص کودکان که حاوی وسایل بازی و فکری مخصوص گروه سنی کودک است، وسایل همراه سفر برای بزرگسالان که شامل دفترچه‌های راهنمای سفر، وسایل بهداشتی، بالش و پتوی کم حجم مسافرتی، اینترنت در هواپیما، امکان کنترل تمامی تجهیزاتی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد با کنترل هوشمند، مجله‌های پرواز و پذیرایی در حین پرواز از جمله خدمات ایرفلوت در پروازهای اکونومی است.

هواپیمایی ایرفلوت

کلاس بیزنس

در پروازهای طولانی کلاس بیزینسی صندلی‌ها تا ۱۵۰ سانتی‌متر قابلیت انعطاف به جلو یا عقب برای مسافران دارند. در پروازهای کوتاه نیز تا ۹۷ سانتی‌متر این فضا را مسافران در اختیار دارند. همچنین، در صندلی‌های این پرواز فضای کار، امکانات بهداشتی، تفریحی و... نیز برای مسافر وجود دارد. 

هواپیمایی ایرفلوت

کلاس کامفورت

این کلاس پروازی در جت مسافربری بوئینگ ۷۷۷ و برای پروازهای طولانی مدت موجود است. قرار است ایر فلوت این کلاس پروازی را بسیار بیشتر از قبل در برنامه‌های پروازی خود توسعه و گسترش دهد. فاصله بین صندلی های ۹۶.۵۲ سانتی‌متر است. تمامی مانیتورهای دارای پورت‌های USB و سوکت‌های مختلف هستند و آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

هواپیمایی ایرفلوت

اسپیس پلاس

این مورد کلاس پروازی نیست بلکه +space، امکانی است که به صندلی مسافر جای پای بیشتر می‌دهد. مسافران برای استفاده از این امکان در پروازهای ایرفلوت باید در هنگام رزرو بلیط خود در سفرهای کوتاه یا متوسط ۲۵ یورو و در سفرهای طولانی ۵۰ یورو مازاد بر مبلغ بلیط پرداخت کنند.

هواپیمایی ایرفلوت

بار مجاز مسافر در پروازهای ایرفلوت

  • کلاس اکونومی: یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی
  • کلاس بیزینس: دو چمدان ۳۲ کیلوگرمی
  • کلاس کامفورت: یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی و یک ساک دستی تا ۱۰ کیلوگرم در کابین

حادثه در هواپیمایی ایرفلوت

بیست و سوم مارس سال ۱۹۹۴، یک فروند هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت هواپیمایی ایرفلوت به‌همراه عده‌ای از تاجران چینی از مسکو به‌سمت هنگ‌کنگ پرواز می‌کرد که ناگهان دچار گردش شدید شد و پس از مدتی در تپه‌های سیبری سقوط کرد. ماجرای این سقوط از جایی شروع شد که خلبان پرواز، یاروسلاو کودرینسکی، فرزندانش به نام‌های الدر و یانا را حین پرواز به‌همراه خود به کابین خلبان می‌آورد. هنگامی که هواپیما در منطقه نووکوزنتسک در ارتفاع ۳۳ هزار پایی در حال پرواز بود، فرزندان خلبان وارد کابین هواپیما شدند تا به آرزوی همیشگی‌شان که کنترل هواپیما بود برسند.

هواپیمایی ایرفلوت

با ورود آن‌ها به کابین، خلبان برخلاف مقررات، ابتدا از دخترش یانا می‌خواهد که در صندلی وی قرار گیرد. در این زمان سیستم خلبان خودکار فعال بود. با چرخش هواپیما، خلبان به دخترش وانمود می‌کند که او (دخترش یانا) این کار را انجام داده است در حالی که واقعا او هیچ کنترلی روی هواپیما نداشت. پس از آن پسرش الدر جای خواهرش را گرفت و روی صندلی نشست، اما برخلاف خواهرش، او بر دسته یوک فشار وارد کرد و آن را به‌مدت ۳۰ ثانیه چرخاند.

این موضوع باعث شد هواپیما به‌طور ناقص از حالت پرواز خودکار خارج شود در حالت دستی قرار گیرد. ازآنجا که این هواپیما به‌تازگی تحویل شرکت ایرفلوت داده شده بود، خلبان نمی‌دانست صدای هشدار دهنده‌ای برای این موضوع (خارج شدن پرواز از حالت خودکار) وجود ندارد و دیر متوجه خطر پیش آمده شد. در نتیجه هنگامی‌ که خلبان تلاش کرد تا روی صندلی خود بنشیند و هواپیما را هدایت کند، هواپیما به‌علت ارتفاع کم با کوه‌های منطقه سیبری برخورد کرد و همه سرنشینان آن (۶۲ مسافر و ۱۲ خدمه) کشته شدند.

به‌دنبال خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما خارجی در کمترین زمان هستید؟ ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم که با یک جست‌و‌جوی ساده بتوانید انواع بلیط‌های هواپیما را یک‌جا با یکدیگر مقایسه کرده و از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه