زندگی در قزوین چگونه است؟ (قسمت اول: اقلیم و دیدنی ها)

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
زندگی در قزوین چگونه است؟ (قسمت اول: اقلیم و دیدنی ها)

قزوین دارای مساحتی حدود ۱۵۸۲۰ کیلومتر مربع است و  قریب به یک درصد از مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد. این شهر یکی از شهرهای تاریخی ایران است که دارای ترکیب قومی متنوعی است. 

استان قزوین با مساحتی معادل ۱۵۶۲۳ کیلومتر مربع در حوزه مرکزی ایران بین ۴۸ درجه و ۴۴ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ و ۳۵ درجه ۲۴ دقیقه تا ۳۶ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی نسبت به خط استوا قرار دارد. این استان از سمت شمال به استان‌های گیلان و مازندران، از غرب به استان‌های زنجان و همدان، از سمت جنوب به استان مرکزی و از سمت شرق به استان تهران محدود است. این استان در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده که به‌دلیل داشتن ارتفاعات متعدد و بارندگی‌های متوسط از نقاط معتدل کشور به شمار می‌آید.

مرتفع‌ترین کوه‌های استان «سیاهلان، کی جکین، سفیدکوه و سیاه‌کوه» بوده که حداکثر ارتفاع کوه‌های شمالی سیاهلان ۴۱۷۵ متر از سطح دریا است. محدوده‌ی مرکزی و شرق استان را دشت تشکیل می‌دهد که شیب آن از شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارد و در پایین‌ترین نقطه ۱۱۳۰ متر است. حداقل ارتفاع آن در شمال غربی و در بخش طارم سفلی و کناره‌های دریاچه سفیدرود با ارتفاع ۳۰۰ متر از سطح دریا است. بر اساس آخرین وضعیت تقسیمات کشوری تا پایان سال ۱۳۹۰ استان قزوین دارای ۶ شهرستان (قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک، البرز و آوج) ۲۵ شهر (قزوین، اقبالیه، محمدیه، الوند، محمودآباد نمونه، تاکستان، اسفرورین، ضیاآباد، خرمدشت، آوج، شال، دانسفهان، بوئین زهرا، رازمیان، معلم کلایه، آبگرم، آبیک، کوهین، بیدستان، ارداق، خاکعلی، نرجه، سگزآباد و سیردان) و ۱۹ بخش، ۴۶ دهستان، ۱۱۵۰ آبادی است که ۸۴۲ آبادی آن دارای سکنه و ۲۰۸ آبادی خالی از سکنه است.

قدمت و سابقه تاریخی منطقه قزوین به دوران حکومت مادها، در قرن نهم پیش از میلاد، می‌رسد. در آن زمان، ناحیه کوهستانی جنوب و جنوب غربی قزوین جزئی از قلمروی مادها به شمار می‌رفت که همواره مورد تاخت و تاز اقوام و قبایل مختلف، از جمله اقوام آشور و کاسی‌ها قرار داشت.

بررسی آثار به دست آمده از جنوب دشت قزوین در بخش بوئین زهرا، نشان می‌دهد که در این منطقه در هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد، زیستگاه جامعه‌ی انسانی بوده است.

قزوین

بنای اولیه شهر قزوین را به شاپور (معروف به شاپورذوالاکتاف) نسبت می‌دهند. شاپور شهر قزوین را برای جلوگیری از تهاجمات دیالمه بنا نهاد و در آن دز و استحکامات به وجود آورد و سپاهیان خود را در آن استقرار داد. به مرور زمان، پایگاه نظامی شاپور توسعه یافت و هسته اصلی شهر قزوین به وجود آمد. موقعیت این شهر همواره به‌عنوان گذرگاه مهم طبرستان و دریای مازندران (خزر) اهمیت فراوان داشت. بعد از حمله اعراب به ایران و آغاز دوره فتوحات اسلامی، برا ابن عازب از سرداران معروف عرب در سال ۲۴ هجری قمری، قزوین را محاصره کرد. قزوین در دوره اسلامی نیز به پایگاه و مبدا عملیات بعدی لشگریان عرب تبدیل شد. در سال ۱۹۲ ھ . ق «هارون الرشید» به قزوین آمد و نسبت به توسعه شهر و ساخت بنای مسجد جامع  در آن دور آن اقدام کرد.

اقلیم و آب‌وهوای قزوین

قزوین

اقلیم نیمه خشک سرد بیشترین پهنه اقلیمی دشت مرکزی قزوین و شهرهای آبیک و تاکستان است. با رسیدن به مناطق مرتفع در بخش‌های شمالی این شهرها و همچنین منطقه کوهین و کاهش میانگین دما، آب و هوای نیمه خشک فراسرد مشاهده می‌گردد.

خشک‌ترین منطقه استان منطقه بویین زهرا و مناطق پیرامون آن در شرق و جنوب بوده که دارای اقلیم خشک سرد هستند. این در حالی است که در مناطق ارتفاعی آوج اقلیم‌های مرطوب فراسرد و نیمه مرطوب فراسرد غالب است. 

میانگین بارش سالانه در سطح استان از ۲۱۰ میلی‌متر در بخش‌های شرقی تا بیش از ۵۵۰ میلی‌متر در ارتفاعات شمال شرقی متغیر است و خطوط هم‌بارش کم‌وبیش موازی خطوط تراز است. پرباران‌ترین نقاط استان دامنه‌های شمال شرقی در منطقه الموت با بارشی بیش از ۵۵۰ میلی‌متر بوده که این شرایط بارشی کم ‌و بیش در مناطق مرتفع شمالی شهرستان قزوین قابل‌مشاهده است.

هتل‌های قزوین 

قزوین

هتل البرز قزوین ۲ ستاره 

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، سه راه خیام

هتل مرمر قزوین ۴ ستاره 

آدرس: قزوین، میدان ولیعصر، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای

هتل سنتی خانه بهروزی قزوین ۳ ستاره

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی بازار سعادت، کوچه کریم اصغری، بن‌بست ششم

هتل ایرانیان قزوین ۳ ستاره 

آدرس: قزوین، هفت سنگان، ابتدای بلوار محصص

دیدنی‌های قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع

مسجد جامع قزوین روی پایه‌های یک آتشکده پیش از اسلام ساخته شده و بنای اولیه آن احتمالا‍ مربوط به دوره هارون‌الرشید عباسی است. این مسجد، کلکسیونی از معماری دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد؛ چندان‌که آثار مهمی از دوره سلجوقی، صفوی و تا حدودی قاجار را در خود جای داده است.

قلعه الموت

الموت

قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان و بر فراز کوهی از سنگ به ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در مکتوبات تاریخی از قلعه حسن صباح در دوره صفوی به‌عنوان زندان یاد شده است؛ اما کاوش‌های باستان‌شناسی در این قلعه نشان می‌دهد که دژ الموت نه‌تنها زندان نبوده بلکه افرادی که در آن می‌زیسته‌اند از مرتبه اجتماعی خاصی برخوردار بوده‌اند.

از دیگر دیدنی‌های قزوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالب مرتبط:

دیدگاه