پیروزی دونالد ترامپ؛ فعالان صنعت گردشگری چه فکر می کنند؟

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۰
پیروزی دونالد ترامپ؛ فعالان صنعت گردشگری چه فکر می کنند؟

گردشگری یکی از مهم ترین حوزه‌هایی است که پیروزی دونالد ترامپ آینده آن را تحت شعاع قرار داده، اما فعالان صنعت گردشگری درباره تاثیر پیروزی ترامپ چگونه فکر می‌کنند؟ با کجارو همراه باشید.

در یکی از بحث‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا، دونالد ترامپ با پیروزی قاطع جواز حضور در کاخ سفید آمریکا را از آن خود کرد. هیلاری کیلینتون پیروزی رقیب انتخاباتی‌اش را تبریک گفت و باراک اوباما از ترامپ، چهل و پنجمین رئیسجمهوری آمریکا دعوت کرد، تا در کاخ سفید از او میزبانی کند.

وی همچنین اطمینان داد، که این انتقال قدرت، در روندی آرام و مسالمت‌آمیز صورت می‌پذیرد. با این وجود، دنیای گردشگری از حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا شوکه شده است.

به‌مرور برخی از واکنش‌های فعالان حوزه گردشگری به انتخاب دونالد جی ترامپ می‌پردازیم

تام پاپر، مدیرعامل اینسایت کوبا (Insight Cuba)

کوبا

آقای پاپر افزون بر ۱۶ سال است، که در کشور کوبا و نیز با دولت این کشور به تجارت مشغول است. با لغو تحریم‌های کوبا، روابط گردشگری میان ایالات‌متحده و کوبا رونق فروانی گرفته است. بسیاری نگرانند، انتخاب دونالد ترامپ به‌منزله یک بازگشت به عقب جدی در روابط گردشگری دو کشور باشد. با این حال تام پاپر چنین نگرانی را جدی ارزیابی نمی‌کند:

به نظر من و با علم به اینکه هیچ پیشبینی در شرایط کنونی از قطعیت لازم برخوردار نیست، فکر نمی‌کنم آقای ترامپ منافع اقتصادی ناشی از تجارت و تبادل گردشگر میان دو کشور را که به وسیله تلاش‌های اوباما در عادی‌سازی روابط حاصل شده را نادیده بگیرد.

از ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۴، تلاش‌های بسیاری از سوی دولت اوباما برای افزایش شمار سفرها به کوبا و لغو محدودیت‌های پیش رو صورت گرفته است. امروز ما شاهد آن هستیم، که استاروود مدیریت هتل‌های کوبا را بر عهده گرفته، پروازهای تجاری از سر گرفته‌شده و شمار گردشگران میان دو کشور به رقمی بی‌سابقه از سال ۱۹۵۹ افزایش یافته است.

علاوه بر این‌ها، بسیاری از شرکت‌های مخابرتی آمریکا، در حال همکاری با کوباسل برای پوشش دهی خطوط تلفن همراه در این کشور هستند و صدها کمپانی تجاری آمریکایی در حال مذاکره برای ورود به اقتصاد این کشور هستند.

افزایش سفرها به کوبا در شرایط اقتصادی آمریکا نیز نقش مثبت خود را ایفا کرده است. بسیاری از فعالان گردشگری، راهنمایان سفر و دیگر بخش‌های خدمات در صنعت گردشگری آمریکا از این شرایط منتفع شده‌اند.

با نگاهی به حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، که نمایندگان آن‌ها در کنگره از رفع محدودیت‌های سفر به کوبا حمایت می‌کنند می‌توان دریافت که رابطه با کوبا، رابطه‌ای با منافع اقتصادی و تجاری غیر قابل چشم‌پوشی برای این کشور است. با در نظر گرفتن این فاکتورها، هرگونه تغییر یا بازگشت به‌عقب در روابط، پیامدهای اقتصادی منفی به‌دنبال داشته و محتمل به نظر نمی‌رسد

گردشگری کوبا ایران

اگرچه به طور سنتی حضور جمهوری خواهان، باعث توقف روابط با کشورهایی که رابطه دوستانه‌ای با آمریکا ندارند می‌شود، اما منافع اقتصادی که بدان اشاره شد، به اندازه‌ای بزرگ است که قابل چشم پوشی نباشد.

حمایت هر دو حزب در کنگره نیز مهر تایید محکمی بر این مسئله خواهد بود. از این رو سخنان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در فلوریدا، که اذعان می‌کرد سیاست‌های اوباما در روابط با کوبا اشتباهی فاحش است را می‌توان در چارچوب ضرورت‌های انتخاباتی برای جذب آرای جمهوری خواهان سنتی جنوب فلوریدا ارزیابی کرد.

سوزان فرن، مدیر آژانس مسافرتی اکسپرتز هاست (Experts host)

دونالد ترامپ

با این همه، سوزان فرن، مدیر آژانس مسافرتی اکسپرتز هاست نظر دیگری دارد:

هنوز برای ارزیابی بسیار زود است. این مسئله بسیار به آینده اقتصاد آمریکا بستگی دارد، اینکه آمریکایی‌ها در آینده چه احساسی نسبت به توان پس انداز درآمد خود داشته باشند و تا چه اندازه به سفر تمایل نشان دهند. ورود گردشگران به ایالات متحده با توجه به سیاست‌های سختگیرانه ترامپ، احتمالاً با کاهش روبه‌رو خواهد بود.

باید دید آیا جهان همچنان به آمریکا به دیده کشوری پذیرنده با آغوش باز نگاه خواهد کرد؟ و بزرگترین ضربه زمانی رخ خواهد داد که ترامپ تلاش کند، روابط برقرار شده با دولت کوبا را دوباره به حالت قبل برگرداند. کوبا، با انبوهی از منفعت‌های تجاری و سود سرشار از صنعت گردشگری در آینده این حوزه نقش پررنگی خواهد داشت. 

گردشگری کوبا ایران

بن گریتوزکی نماینده شرکت فورسچ (Frosch) در مکزیک

مکزیک

بن گریتوزکی نماینده شرکت فورسچ که در مریدا مکزیک اقامت دارد، در خصوص آینده روابط گردشگری مکزیک و آمریکا چنین می‌گوید:

مکزیک را شوک و ناباوری درنوردیده است. ارزش پول مکزیک پسو، در برابر دلار سقوط چشمگیری داشته و این می‌تواند سفری کم هزینه را به مکزیک تسهیل کند. به نظر من عواید گردشگری از این طریق افزایش می‌یابد اما بسیاری از دوستانم چنین نظری ندارند. من با بسیاری از دوستانم که افراد محلی در بنگلادش، سیرالئون و کوزو هستند صحبت کردم و احساس می‌کنم موجی از هیجان و نا امیدی آن‌ها را فرا گرفته است.

مکزیک

کلر شرودر، سنتری تراول (Century Travel) در آتلانتا

واکنش‌های ابتدایی از بسیاری، نشانه‌هایی از وخامت اوضاع پیش رو را به ذهن متبادر می‌سازد، با این حال من معتقدم که باید صبر کرد و عملکرد ترامپ را در قامت یک رئیس‌جمهوری ارزیابی کرد.

بارها و بارها دیده‌ایم، که شخصیت و عملکرد کاندیداها در رقابت‌های انتخاباتی یا مشاغل قبلی بسیار متفاوت از آن چیزی است که آن‌ها در کاخ سفید به نمایش می‌گذارند. همانند بسیاری از مردم، من از پیروزی هیچ یک از دو کاندیدا راضی نبودم. اما به این مسئله امیدوارم که شرایط از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد بهتر باشد.

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه