چند نکته برای پیشگیری از بیمار شدن در طول پرواز

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
چند نکته برای پیشگیری از بیمار شدن در طول پرواز

سفر با هواپیما مشکلات و دغدغه‌های خاص خود را دارد. پرواززدگی و بیماری هر یک به‌تنهایی برای خراب کردن یک سفر کافی هستند. برای اینکه از بیمار شدن در طول پرواز جلوگیری کنید رعایت چند نکته ضروری است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

شما هرگز نمی‌دانید که در پروازتان با چه کسانی همسفر می‌شوید و همسفرانتان ممکن است چه بیماری‌هایی داشته باشند. اما با رعایت چند نکته‌ی ساده‌ی بهداشتی می‌توانید از بیمار شدن در طول پرواز پیشگیری کنید.

از آب شیر ننوشید

در سال ۲۰۰۷، وال استریت ژورنال تحقیقی روی ۱۴ پرواز داخلی و بین‌المللی مختلف انجام داد. نتایج این تحقیق ردپای حضور همه چیز را در آب آشکار کرده است؛ از باکتری سالمونلا گرفته تا تخم حشرات ریز.

در میان این ۱۴ موردی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تقریبا همه نمونه‌ها دارای سطح باکتری ده‌ها یا در برخی موارد صدها برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده بوده‌اند. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده‌ی آمریکا تلاش‌هایی برای حل این مشکل انجام داد اما بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۳ نیز نشان داد که شرایط، تغییر چندانی نکرده و مسئله‌ی آلودگی آب هنوز ادامه دارد.

پیشگیری از بیماری در پرواز

در نوشیدنی خود یخ نیندازید

به نقل از CNN هواپیماهای بزرگ معمولا یخ‌ساز مخصوص به خود دارند که آب مورد نیاز برای تهیه‌ی یخ از مخازن موجود در هواپیما تامین می‌شود. اما از آن جایی که این مخازن به‌منظور کاهش وزن، خیلی کوچک هستند معمولا در فرودگاه‌های خارجی و در کشورهای دیگر نیاز به پر شدن مجدد دارند و همان طور که می‌دانید استاندارد آب آشامیدنی در کشورهای مختلف متفاوت است.

به میز تاشوی خود دست نزنید

هواپیماها یک میز متحرک دارند که به پشت صندلی جلویی وصل است. این بخش از هواپیما آلوده‌ترین قسمت آن است. مهمانداران و خدمه‌ی پرواز این قسمت را معمولا روزی یک بار تمیز می‌کنند. متاسفانه برخی از مسافران حتی برای عوض کردن پوشک نوزاد خود از این میز استفاده می‌کنند. اگر ناچار به استفاده از این میز شدید، آن را با یک دستمال تمیز به‌خوبی پاک کنید و تا جایی که مقدور است از غذاخوردن روی آن اجتناب کنید.

پیشگیری از بیماری در پرواز

غذای داغ سفارش دهید

در سال ۲۰۰۹، LSG Sky Chefs، یکی از بزرگترین شرکت‌های تامین‌کننده‌ی غذای هواپیما، به جرم پیدا شدن حشره در تجهیزات و وسایل و همین طور استفاده از دستکش‌های نشسته و عدم استفاده از دستکش در تهیه‌ی غذا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، متوقف شد. یک شرکت بزرگ دیگر به نام گیت گورمنت (Gate Gourmet) نیز به‌دلیل کشف باکتری و کپک در غذاها توقیف شد. با وجود اینکه شرکت‌ها استاندارهای خود را روزبه‌روز بهبود می‌بخشند اما باز هم بهترین انتخاب برای غذا خوردن در هواپیما، غذای گرم است. حرارت، بسیاری از باکتری‌هایی را که ناخواسته وارد غذا می‌شوند، از بین می‌برد.

پیشگیری از بیماری در پرواز

در صندلی‌های کنار راهرو ننشینید

طبق گفته‌ی محققان، نشستن در صندلی‌هایی که کنار راهرو قرار دارند شما را بیشتر در معرض باکتری‌ها و ویروس‌ها قرار می‌دهد. چراکه در این شرایط با مسافرانی که دائم برای رفتن به سرویس بهداشتی در رفت‌وآمد هستند بیشتر در تماس هستید. از آنجایی که بسیاری از مسافران هنگام خروج از هواپیما، از صندلی‌های کنار راهرو کمک می‌گیرند و هنگام عبور از راهرو صندلی‌ها را نگه می‌دارند، قسمت بالایی صندلی از سایر بخش‌های آن آلوده‌تر است.

پیشگیری از بیماری در پرواز

از دریچه‌ی هوای بالای صندلیتان استفاده کنید

گرچه افراد معمولا فکر می‌کنند که روشن کردن هواکش منجر به پخش شدن آلودگی‌ها می‌شود اما به گفته‌ی متخصصان، فیلترهای هوای کابین‌ها ۹۹/۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در محیط را جذب می‌کند. در واقع پزشکان توصیه می‌کنند که روشن کردن هواکش بالای سرتان البته با سرعت ملایم، می‌تواند به برقراری جریان هوا و دورکردن میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا کمک کند.

به‌اندازه‌ی کافی مایعات بنوشید

بیشتر هواپیماهای مسافربری در ارتفاعی بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار پایی پرواز می‌کنند. در این ارتفاع رطوبت هوا کمتر از ۱۵ درصد است یعنی از میزانی که برای مرطوب نگهداشتن حفره‌ی بینی نیاز است، کمتر است. وقتی غشای مخاطی بینی و گلو خشک می‌شود، سیستم دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. نوشیدن آب سبب می‌شود که بینی و گلو مرطوب بمانند و بتوانند با میکروب‌ها مبارزه کنند. علاوه بر اینکه در طول پرواز آب می‌نوشید قبل از پرواز نیز نوشیدن آن را فراموش نکنید.

پیشگیری از بیماری در پرواز

از افراد بیمار فاصله بگیرید

در صورتی که در نزدیکی شما فرد بیماری نشسته است می‌توانید از مهماندار بخواهید تا در صورت امکان جای شما را با مسافر دیگری عوض کند. در صورتی که جابه‌جایی شما مقدور نباشد می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید. مثلا اگر فردی که پشت سر شما نشسته بیمار است، صندلیتان را نخوابانید تا زیاد به او نزدیک نشوید. در صورتی که هیچ راهی برای دور شدن از فرد بیمار نبود می‌توانید از ماسک استفاده کنید.

بخش‌هایی را که بیشتر با آن‌ها در تماس هستید تمیز کنید

طبق اعلام موسسه‌ی ملی آلرژی‌ها و بیماری‌های عفونی آمریکا، ویروس‌هایی که عامل اصلی سرماخوردگی‌های معمول هستند تا سه ساعت در سطوح مختلف زنده می‌مانند. پس قبل از استفاده از بخش‌هایی مانند میز تاشو، دستگیره‌های در سرویس بهداشتی، دسته‌های صندلی و سایر بخش‌هایی که احتمال می‌دهید ممکن است یک فرد بیمار آن‌ها را لمس کرده باشد، این قسمت‌ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید. سعی کنید که وسایل شخصیتان را در جیب پشت صندلی جلوییتان نگذارید. در نهایت اگر مجبور شدید جای آلوده‌ای را لمس کنید قبل از اینکه به بینی یا چشمانتان دست بزنید، دستتان را به‌خوبی بشویید.

پیشگیری از بیماری در پرواز

از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید

در طول پرواز به‌خصوص پروازهای طولانی، گاهی از جای خود بلند شوید و چند قدمی در راهرو راه بروید. حتی می‌توانید چند حرکت کششی ساده انجام دهید و پاهای خود را بکشید. کاهش جریان خون در اندام‌های تحتانی می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند همچنین بی‌حرکت ماندن در مدت طولانی ممکن است منجر به تشکیل لخته‌ی خون و مشکلات بعدی شود.

کمی بخوابید

از فرصت پرواز برای خوابیدن و استراحت کردن استفاده کنید. اگر پروازتان طولانی است صندلی‌های کنار پنجره در ردیف‌های خروجی، فضای جلوی پا یا لگ‌روم وسیع‌تری دارند و بهترین گزینه برای خوابیدن هستند. اگر از قبل می‌دانید که نیاز به خواب طولانی مدت در طول پرواز دارید، از نشستن در نزدیکی سرویس بهداشتی یا اتاق مهمانداران اجتناب کنید. با استفاده از هدفون‌های کاهش‌دهنده‌ی سروصدای اطراف، می‌توانید آرام‌تر بخوابید.

از بالش‌ها و پتوها استفاده نکنید

در تحقیق دیگری که توسط وال استریت ژورنال انجام شده است، مشخص شده که هواپیمایی‌ها هر ۵ تا ۳۰ روز یک بار اقدام به شست‌وشوی پتوها و بالش‌ها می‌کنند. معمولا پتوهای شسته و تمیز در اولین پرواز هر روز ارائه می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها در سایر مواقع، می‌تواند منجر به انتقال ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف شود.

پیشگیری از بیماری در پرواز

مطالب مرتبط:

دیدگاه