فرودگاه بین المللی عدنان مندرس، ازمیر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه بین المللی عدنان مندرس، ازمیر

شهرهای ساحلی ترکیه مانند ازمیر و کوش آداسی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین شهرهای این کشور برای گردشگران خارجی و از جمله شهروندان ایرانی هستند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این دو شهر سفر هوایی بهترین گزینه برای عزیمت به آنجا محسوب می‌شود و ازاین‌رو، فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر اصلی‌ترین پایگاه تردد گردشگران در شهرهای ساحلی دریای اژه است. برای آشنایی بیشتر با این فرودگاه در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

شهر ازمیر پس از استانبول و آنکارا سومین شهر مهم کشور ترکیه به شمار می‌رود که از نظر تجاری و صنعتی نیز دارای جایگاه مهمی است. این شهر زیبا بر فراز خلیجی بلند و باریک در کرانه دریای اژه قرار دارد. همچنین پیشینه این شهر به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی در کنار مراکز تفریحی به یکی از محبوب‌ترین پایگاه‌های گردشگری ترکیه تبدیل شده است. از همین رو فرودگاه این شهر میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان مانند ایران است.

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر (The Izmir Adnan Menderes Airport) برخلاف قدمت تاریخی این شهر و نیز سایر فرودگاه‌های ترکیه نوبنیاد بوده و در سال ۱۹۸۷ به بهره‌برداری رسیده است. همچنین این فرودگاه به یادبود عدنان مندرس، یکی از نخست وزیران سابق ترکیه، نام‌گذاری شده است. در سال ۲۰۱۴، بالغ بر ۱۰/۹ میلیون نفر مسافر از طریق این فرودگاه سفر کرده‌اند که ۸/۳ میلیون نفر از آن‌ها متعلق به پروازهای داخلی است. این فرودگاه به‌لحاظ ترافیک مسافری در رده پنجم فرودگاه‌های ترکیه قرار دارد.

فرودگاه ازمیر

بندر کوش آداسی در فاصله ۸۰ کیلومتری از ازمیر قرار دارد و فرودگاه عدنان مندرس نزدیک‌ترین نقطه برای عزیمت به آنجا است.

معرفی فرودگاه

فرودگاه ازمیر دارای دو پایانه مسافری است که بالطبع یکی از آن‌ها به پروازهای داخلی و دیگری به پروازهای بین‌المللی اختصاص دارد. این دو پایانه از طریق راهرو‌های متحرک به یکدیگر متصل هستند. گفتنی است پایانه بین‌المللی فرودگاه در سال ۲۰۰۶ و با اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون یورو احداث شده و پایانه بین‌المللی قدیمی اکنون برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله سایر امکانات موجود در فرودگاه می‌توان به سالن همایش، سالن غذاخوری و رستوران‌ها، فروشگاه‌های خرید هدایا، باجه‌های راهنما و... اشاره کرد.

فرودگاه ازمیر

موقعیت جغرافیایی و را‌های دسترسی

فرودگاه ازمیر در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر ازمیر، در منطقه‌ای به نام قاضی امیر (Geziemir) و در مسیر شهرهای تاریخی مانند سلجوک (Selcuk)، افسوس (Ephesus) و پاموکاله (Pamukkale) قرار دارد. برای دسترسی به این فرودگاه از شهر یا مناطق اطراف راه‌های دسترسی متنوعی در اختیار مسافران قرار دارد.

سرویس فرودگاه (Havas)

فرودگاه ازمیر

یکی از آسان‌ترین راه‌های عزیمت به فرودگاه استفاده از اتوبوس‌های ویژه سرویس فرودگاهی است که هر ۲۰ دقیقه در مقابل دفتر هواپیمایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) آماده انتقال مسافران هستند. البته این سرویس‌ها در ایستگاه‌های مختلف توقف کرده و مسافران می‌توانند در مسیر دلخواه خود پیاده شوند. (ایستگاه‌های موجود در مسیر روی نقشه)

تاکسی

فرودگاه ازمیر

تاکسی‌های فرودگاه در طول مدت شبانه‌روز در فرودگاه حاضر هستند؛ نکته قابل‌توجه اینکه مبلغ کرایه این تاکسی‌ها در شب گران‌تر است.

قطار

فرودگاه ازمیر

ایستگاه قطار توسط راهرو سرپوشیده‌ای به پایانه بین‌المللی فرودگاه متصل است و قطار هر یک ساعت به‌سمت شمال شهر و ایستگاه آلسانجاک گاری (Alsancak Gari) در حال حرکت است. همچنین بهای بلیط این قطار نیز بسیار مقرون به‌صرفه است.

مسیرهای شهری

با استفاده از مسیرهای شهر می‌توان به‌راحتی و در عرض چند دقیقه وارد بزرگراه شده و به ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی دسترسی پیدا کرد. در این رابطه، کرایه خودرو بهترین گزینه برای گردشگرانی است که قصد بازدید از جاذبه‌های تاریخی ازمیر را دارند. برای مثال، سلجوک و افسوس در فاصله ۶۰ کیلومتری (کمتر از یک ساعت) جنوب فرودگاه و پاموکاله نیز در فاصله ۲۵۲ کیلومتری (در حدود ۴ ساعت) از فرودگاه قرار دارند. در این رابطه، دفترهای کرایه خودرو در فرودگاه آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.

پروازها و خطوط هوایی

فرودگاه ازمیر

با توجه به سفرهای متعدد گردشگران ایرانی به ازمیر و سایر شهرهای اطراف پروازهای مستقیمی از شهرهای ایران به مقصد ازمیر و برعکس در برنامه پروازی خطوط هوایی وجود دارد.

فری‌برد ایرلاینز (Freebird Airlines): فرودگاه امام

هواپیمایی ماهان: فرودگاه امام

هواپیمایی معراج: فرودگاه امام

هواپیمایی قشم: فرودگاه امام

هواپیمایی تابان: فرودگاه امام

ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines): فرودگاه بین المللی تبریز

مطالب مرتبط:

دیدگاه