چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟

نخجوان به‌دلیل مسافت نزدیک به مرزهای ایران و همچنین ارزانی هزینه‌های اقامت و... از جمله مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی محسوب می‌شود. ولی از آنجایی که نخجوان در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، ورود به آنجا مستلزم دریافت ویزا است. 

نخجوان تنها شهر مرکزی جمهوری خودمختار نخجوان است که در جنوب منطقه قفقاز و شمال رود ارس، از رودخانه های مرزی ایران، قرار دارد. همچنین، نخجوان از ناحیه جنوبی به ایران متصل بوده و دارای نزدیک به ۱۶۳ کیلومتر مرز مشترک با این کشور است و تنها ۴۰ کیلومتر از مرز جلفا فاصله دارد.

جاهای دیدنی نخجوان مانند مقبره‌ مومنه خاتون، موزه‌ی روباز قوچ سنگی با چشم‌انداز آرارات، موزه‌ی حیدر علی‌اف و موزه‌ی فرش و گلیم در کنار بافت این شهر مانند مراکز خرید و رستوران‌های متنوع هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از کشورهای همجوار نظیر ایران و ترکیه است.

در واقع، نخجوان یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مقصدهای سفری به شمار می‌رود که تعداد بسیاری استطاعت مالی برای سفر به آنجا را دارند. اگر شما نیز قصد سفر به نخجوان را دارید، در کجارو می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تورهای نخجوان را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

ویزای نخجوان

ویزای توریستی نخجوان

طبق قوانین جمهوری خودمختار نخجوان به‌جز کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق، کلیه اتباع خارجی از جمله شهروندان ایرانی برای ورود به این کشور ملزم به دریافت ویزا از طریق سفارت جمهوری آذربایجان، آژانس‌های مسافرتی، پایانه‌های مرزی یا ویزای الکترونیک هستند.

دولت آذربایجان امتیاز ویژه دریافت ویزای ۱۵ روزه یکبار ورود جمهوری نخجوان را به‌محض ورود در اختیار شهروندان ایرانی قرار داده است.

بر اساس توافق‌نامه رسمی، کلیه شهروندانی که قصد سفر به باکو را دارند به هنگام دریافت ویزای آذربایجان می‌توانند ویزای یک بار ورود سفر به نخجوان را نیز در کنار آن دریافت کنند. در این رابطه، گردشگران ایرانی می‌توانند در صورت تمایل از طریق فرودگاه حیدر علی‌اف باکو به فرودگاه نخجوان سفر کرده و ویزای فرودگاهی را به‌محض ورود دریافت کنند. ویزای فرودگاهی به ویزایی گفته می‌شود که نیازی به طی کردن مراحل اداری نداشته و در کشور مقصد صادر می‌شود.

البته در حال حاضر به‌دلیل بعد مسافت اغلب سفرها به نخجوان از طریق زمینی و عبور از پایانه‌های مرزی جلفا و پلدشت انجام می‌شود؛ بنابراین، این گروه از گردشگران نیز می‌توانند روادید خود را به‌راحتی در این پایانه‌ها دریافت کنند.

ویزای نخجوان

اعتبار ویزای نخجوان

اعتبار ویزای فرودگاهی نخجوان ۱۵ روزه است.

هزینه ویزای نخجوان

ویزای نخجوان

طبق اعلام اداره وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان، اتباع جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ مهر ۱۳۹۸ می‌توانند در مبادی ورودی مرزهای جمهوری خودمختار نخجوان شامل جلفا، پلدشت (شاه تختی) و صدرک، ایستگاه راه آهن و فرودگاه بین‌المللی شهر نخجوان با پرداخت مبلغ پنج یورو یا معادل مناتی آن (نزدیک به ۹ منات - ارز ملی جمهوری آذربایجان) ویزای یک بار ورود به نخجوان را با اعتبار اقامت ۱۵ روزه دریافت کنند.

هزینه دریافت ویزای سفر شهروندان ایرانی به جمهوری خودمختار نخجوان پیش از این ۱۲ دلار (۲۱ منات/۱۰ یورو) بود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای نخجوان

  • گذرنامه دارای اعتبار حداقل ۶ ماهه
  • تکمیل فرم تقاضا در صورت لزوم (در صورت دریافت ویزای الکترونیک از طریق سیستم ASAN Visa یا سفرهای دیپلماتیک)
  • پرداخت هزینه ویزا

ویزای نخجوان

نکته‌ها

۱) با توجه به ادامه مناقشه قره‌باغ میان دولت‌های آذربایجان و ارمنستان، بازدید یا سفر به این منطقه از طریق خاک جمهوری آ‌ذربایجان و نخجوان برای کلیه شهروندان خارجی ممنوع است.

۲) با ویزای نخجوان امکان سفر به کشور آذربایجان وجود ندارد، ولی با ویزای آذربایجان می‌توانید به نخجوان سفر کنید.

۳) در جمهوری نخجوان امکان دریافت ویزای آذربایجان وجود ندارد و کسانی که قصد سفر به آذربایجان از طریق نخجوان را دارند، باید از قبل ویزای آذربایجان را تهیه کنند.

ویزای نخجوان

سفارت جمهوری آذربایجان

  • تهران، پاسداران، خيابان نيستان سوم، كوچه راستوان، پلاک ۱۶، کدپستی: ۱۹۴۴۹۶۵۱۱۴
  • تلفن: ۵-۲۲۵۵۹۵۵۳ (۰۲۱) 
  • نمابر: ۲۲۵۵۸۱۸۳ (۰۲۱)

كنسولگری سفارت در تهران

  • تهران، نیاوران، خیابان شهید پورابتهاج، خیابان خداوردی، کوچه سیزدهم غربی، نبش کوچه شیرافکن، پلاک ۵
  • تلفن: ۲۲۲۹۱۱۴۴(۰۲۱)
  • پست الكترونيک: az.embassy.tehran@gmail.com

ساعت پذیرش برای اخذ ویزا: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر

کنسولگری تبریز

  • تبریز، بلوار ولیعصر، خیابان عارف، پلاک ۹ 
  • تلفن: ۳۳۳۳۴۸۰۳ (۰۴۱)

مطالب مرتبط:

دیدگاه